۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
سرما بهار کشاورزان کرمانی را خزان کرد| تجربه تلخی که ۳ ساله شد
گزارش بازار؛

سرما بهار کشاورزان کرمانی را خزان کرد| تجربه تلخی که ۳ ساله شد

کرمان- سرما؛ مهمان ناخوانده ای که سه سال است هر بهار به باغات کشاورزان کرمانی سرک می کشد و محصولات آنها را به یغما می برد.

بازار؛ گروه استان ها: چندین سال است که سرمای بهاره کشاورزی کرمان را دچار خسارت جدی می کند. امسال هم در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲ و همچنین ۱۴ و ۱۵ فروردین این تجربه تلخ تکرار شد که بهار کشاورزان را خزان کرد. به گونه ای که فقط در حوزه پسته ۲۰ درصد باغات دچار خسارت ۱۰ تا ۸۰ درصدی شده اند. این در حالیست که وقتی درختان پسته دچار سرمازدگی می شوند عملا جوانه‌های زایشی سال آینده هم از بین می رود و محصول سال بعد هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

با توجه به اینکه کرمان سه سال متوالی است که با پدیده سرمازدگی مواجه می شود و به نظر می رسد که باید انتظار این وضعیت را در سال های آینده داشته باشیم در نتیجه نیاز است با ایجاد زیرساخت های لازم، تامین تجهیزات و حمایت از کشاورزان با دستی پر به مقابله با سرمازدگی برویم تا دیگر کشاورزی کرمان بیش از این متحمل خسارت های سنگین نشود.

این در حالیست که فرمانداران شهرستان های کرمان از عملی نشدن وعده های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص امهال تسهیلات کشاورزی گلایه مدند و می گویند کشاورزان توان مالی برای مدیریت زمین هایشان و مقابله با سرمازدگی را ندارند و نیاز دارند حتما دولت از آنها حمایت جدی، عملی و به موقع انجام دهد.

خسارت میلیاردی سرما به کشاورزی راور

رضا عباسی، فرماندار راور در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود ۸ هزار هکتار باغ پسته در شهرستان راور اظهار کرد: از این میزان ۴ هزار هکتار دچار سرمازدگی ۱۰ درصدی شده است که بر اساس برآورد اولیه حدود ۸۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

عباسی عنوان کرد: حدود ۵ هزار هکتار دچار خسارت ۳۵ درصدی شده است. ارقام این پسته ها از نوع کله قوچی و اکبری است که به دلیل باز نشدن و ریزش جوانه های گل دچار خسارت شدند. خسارت این بخش هم حدود ۴۷۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

فرماندار راور گفت: در مجموع سرما حدود ۵۵۰ میلیارد تومان خسارت در حوزه پسته شهرستان راور بر جا گذاشته است.

وی از اطلاع رسانی در خصوص کاهش دما خبر داد و افزود: شرکت نفت هم در خصوص دریافت سوخت همکاری داشت.

به کشاورزان از سال های گذشته هم ضرر و زیان وارد شده است و در نتیجه کشاورزان توان مالی لازم برای پرداخت هزینه های جاری و تغذیه باغات و تهیه امکانات لازم برای مقابله با سرمازدگی را نداشتند؛ این پروسه چند ساله تاثیرگذار بوده است

عباسی در خصوص چرایی بالا بودن میزان خسارت اظهار کرد: سه سال متوالی است که در این شهرستان با سرمازدگی مواجه هستیم. بر این اساس به کشاورزان از سال های گذشته هم ضرر و زیان وارد شده است و در نتیجه کشاورزان توان مالی لازم برای پرداخت هزینه های جاری و تغذیه باغات و تهیه امکانات لازم برای مقابله با سرمازدگی را نداشتند؛ این پروسه چند ساله تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به مشکلات مالی کشاورزان گفت: سال گذشته بابت سرمازدگی و سیلاب علاوه بر بخشش سود، دیرکرد امهال سه ساله وام های کشاورزی و تسهیلات بانکی ارزان قیمت باید پرداخت می شده که متاسفانه انجام نشده است. باید این کارها انجام شود تا کشاورز تمکن مالی پیدا کند تا بتوانند در برابر این مشکلات که بخشی از آن اقلیمی است، کاری را انجام دهند.

فرماندار راور با اشاره به اینکه متولی این پرداخت ها جهاد کشاورزی است، افزود: کشاورزان به دلیل نداشتن تمکن مالی مجبور به رها کردن زمین هایشان می شوند به همین دلیل از مسئولان جهاد کشاورزی درخواست داریم برای کشاورزان چاره ای بیاندیشند.

وی یادآور شد: بیشتر از ۸۰ درصد مردم شهرستان راور از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند باید هر چه سریعتر برای این مشکلات چاره اندیشی شود.

سرما در زرند خسارت ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی بر جا گذاشت

فرماندار زرند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اغلب مناطق شهرستان زرند تحت تاثیر سرمازدگی قرار گرفت و دماهای کمتر از منفی ۴ و منفی ۵ را تجربه کردند. کشاورزان برای مقابله با سرمازدگی از روش هایی مانند آب پاشی و آتش زدن کاه و کلش و... استفاده کردند که چندان تاثیرگذار نبود. همچنین کشاورزان به جز برخی از مناطق شهرستان زرند با اتحاد به صورت همزمان اقدام به ایجاد حرارت در باغ ها کردند.

رضا حسینی نژاد میزان سرمازدگی محصولات کشاورزی در زرند را بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد اعلام کرد و افزود: با گرم شدن هوا در هفته های آینده می توان خسارت نهایی را اعلام کرد.

وی گفت: اطلاع رسانی در خصوص کاهش دما و احتمال سرمازدگی انجام شد. روز ۱۲ فروردین هم جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان زرند تشکیل شد.

وضعیت سرمازدگی در زرند از لحاظ سطح زیر کشت و میزان خسارت در مقایسه با سایر شهرستان های پسته خیز استان کرمان بدتر است

حسینی نژاد با اشاره به اینکه سرمازدگی در ۱۴ و ۱۵ فروردین ماه رخ داد، افزود: وضعیت سرمازدگی در زرند از لحاظ سطح زیر کشت و میزان خسارت در مقایسه با سایر شهرستان های پسته خیز استان کرمان بدتر است.

وعده های جهاد کشاورزی عملی نشد

وی عنوان کرد: کشاورزان باید به این یقین برسند که مقابله با سرمازدگی جزو لایفنک کشاورزی شهرستان زرند است چرا که کشاورزان سه سال متوالی این تجربه را داشته اند. مقابله با سرمازدگی هم باید به صورت همگانی باشد و قطعا با همت همگانی می توان تا دماهای منفی ۴ و منفی ۵ را کنترل کرد.

فرماندار زرند با گلایه از برنامه ریزی های جهاد کشاورزی بحث سرمازدگی و تسهیلات گفت: سال گذشته در خصوص امهال وام ها وعده هایی داده شد و با وجود برگزاری دو جلسه با وزیر، عملا هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی گفت: تجیهزات برای مقابله با سرمازدگی باید خریداری شود و زیرساخت ها در این زمینه فراهم شود. اگر بخواهیم باغات پسته را داشته باشیم باید زیر ساخت لازم را هم فراهم کنیم اما اگر می خواهیم کشاورزی پسته برای همیشه جمع شود باید تکلیف را روشن کنیم.

حسینی نژاد در خصوص اینکه چه برنامه ای در این زمینه دارند، اظهار کرد: این نکته را باید مورد توجه قرار داد که تا تسهیلاتی از وزارتخانه مربوطه به استان و شهرستان نیاید، ما عملا نمی توانیم برنامه ریزی کنیم.

فرماندار زرند با بیان اینکه پیش‌بینی‌های دقیق جوی و همچنین اطلاع‌رسانی به موقع آن تاثیر زیادی بر تصمیم‌گیری‌ها دارد، افزود: با توجه به تخصیص اعتبار معادن برای تجهیز نوسازی باغات کشاورزی و درخواست تخصیص اعتبار جهت احداث ایستگاه‌های هواشناسی مختص بخش کشاورزی، با رایزنی‌های صورت گرفته ردیف‌های اعتباری موافقت‌نامه اصلاح شد و به زودی مراحل مناقصه و خرید دستگاه‌ها انجام خواهد شد.

سرمازدگی جزو لایفنک کشاورزی زرند شده است و نیاز است در این زمینه وزارتخانه پای کار بیاید

وی عنوان کرد: بر این اساس برای اولین بار ایجاد ۱۲ ایستگاه هواشناسی از اردیبهشت ماه در زرند کلید می خورد. این ایستگاه ها در مناطق مختلف زرند ایجاد می شود تا بحث پایش را در دستور کار قرار دهیم.

حسینی نژاد همچنین از برگزاری کلاس های آموزشی برای مقابله با سرمازدگی خبر داد و افزود: باید پذیرفت که سرمازدگی جزو لایفنک کشاورزی زرند شده است و نیاز است در این زمینه وزارتخانه پای کار بیاید. سازمان مدیریت برنامه ریزی هم در این زمینه نباید کوتاهی کند.

فرماندار انار در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سال گذشته با کاهش دما و تامین نشدن گازوئیل سرما خسارت زیادی به باغات پسته انار وارد کرد.

محسن صالحی ادامه داد: امسال با اقدامات انجام شده تقریبا در شهرستان انار خسارتی در اثر سرمازدگی نداشتیم. میزان زیادی گازوئیل برای این منظور سوزانده شد و مردم هم مشکلات ناشی از دود گازوئیل را تحمل کردند چرا که می دانستند اقتصاد تک محصولی شهرستان انار وابسته به این چند ساعت بود.

وی اظهار کرد: سوم و چهارم فروردین سرمازدگی داشتیم که چندان خسارتی وارد نکرد و مردم به سختی با تهیه گازوئیل با سرمازدگی مبارزه کردند. در ۱۴ و ۱۵ فروردین که سرمای سختی داشتیم چون توانسته بودیم صدها هزار لیتر گازوئیل را بین مردم توزیع کنیم، این بحران مدیریت شد.

صالحی با اشاره به اینکه گازوئیل به میزان کافی در انار توزیع شد، گفت: سوم و چهارم عید هنوز گازوئیل تهیه نشده بود و مردم خودشان اقدام کردند. اگر می توانستیم اسفند گازوئیل را به دست مردم برسانیم دغدغه کشاورزان در روزهای اول عید کمتر می شد.

۱۲ هزار هکتار از باغات پسته رفسنجان یخ زد

فرماندار رفسنجان چندی پیش اعلام کرد که بروز سرما طی روزهای اخیر به ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پسته شهرستان خسارت و آسیب وارد کرد.

حسین رضایی اظهار کرد: ایستگاه هواشناسی در رفسنجان در شب ۱۴ فروردین تا دمای ۲ درجه زیر صفر دمای هوا را در منطقه کبوترخان و جوادیه فلاح نوق ثبت کرده است.

رضایی افزود: متاسفانه سرمای شدید ۱۲هزار هکتار از باغ‌های پسته شهرستان را مورد هدف قرار داد و سرما محصول این باغ‌ها را از بین برد.

وی ادامه داد: روزهای سوم، چهارم، ۱۴ و ۱۵ فروردین امسال سرماهای مکرر و خسارت‌ها به شهرستان وارد شد و این سرماهای مکرر نشان می‌دهد که بحث تغییرات اقلیمی بسیار جدی است.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: همانگونه که باغداران و کشاورزان برای فرآوری محصول پسته و تعمیرات باغ ها، به وسایل مورد نیاز مجهز می‌شوند بهتر است وسایل مورد نیاز برای مقابله با سرمازدگی‌های بهاره را نیز تهیه و نگهداری کنند تا فروردین هر سال برای مبارزه با پدیده سرمازدگی از آن‌ها استفاده کنند.

وی گفت: یکی از ساده‌ترین روش‌های مقابله با سرمازدگی، استفاده از بخاری‌های گازوئیلی در سطح باغ در زمان بروز سرمای زیر صفر درجه است که امسال سهمیه سوخت برای باغداران رفسنجان تخصیص یافت.

رضایی بیان‌کرد: باغداران برای بهره مندی از این سهمیه، با در دست داشتن پروانه فعالیت به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: پروانه فعالیت علاوه بر اینکه در مواقع سرمازدگی، باغدار می‌تواند در تامین سوخت از آن استفاده کند، برای کارهای دیگر از جمله تهیه کود و سم، دریافت تسهیلات و ... نیز می‌تواند از مزایای این پروانه بهره‌مند شود.

وی گفت: ۶ ایستگاه هواشناسی در آینده در نقاط مختلف شهرستان احداث خواهد شد تا در رصدکردن دمای هوا، هشدارهای لازم برای مقابله با حوادث طبیعی مانند سرما و گرمای شدید در مواقع اضطراری به کشاورزان ارایه شود.

علی باقری رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان هم با اشاره به وجود بیش از ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در شهرستان اظهار داشت: ۱۲ هزار هکتار از باغ‌های رفسنجان بین ۱۰ تا ۹۰ درصد دچار سرمازدگی شده و عمدتا در تمامی باغ‌های پسته منطقه نوق، کبوترخان و حومه شهر رفسنجان رخ داده است.

خسارت ۲۰ درصد باغات پسته استان کرمان

مهدی لطفعلی زاده، معاون جهاد کشاورزی شمال کرمان در گفتگو با بازار با اشاره به کاهش دما در فروردین امسال به ویژه در روزهای ۱۲ و ۱۳ اظهار کرد: محصولات کشاورزی دچارسرمازدگی شد.

لطفعلی زاده گفت: حدود ۲۰ درصد باغات پسته بین ۱۰ تا ۸۰ درصد دچار خسارت شده اند.

وی بیشترین سرمازدگی را مربوط به باغات زرند دانست و افزود: در شهرستان هایی مانند کرمان و سیرجان شدت سرمازدگی کمتر است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در خصوص سرمازدگی پسته در شهرستان راور اظهار کرد: علت اصلی ریزش جوانه ها، سرمازدگی سال گذشته است. جوانه گل روی شاخه یک ساله تشکیل می شود به این معنا که این جوانه ها سال قبل تشکیل شده اند و چون تحت تاثیر سرما در آن زمان قرار گرفته اند، این خسارت به امسال هم منتقل شده است.

لطفعلی زاده عنوان کرد: میزان سرمازدگی در راور تقریبا ۱۰ درصد است که میزان پایینی است. ۳۵ درصد ریزش جوان های گل در درختان پسته را هم شاهد هستیم که با توجه به سرمازدگی سال گذشته قابل پیش بینی بود.

سال گذشته خسارت هایی را به تهران اعلام کردیم و از طریق تهران مبالغ و اعتبارات خاصی در نظر گرفته شد که این مبالغ تخصیص پیدا نکرد اما در اسفند سال ۱۴۰۱ با بانک کشاورزی هماهنگی هایی را انجام داده ایم که تمام وام های بخش پسته با توجه به خسارتی که ایجاد شده بود، تمدید شد

وی در خصوص حمایت از کشاورزان خسارت دیده و بحث تسهیلات گفت: سال گذشته خسارت هایی را به تهران اعلام کردیم و از طریق تهران مبالغ و اعتبارات خاصی در نظر گرفته شد که این مبالغ تخصیص پیدا نکرد اما در اسفند سال ۱۴۰۱ با بانک کشاورزی هماهنگی هایی را انجام داده ایم که تمام وام های بخش پسته با توجه به خسارتی که ایجاد شده بود، تمدید شد.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه اطلاع رسانی در این زمینه انجام شده است، افزود: آن بخش از کشاورزانی که در اسفندماه مراجعه کردند توانستند دوباره وامشان را یک سال تمدید کنند.

لطفعلی زاده همچنین در خصوص وضعیت زرند هم گفت: قسمت شمال این شهرستان خسارت بیشتری دیده است و قسمت جنوبی خسارت کمتری را متحمل شده است.

وی با اشاره به اینکه اکثر سرمازدگی های استان کرمان از نوع تشعشعی است، افزود: دستگاه های مختلفی از چاه معکوس، مولد باد و...برای مقابله با این نوع سرمازدگی موثر است. برای هر شهرستان متناسب با شرایط تصمیمات لازم اتخاذ می شود.

لطفعلی زاده از پی گیری برای ایجاد ایستگاه های هواشناسی در باغات خبر داد و افزود: یک شرکت دانش بیان این کار را انجام داده و با مبالغ بسیار کم می تواند این ایستگاه ها را در باغات ایجاد کند و حتی به کشاورزان پیامک ارسال کند.

تجهیز باغات به تجهیزات لازم برای مقابله با سرمازدگی ضروری است. برای این منظور، کشاورزانی که سال های متمادی دچار خسارت شده اند بنیه مالی قوی ندارند و نیاز به حمایت جدی دولت دارند تا بتوانند به مصاف سرمایی بروند که هر بهار مهمان ناخوانده باغات آنها می شود.

کد خبر: ۲۱۵٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha