۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
پیش بینی افزایش ۵۰ درصدی قیمت مسکن | عدم ثبات قیمت، تورم را تشدید می کند
عضو هئیت مدیره کانون سراسری انبوه سازان:

پیش بینی افزایش ۵۰ درصدی قیمت مسکن | عدم ثبات قیمت، تورم را تشدید می کند

گرگان- جهانی، عضو هئیت مدیره کانون سراسری انبوه سازان عدم ثبات قیمت در بازار را منجر به افزایش قیمت دانست و گفت: امسال در خوشبینانه ترین حالت، حوزه مسکن یک تورم ۵۰ درصدی را تجربه خواهد کرد.

غلامحسین جهانی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه افزایش ۳۰ درصدی دستمزد کارگران بر قیمت نهایی مسکن تاثیر مستیم دارد، اظهار کرد: به طور معمول ۳۵ درصد هزینه های ساختمان دستمزد است.

عضو هئیت مدیره کانون سراسری انبوه سازان افزود: افزایش فعلی دستمزد کارگران متری یک میلیون تومان قیمت ساختمان را افزایش داده، ضمن اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی هم در گرانی مسکن برای سال جاری تاثیرگذار خواهد بود.

او تاثیر نوسان قیمت دلار بر قیمت مصالح را به لحظه دانست و گفت: به دلیل کاهش ارزش ریال مردم اغلب به دنبال تبدیل ریال به سرمایه هستند که خرید ملک از جمله این موارد است.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: این روزها مردم به مسکن نه به عنوان یک کالای مصرفی بلکه به عنوان محصول سرمایه گذاری می نگرند که همین هم به افزایش قیمت خانه دامن زده است.

عضو هئیت مدیره کانون سراسری انبوه سازان با بیان این نکته که در سال گذشته قیمت مسکن افزایش بی رویه ای داشته، افزود: این روند صعودی قیمت ها در مسکن باعث شد تا خانه هایی با متراژ بالا کمتر تقاضا داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تمامی مصالح ساختمان افزایش قیمت داشت، گفت: مصالح ساختمانی از ۴۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت که این هم به تورم در حوزه مسکن در سال قبل دامن زد.

او از افزایش ۱۰۰ درصدی میله گرد، تورم بیش از ۱۰۰ درصدی آهن آلات و یونولیت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تمامی این موارد دست به دست هم داد تا در مجموع گرانی سرسام آوری را در حوزه مسکن شاهد باشیم.

به گفته عضو هئیت مدیره کانون سراسری انبوه سازان، امسال در خوشبینانه ترین حالت، حوزه مسکن یک تورم ۵۰ درصدی را تجربه خواهد کرد.

او عدم ثبات قیمت مصالح را از چالش های پیش روی انبوه سازان برشمرد وگفت: بزرگترین چالشی که انبوه سازان این روزها با آن مواجه هستند بحث عدم ثبات قیمت در بازار است؛ بیشتر از تورم، عدم ثبات نرخ ارز که تاثیر مستقیم بر مصالح ساختمانی باعث گرانی می شود.

جهانی با بیان اینکه انبوه سازان حوزه مسکن در این شرایط دیگر قدرت ریسک ندارند، افزود: این روند صعودی قیمت ها در بازار مسکن، ساخت و ساز را با رکود مواجه می کند.

او خواستار پیش بینی افزایش قیمت ها در بازار شد و گفت: تورم را به دلیل کمبود نقدینگی دولت نمی توان حذف کرد اما به نظر می رسد افزایش قیمت ها باید قابل پیش بینی باشد چراکه تداوم این نوسان قیمت، ساخت و ساز را با مشکل مواجه خواهد کرد.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت باید یک شیب متوازن برای تورم داشته باشد نه حرکت سینوسی برای قیمت ها، افزود: اگر اوضاع بازار توام با آرامش نباشد، تولید کننده و مصرف کننده آسیب خواهند دید.

کد خبر: ۲۱۵٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha