۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶
سیگنال فدرال رزرو به بازارهای مالی| بازار طلا رقیب بورس می شود؟
بازار گزارش می دهد؛

سیگنال فدرال رزرو به بازارهای مالی| بازار طلا رقیب بورس می شود؟

افت اوراق خزانه داری ۲ و ۱۰ ساله و شاخص دلار باعث شد سرمایه گذاران به سمت بازار طلا و رمز ارزها سوق پیدا کند و همین مسأله به تهدیدی برای سایر بازارهای مالی همچون بورس تبدیل شده است.

بازار؛ گروه بورس: داده های تورمی ایالات متحده آمریکا منتشر شده و CPI و CORE CPI این روزها در صدر مهمترین داده های اقتصادی جهان بشمار می روند و نشان دهنده این است که تورم ماهانه افزایش یک دهم درصدی را نشان داد که البته کمتر از پیش بینی ۲ دهم درصدی بود. تورم سالانه نیز افزایش ۵ درصدی را نشان داد که به میزان ۱ دهم درصد کمتر از پیش بینی ۵.۱ درصدی بود. اما تورم ماهانه بدون احتساب اقلام انرژی و غذایی طبق پیش بینی ها به میزان ۴ دهم درصد افزایش داشت.

در آمریکا نگرانی ها در مورد بحران بانکی همچنان ادامه دارد، بر همین اساس وارن بافت تحلیلگر بزرگ مالی گفته که ممکن است در مورد سیستم بانکی ایالات متحده اخبار بد بیشتری در راه باشد

یک کارشناس بازار های مالی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه انتشار این داده های مهم حکایت از رشد هیجانی در طلا دارد که البته لحظاتی بعد اصلا شد، گفت: دلیل رشد قیمت طلا کاهش تورم کمتر از پیش بینی ها بود، اما همچنان تورم افزایشی بوده و با تارگت ۲ درصدی فدرال رزرو فاصله زیادی دارد.

شهیر محمدنیا افزود: به همین دلیل توقع کاهش چشمگیر سیاست های انقباضی کاهش یافته و از طرفی دیگر نگرانی ها در مورد بحران بانکی همچنان ادامه دارد. وارن بافت هم گفته که ممکن است در مورد سیستم بانکی ایالات متحده اخبار بد بیشتری در راه باشد، زیرا احتمال دارد شاهد ورشکستگی بانک های بیشتری باشیم. دلیل بحران بانکی به دلیل افزایش نرخ بهره آمریکا آغاز شد.

به گفته کارشناسان با کندتر شدن اقتصاد و افزایش رکود و توقف سیاست های انقباضی باعث شده بود که روند آتی طلا و بیت کوین را صعودی کند و تارگت کوتاه مدت طلا بر روی ۲۰۶۰ دلار و تارگت میان مدت بیت کوین را بر روی ۳۵ هزار دلار فعال کند

فدرال رزرو مانیتورینگ تولز ها نیز برای جلسه بعدی FOMC نشان می‌دهند بیش از ۷۰ درصد انتظارات افزایش ۲۵ واحدی بهره را نشان می‌دهند. شاهد افت اوراق خزانه داری ۲ و ۱۰ ساله هستیم و شاخص دلار نیز تحت فشار نزول است. از این رو معامله گران طلا می دانند که فدرال رزرو فضای کم و قدرت عمل پایینی در ادامه سیاست های انقباضی دارد و سرمایه گذاران بیت کوین نیز با توجه به این نکته نسبت به آینده قیمتی خوش بین هستند. به همین دلیل بار دیگر شاهد این هستیم که بیت کوین وارد کانال ۳۰ هزار دلار شد.

به گفته محمدنیا با کندتر شدن اقتصاد و افزایش رکود و توقف سیاست های انقباضی باعث شده بود که روند آتی طلا و بیت کوین را صعودی کند و تارگت کوتاه مدت طلا بر روی ۲۰۶۰ دلار و تارگت میان مدت بیت کوین را بر روی ۳۵ هزار دلار فعال کند و در صورت تشدید بحران بانکی که محتمل نیز هست بیت کوین می تواند حتی به ۵۰ هزار دلار میز برسد.

تثبیت قیمت طلا در ایران

در حال حاضر بازار طلای ایران هم نسبتا آرام است، زیرا در ماه رمضان که مراسم ها کمتر برگزار می شود تقاضا برای مصنوعات طلا هم کمتر می سود، از طرف دیگر در هفته های اخیر مقالات کشور از حمله رییس کل بانک مرکزی تاکید کرده که قیمت دلار در بازار آزاد را قبول نداریم و هرچقدر هم که تقاضا برای دلار وجود داشته باشد عرصه می کنیم همین موضوع باعث شده ریسک بازار طلا هم بالا برود چراکه این تئوری وجود دارد که با وجود روند صعودی انس در بازار جهانی این احتمال وجود دارد که قیمت دلار در کشور کاهش پیدا کند و به نوعی رشد قیمت طلا را خنثی کند.

با توجه به افت دلار کمی حباب سکه در کشور کاهش پیدا کرده با این حال هنوز سکه حباب دارد و همین مسأله باعث شده برخی در خرید سکه ریسک نکنند اما با توجه به روند صعودی قیمت انس در بازار جهانی برخی در داخل مصنوعات طلا که حباب ندارد را برای سرمایه گذاری ترجیح می دهند

نادر بذرافشان رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با خبرنگار بازار با تایید این موضوع که هم اکنون بازار طلا نسبت به قبل آرامتر است، گفت: با توجه به افت دلار کمی حباب سکه در کشور کاهش پیدا کرده با این حال هنوز سکه حباب دارد و همین مسأله باعث شده برخی در خرید سکه ریسک نکنند اما با توجه به روند صعودی قیمت انس در بازار جهانی برخی در داخل مصنوعات طلا که حباب ندارد را برای سرمایه گذاری ترجیح می دهند.

او با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود بازار طلا فعلا در همین محدوده قیمتی در بازار داخلی باقی بماند، افزود: از آنجایی که قیمت دلار فعلا نوسانات رو به پایین پیدا کرده روند صعودی قیمت انس طلا را خنثی می کند به همین دلیل قیمت طلا فعلا تثبیت می شود.

در هفته اخیر قیمت انس طلا در محدوده دو هزار دلار در نوسان بود و این موضوع حکایت از این دارد که نشانه های رکود اقتصادی در جهان وجود دارد و سرمایه دارن نسبت به بخش های مولد اعتماد ندارد و این اتفاق بار دیگر بازار ارزهای دیجیتالی را رونق بخشیدن و این یک تهدید می تواند برای سایر بازارهای مالی همچون بورس باشد هرچند برخی کارشناسان با اشاره به اینکه شاخص کل بورس از مقاومت عبور کرده و این مساله منجر شده بازار به ثبات بیشتری برسد. از این رو احتمال کمتری دارد که سرمایه از بورس خارج و وارد بازار طلا یا رمزارزها شود.

کد خبر: ۲۱۵٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha