۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
ظرفیت سرمایه گذاری یک میلیارد تومانی در استارتاپ ها| حرکت شرکت های دانش بنیان در مسیر صنعتی شدن
مدیر عامل شتاب دهنده هاردتک مطرح کرد

ظرفیت سرمایه گذاری یک میلیارد تومانی در استارتاپ ها| حرکت شرکت های دانش بنیان در مسیر صنعتی شدن

رزاقی مدیرعامل شتاب دهنده هاردتک به بازار گفت: شرکت های دانش بنیان مسیر خارج شدن از حالت سنتی و دانشگاهی را آغاز کرده اند و در حال صنعتی شدن هستند.

بازار؛ گروه ایران: شتاب دهنده هاردتک به عنوان یکی از زیر مجموعه های شرکت دانش بنیان برکت؛ فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۹۷ با دو حوزه تخصصی سخت افزار سلامت و اینترنت اشیا آغاز کرد. این شرکت تاکنون کار شتاب دهی بیش از ۳۰ استارتاپ را انجام داده که در حوزه های پهبادی، هوا و فضا، روباتیک، تجهیزات پزشکی، حوزه‌ های مربوط به تولیدات مکانیکی، انتقال حرارت و غیره فعالیت دارند.

در حال حاضر این شتاب دهنده به دنبال این است که بدون نیاز به بخش دولتی سرمایه مورد نیاز خود را از دو مجموعه دانش بنیان برکت و فولاد مبارکه تامین کند؛ موضوعی که می تواند حجم شرکت هایی که در حوزه شتاب دهی به هاردتک افزوده می شوند را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. اتفاقی که به طور حتم بر روی توسعه فعالیت های دانش محور کشور تاثیر مستقیمی دارد. در این رابطه محمدرضا رزاقی، مدیرعامل شتاب‌ دهنده سخت افزاری هاردتک در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* به عنوان مدیرعامل شتاب دهنده هاردتک بفرمایید چه برنامه مالی برای ۱۴۰۲ در دست دارید؟ همچنین بگویید بر اساس افزایش سرمایه ای که می دهید قرار است تمرکزتان را بر روی چه استارتاپ هایی افزایش دهید؟

شتاب دهنده هاردتک تمرکز خود را بر روی گروه هایی گذاشته که حداقل یک نمونه اولیه از کاری که می خواهند انجام دهند را داشته باشند؛ لذا قصد داریم عمده سرمایه خود را به همین موضوع اختصاص دهیم و الان تمرکز شتاب دهنده بیشتر روی سیدمانی است.

بر این اساس پیش بینی می شود که در ۱۴۰۲ بر روی ۵ تا ۱۰ گروه سرمایه گذاری انجام شود. برای سرمایه گذاری بر روی این شرکت های استارتاپی هم بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان به ازای هر گروه در نظر گرفته ایم.

فعالیت های هاردتک در ۱۴۰۲ در حوزه های مسئولیت اجتماعی، کشاورزی و غیره ادامه می یابد

این سرمایه نیز قرار است از طریق مجموعه پشتیبانی توسعه فناوری، نوآوری فولاد مبارکه برای تقویت حوزه های تخصصی و حوزه های مورد علاقه مجموعه فولاد مبارکه تامین شود. بنابراین نه تنها با این سرمایه گذاری ها بخشی از چالش های فولاد سازی در کشور مرتفع می شود بلکه ظرفیت ایجاد فناوری های نوین در حوزه نیز تامین خواهد شد.

البته فعالیت های هاردتک به همین جا محدود نمی شود و قصد داریم در حوزه های مسئولیت اجتماعی، کشاورزی و غیره نیز از شرکت های استارتاپی با جذب طرح هایشان حمایت کنیم. در کنار این فعالیت ها، به نظر می رسد در آینده سرمایه گذاری هایی هم در گروه های ورزشی دارای استعداد و قابلیت هم انجام دهیم.

* به عنوان فعال در حوزه استارتاپی بفرمایید در حال حاضر حمایت دولت از شرکت های دانش بنیان به چه شکل است و اصلاح قانون تولید دانش بنیان در سال ۱۴۰۲ چه کمکی می تواند به فعالیت های مجموعه هایی چون هاردتک کند؟

مجموعه هاردتک از کمک های دولتی خیلی استفاده نکرده است؛ منتهی به نظر می رسد در آینده برنامه هایی برای دریافت این کمک ها و حمایت ها داشته باشیم.

عدد و ارقام کمک های دولتی برای استارتاپ ها چندان متناسب با زمان به روز نمی شود

اما به طور کلی در مورد حمایت هایی که دولت از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان می کند باید به این نکته اشاره کرد که در اکثر مواقع شاهد هستیم عدد و ارقام کمک های دولتی چندان متناسب با زمان به روز نمی شود؛ یعنی همچنان ما همان اعداد و ارقامی را در معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی شاهد هستیم که چندان به روز نشده است. هرچند صحبت از پوشش شرکت های بیشتر است اما رقمی که در اختیار آن ها قرار می دهند چندان چاره ساز نیست.

از این رو به نظر می رسد نرخ سرمایه هایی که دولت در اختیار شرکت ها قرار می دهد باید بر اساس دلار به روزرسانی شود و تنها در این صورت است که نه تنها حمایت راهگشا صورت می گیرد بلکه می توان به آینده این حوزه هم امیدوار شد.

* به نظر شما اقتصاد شرکت های دانش بنیان در سال ۱۴۰۲ به چه سمتی حرکت می کند؟

بر اساس تجربه سخت افزاری که در حوزه دانش بنیان دارم به تازگی شاهد این هستم که کسب و کارهای استارتاپی در حال حرکت به سمت تولیدات سخت افزاری هستند.

استارتاپ ها از حالت دانشگاهی فاصله گرفته و به سمت صنعتی شدن پیش رفته اند

از این رو به نظر می رسد حرکت موج استارتاپی به سمت دانش بنیان های سخت افزاری آغاز شده است. بر این اساس فضاهای کاری استارتاپ ها و دانش بنیان ها از آن شکل گذشته خود که بیشتر در حوزه دانشگاهی و همکاری با اساتید بودند فاصله گرفته و بیشتر به سمت صنعتی شدن حرکت کرده اند. بر این اساس به نظر می رسد در سال ۱۴۰۲ بیشتر شاهد بازیگرانی هستیم که در حوزه صنعتی تولیدات دانش بنیان دارند.

* به عنوان یکی از شتاب دهنده های همکار با دانش بنیان برکت به فرمایید در سال ۱۴۰۲ این همکاری به چه شکل ادامه می یابد و دانش بنیان برکت برای این سال چه اهدافی را دنبال می کند.

هاردتک به عنوان یکی از شتاب دهنده های همکار با دانش بنیان برکت در سال ۱۴۰۲ قصد دارد یک هماهنگی بین دانش بنیان برکت و فولاد مبارکه به عنوان سرمایه گذار و دو بازوی اقتصادی خود ایجاد کند.

از این رو به دنبال این هستیم که یک فضاهای مشترکی که هر دو به آن علاقه مند هستند را ایجاد کنیم و به استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در حوزه های کشاورزی، ورزش، صنعت فولاد، معدن و غیره بپردازیم. بنابراین از امکانات هر دو بهره مند می شویم تا استارتاپ ها در ۱۴۰۲ بهتر شتاب دهی شوند.

* فکر می کنید در سال ۱۴۰۲ بیشتر به کدام سمت حرکت کنید؟

مسیر پیشرفت فقط با برنامه ریزی، هدف گذاری، سرمایه گذاری و گذشت زمان به دست می آید. برای این کار اکنون دو شعبه در استان های تهران و اصفهان از سال گذشته راه اندازی کردیم و هنوز نیاز به صرف زمان است که شعبه اصفهان که زمان زیادی از تولد آن نمی گذرد به بلوغ نسبی برسند. بلوغی که در آینده مسیر پیشرفت را می سازند.

کد خبر: ۲۱۵٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • صادق US ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      0 0
      شرکت‌های دانش بنیان (knowledge based)، رابط‌های ایده و تکنولوژی هستند. این شرکت‌ها با پیوند علم و بازار، به یکی از بزرگترین مزیت‌های رقابتی برای کشورهای توسعه‌یافته تبدیل شده‌اند. دانش سرمایه‌ی اصلی در این نوع شرکت‌هاست، که جز دارایی‌های نامشهود محسوب می‌شود. ارزش گذاری دارایی نامشهود پیچیده بوده و از روش‌های مرسوم نتایج قابل قبولی حاصل نمی‌شود.