۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
گرانی سفره‌ افطار اصفهانی‌ها را کوچک کرد| حذف قشر متوسط از اقتصاد تورم زده
بازار گزارش می‌دهد؛

گرانی سفره‌ افطار اصفهانی‌ها را کوچک کرد| حذف قشر متوسط از اقتصاد تورم زده

اصفهان- موج گرانی که با نوسانات ارزی از سال گذشته به شکل ملموسی پررنگتر شد، امسال به سفره های افطار هم رسید؛ هزینه هایی که به طور محسوسی سفره های افطار را کوچک کرد و گریبان قشر متوسط را گرفت.

عارف اصفهانی؛ بازار: رشد بین ۴۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت خوراکی ها باعث شد که سفره افطار امسال اصفهانی ها همچون سال های قبل نباشد.

به گفته یکی از شهروندان اصفهانی، سفره افطار برای شهروندان اصفهانی مهم است اما تاکنون نتوانسته میزبان دوستان و خویشاوندان خود باشد چراکه میزبانی با گرانی های اخیر چندان همخوانی ندارد.

در ماه های اخیر به شکل پلکانی گرانی ها سفره ها را کوچک کرد و بسیاری از اقلام خوراکی ها از سفره های اصفهانی ها رخت بربست و در ماه مبارک رمضان این موضوع شکل ملموس تری به خود گرفته است.

سیر صعودی قیمت زولبیا و بامیه

این موضوع در رابطه با دو شیرینی مخصوص ماه رمضان یعنی زولبیا و بامیه و خرما به شکل چشمگیری مشخص بود تا جایی که در بازار اصفهان با وجود اینکه رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان اصفهان اعلام کرده بود که قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه در شهر اصفهان ۹۰ هزار تومان تعیین شده است اما با این وجود در مناطق مختلف شهر و به خصوص در مناطق جنوبی شهر اصفهان این قیمت ها تا ۱۲۰ هزار تومان هم فراتر می رفت.

اما مجتبی بزرگر در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه قیمت ها مصوب شده و هیچ فروشگاهی نمی تواند از این موضوع تخطی کند، اعلام کرد که اگر شهروندان مواردی از تخلف دیدند باید با بازرسان ادارات صمت در تماس بوده و یا با اداره تعزیرات این موارد را مطرح کنند.

او با تاکید بر اینکه بازرسان اداره صمت و اتاق اصناف همواره بر این موارد نظارت ویژه دارند تصریح کرد: امسال با توجه به وضعیت معیشتی مردم میزان فروش زولبیا و بامیه کمتر شده است.

سخنان او مهر تاییدی است بر صحبت های فروشندگان شیرینی در اصفهان که معتقدند بازار زولبیا و بامیه به مانند گذشته نیست و دچار رکود شده است.

دلیل این موضوع هم قیمت های سر به فلک کشیده ای است که قدرت خرید را از مردم گرفته و باعث شده که بسیاری عطای خرید برخی خوراکی ها را به لقایش ببخشند و تنها در حد یک نوبت یا دو نوبت اقدام به خرید کنند.

قبل از ماه رمضان هم وضعیت بازار بسیار نامناسب و قیمت‌ها سر به فلک کشیده بود به گونه‌ای که یک خرید عادی از یک میوه فروشی برای‌مان تا ۲۰۰ هزار تومان آب می خورد، حالا دیگر اصلا نمی‌توان به مغازه‌ها نزدیک شد

محسن که یک واحد شیرینی فروشی در اصفهان دارد، می‌گوید: سال گذشته که هنوز تا این حد گرانی وجود نداشت ما فروش چندانی نداشتیم حتی همان زولبیا و بامیه را نتوانستیم آن گونه که انتظار داشتیم بفروشیم.

وی ادامه می‌دهد: حالا امسال با این وضعیت که قیمت شکر تا این حد بالا رفته و بقیه اقلام هم رشد قیمت داشته‌اند اصلا نمی‌توان روی فروش حساب کرد چرا که قیمت تمام شده زولبیا و بامیه آن قدر بالا است که طبیعی است تعداد زیادی از مردم نتوانند آن را خریداری کنند و برای همین هم ما تولید زیادی نداریم.

فرهمند هم یکی از شهروندان اصفهانی است که با اشاره به گذشت روزهای ماه مبارک رمضان می‌گوید: قبل از آمدن این ماه هم وضعیت بازار بسیار نامناسب و قیمت‌ها سر به فلک کشیده بود به گونه‌ای که یک خرید عادی از یک میوه فروشی برای‌مان تا ۲۰۰ هزار تومان آب می خورد، حالا دیگر اصلا نمی‌توان به مغازه‌ها نزدیک شد.

خرمای گران در ماه رمضان

در کنار گرانی شیرینی اصلی ماه مبارک رمضان، طی چند سال اخیر فصل برداشت خرما با ماه رمضان مقارن نبوده و تقاضای خرما برای این ماه پرمصرف از محل ذخیره سال گذشته تامین شده است و ماه رمضان امسال هم شرایط سال‌های اخیر را داشته است و به دلیل افزایش هزینه نگهداری برای عرضه خرمای یک ساله، قیمت این محصول نیز افزایش یافته تا جایی که اکنون قیمت خرمای مرغوب در بازارهای اصفهان تا ۷۰ هزار تومان در یک کیلو هم رسید.

با وجود اینکه همواره از اهرم فشار برای تنظیم بازار استفاده می شود اما در بسیاری از مواقع به این موضوع توجه نمی شود و این موضوع به ضرر مصرف کننده تمام می شود

این در حالی است که امید شریفی، سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان پیش از این قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه ۹۰ هزار تومان، حلیم بادمجان ۹۰ هزار تومان، آش ۶۵ هزار تومان، مرغ گرم ۶۳ هزار تومان و شکر ۲۰ هزار تومان در استان اصفهان اعلام کرده است اما کارشناسان معتقدند که تنظیم بازار واژه ای است که باید در مورد آن بازنگری شود.

تنظیمی که برای بازار نیست

به اعتقاد اصغر بصیر، کارشناس اقتصاد، در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه تنظیم بازار از جمله واژه هایی است که همواره در سیاست های دولت گنجانده شده و همواره در مورد آن اظهار نظر شده اما در زمینه رسیدن به نقطه واقعی آن توفیق چندانی حاصل نشده است، اظهار داشت: متاسفانه با وجود اینکه همواره از اهرم فشار برای تنظیم بازار استفاده می شود اما در بسیاری از مواقع به این موضوع توجه نمی شود و این موضوع به ضرر مصرف کننده تمام می شود.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه آن است که تنظیم بازار، مجموعه ای از سیاست‌هایی است که با استفاده از ابزارها و سیاست‌ها قابل اجرا است که آن ابزارها می تواند واردات، صادرات، قیمت گذاری و ابزارهای یارانه ای و غیره برای کاهش قیمت تولیدکننده یا کاهش قیمت مصرف کننده باشد.

آنچه که مردم را رنج می دهد نبود وحدت رویه نزد مسئولان برای مهار گرانی و گرانفروشی است. در آستانه ماه مبارک رمضان و حتی چند ماه قبل از آن مسئولان شعارهایی را در رسانه ها به صورت کلیشه ای مطرح می کنند مبنی بر اینکه در ماه رمضان گرانی و مشکل توزیع نداریم و با ذخیره سازی کالا سیاست تنظیم بازار اجرایی خواهد شد، حال آنکه گرانی گوشت قرمز و سفید، میوه، قند و شکر و روغن و حبوبات، لبنیات، سبزیجات، خرما، زولبیا و بامیه و غیره در ماه مبارک رمضان بسیار عادی شده است.

کد خبر: ۲۱۵٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha