۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
جلوگیری از سقوط دلاری بورس| بازار سهام هنوز تورم ۷۵ درصدی گذشته را طلبکار است!
منافع دولت برای ادامه رشد بورس چیست؟

جلوگیری از سقوط دلاری بورس| بازار سهام هنوز تورم ۷۵ درصدی گذشته را طلبکار است!

در دو سال و نیم گذشته ارزش دلاری بورس حدود ۷۵ درصد افت داشته و دولت برای جلوگیری از کاهش بیشتر آن منابع صندوق توسعه را وارد بورس کرد و از طرف دیگر مسیر واگذاری سهام دولتی را فراهم کرده است.

بازار؛ گروه بورس: در سال های گذشته با توجه به افزایش شدت تحریم ها و کاهش ورود فناوری های جدید به کشور علاوه بر اینکه بخش تولید با چالش رقابت پذیری در بازار خارجی مواجه شد، با استهلاک ماشین آلات و تجهیزات عملا با افت تیراژ هم مواجه شد و همین موضوع سرمایه گذاری در بخش های مولد اقتصادی را به شدت کاهش داد به همین دلیل سرمایه های ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی هم به نوعی در رکود باقی ماند و دولت برای اینکه این سرمایه ها با کاهش ارزش مواجه نشوند بخشی از آن را وارد بازار سرمایه کرد تا از این طریق مانع از سقوط بیشتر بورس شود و از طرف دیگر عایدی صندوق توسعه ملی هم افزایش یابد.

در دو سال اخیر ارزش این پولی که مردم از سال ۹۹ در بورس دارند حدود ۷۵ درصد تورم داشته و بازگشت به ارزش قبلی به معنای ناکارآمدی بورس برای آنها است، از این رو دولت برای جلب اعتماد سرمایه گذاران همچنان باید روند صعودی بورس را حفظ کند

یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار ضمن اشاره به اینکه ورود پول به بازار سرمایه اتفاق افتاده اما ابتدا با به این سوال پاسخ داده شود که آیا سرمایه جدیدی است یا اینکه همان پول هایی هستند که سال ۹۹ بعد از نوسان گیری از بازار سهام خارج شدند؟ گفت: باید توجه داشت که در دو سال اخیر ارزش این پولی که مردم از سال ۹۹ در بورس دارند حدود ۷۵ درصد تورم داشته و بازگشت به ارزش قبلی به معنای ناکارآمدی بورس برای آنها است، از این رو دولت برای جلب اعتماد سرمایه گذاران همچنان باید روند صعودی بورس را حفظ کند.
آلبرت بغزیان با بیان اینکه ارزش دلاری بورس نسبت به سال ۹۹ کمتر است و این موضوع هم نشان می دهد که رشد اخیر بورس اتفاق عجیبی نبوده است، افزود: در حال حاضر با در نظر گرفتن این فاکتورها شاخص کل بورس زیر ۲ میلیون تومان کاهش نمی یابد اما در مقطع کنونی چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به طور قطع در یک مقطع زمانی دوباره نوسان گیری افزایش می یابد و افرادی که حرفه ای هستند بیشتر سود خواهند برد.

دولت برای رشد بازار سرمایه انجام داده این بوده که بخشی از سرمایه های صندوق توسعه ملی را وارد بورس کرده، زیرا اساسا منابع صندوق توسعه ملی باید برای سرمایه گذاری در بخش های مولد بکار گرفته شود

او با تاکید بر اینکه در چند وقت اخیر برخی از سهام رشد بالا و برخی رشد کمتری داشته اند، تصریح کرد: با افت دلاری بورس اقدامی که دولت برای رشد بازار سرمایه انجام داده این بوده که بخشی از سرمایه های صندوق توسعه ملی را وارد بورس کرده، زیرا اساسا منابع صندوق توسعه ملی باید برای سرمایه گذاری در بخش های مولد بکار گرفته شود.

او افزود: حالا دولت تصمیم گرفته منابع صندوق توسعه ملی را برای خرید سهام شرکت‌های تولیدی بکار گیرد، اما باید توجه داشت که ورود پول به بورس هیچ نقشی در تولید ناخالص داخلی ندارد. به عبارت دیگر وقتی بورس صعود یا سقوط می کند تغییری در جی دی پی کشور ایجاد نمی کند و ورود پول دولتی از طریق صندوق توسعه ملی فقط کمک می کند تا بازار سهام تقویت شود اما نباید نادیده گرفت با تورم اخیر و همچنین افت شاخص بورس بسیاری از سهام به ارزندگی بالایی رسیده بودند.

تاثیر رونق بازار سرمایه بر اجرای طرح مولدسازی دارایی ها

یکی دیگر از برنامه های دولت در سال جاری اجرای طرح مولدسازی دارایی های مازاد دولت است که فرایند قانونی آن طی شده و امسال باید به مرحله اجرا درآید. در شرایط کنونی چند مدل منابع و دارایی وجود دارد که شامل املاک و سهام است، از این رو بخشی از این دارایی ها از طریق بورس کالا یا مزایده امکان واگذاری دارند اما بخش دیگری از این دارایی ها به شکل سهام واگذار خواهد شد، زیرا مالکیت دولت بر دارایی برخی شرکت ها درصدی مشخص است که آنها را باید به صورت عرضه سهام واگذار کند، از این رو رشد شاخص کل بورس برای دولت مزیت دارد.

به گفته برخی نمایندگان مجلس با توجه به اینکه در چند وقت اخیر کسری بودجه دولت روی اقتصاد کشور تاثیر گذاشته بود اجرای درست مولدسازی دارایی ها می تواند در رفع مشکلات اعتباری موثر باشد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه دولت باید طرح مولدسازی دارایی ها را امسال اجرا کند، گفت: هم اکنون شناسایی دارایی های مازاد دولت از طریق یک سامانه در حال شناسایی است و بعد از آن واگذاری ها باید اجرا شود که بورس به دلیل شفافیت ابزار مناسبی برای عرضه آنهاست.
مهرداد گودرزوند چگینی با بیان اینکه واگذاری دارایی های مازاد دولت مهم است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در چند وقت اخیر کسری بودجه دولت روی اقتصاد کشور تاثیر گذاشته بود اجرای درست مولدسازی دارایی ها می تواند در رفع مشکلات اعتباری موثر باشد.
او با تاکید بر اینکه بورس هم می تواند ابزاری برای اجرای مولدسازی دارایی ها باشد، تصریح کرد: در حال حاضر حمایت از بازار سرمایه نقش موثری در هدایت نقدینگی های سرگردان دارد، از طرف دیگر رونق بازار مسیری برای واگذاری سهام شرکت های دولتی فراهم خواهد کرد.
براساس این گزارش، بازار سرمایه در شرایط کنونی هنوز از نظر دلاری فاصله زیادی با قله سال ۹۹ دارد، از این رو پیش بینی می شود که هرگونه اصلاح در شاخص پولبک به مقاومت شکسته شده باشد از این رو بازار سرمایه همچنان به روند صعودی خود ادامه می دهد زیرا از یک سو با ورود نقدینگی جدید از صندوق توسعه ملی و... همراه شده و از سوی دیگر دولت امسال مکلف به واگذاری بخشی از دارایی ها و سهام خود در شرکت ها شده بر همین مبنا رونق بورس به نفع دولت است که بستری برای واگذاری سهام شرکت ها فراهم می کند.

کد خبر: ۲۱۵٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha