۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان به ۴ میلیارد تومان| چقدر نقدینگی سپرده کنیم؟
«بازار» گزارش می دهد

افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان به ۴ میلیارد تومان| چقدر نقدینگی سپرده کنیم؟

سقف تسهیلات مسکن جوانان برای افتتاح کنندگان در سال ۱۴۰۲ جهت متقاضیان شهر تهران به ۴ میلیارد تومان رسید و حداقل مبلغ سپرده گذاری به ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سقف تسهیلات مسکن جوانان برای افتتاح کنندگان در سال ۱۴۰۲ افزایش داشت و در شهر تهران به ۴ میلیارد تومان رسید. نکته مهم این است که تسهیلات بعد از ۱۵ سال در اختیار متقاضیان و سپرده گذاران قرار می گیرد.

سقف تسهیلات اعطایی برای افتتاح کنندگان درسال ۱۴۰۲ و در مناطق مختلف کشور و متناسب با مبلغ واریزی با تغییراتی همراه شده است که این مبلغ در سال پنجم در شهر تهران ۱۶ میلیارد ریال، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۴ میلیارد ریال و در سایر مناطق ۱۲ میلیارد ریال خواهد بود

علی عسکری سرپرست بانک مسکن با بیان اینکه سقف تسهیلات مسکن جوانان برای افتتاح کنندگان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است،اظهار داشت: سقف تسهیلات اعطایی برای افتتاح کنندگان درسال ۱۴۰۲ و در مناطق مختلف کشور و متناسب با مبلغ واریزی با تغییراتی همراه شده است که این مبلغ در سال پنجم در شهر تهران ۱۶ میلیارد ریال، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۴ میلیارد ریال و در سایر مناطق ۱۲ میلیارد ریال خواهد بود.

سقف تسهیلات متعلقه بعد از گذشت ۱۵ سال تمام در شهر تهران ۴۰ میلیارد ریال، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۳۴ میلیارد ریال و در سایر مناطق ۲۸ میلیارد ریال خواهد بود

سرپرست بانک مسکن درادامه افزود: سقف تسهیلات متعلقه بعد از گذشت ۱۵ سال تمام در شهر تهران ۴۰ میلیارد ریال، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۳۴ میلیارد ریال و در سایر مناطق ۲۸ میلیارد ریال خواهد بود.

وی در پایان اظهار داشت: حداقل مبلغ برای افتتاح حساب پس انداز مسکن جوانان در تمام مناطق جغرافیایی کشور ۸ میلیون ریال است و درصورتی که سپرده گذاران بخواهند از سقف تسهیلات بهره‌مند شوند می باید براساس دستورالعمل های موجود مبالغ بیشتری واریز کنند.

چقدر نقدینگی سپرده کنیم؟

پیش از این و در سال ۱۴۰۱ با موافقت بانک مرکزی حداقل مبلغ سپرده گذاری برای وام مسکن جوانان از ۲۰۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان و سقف تسهیلات حساب مزبور از ۷۰۰ هزار تومان ، ۸۵۰ هزار تومان و یک میلیون تومان تعیین شده برای سال ۱۴۰۰ به مبالغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و دو میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ترتیب در تهران، مراکز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهری، برای حساب های افتتاحی سال ۱۴۰۱ افزایش یافت.

وام ۴ میلیارد تومانی ۱۵ سال بعد؟

در حال حاضر متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در اسفند ماه سال گذشته به حدود ۵۲ میلیون تومان رسیده و با وام ۴ میلیارد تومانی در حال حاضر می توان تا حدود و یا کمتر از ۵۰ متر واحد مسکونی خریداری کرد. البته به این شرط که در سال ۱۴۱۷ متوسط قیمت مسکن ثابت باقی بماند.

البته اگر چه نمی توان انتظار داشت که قیمت ها ثابت باقی بماند و بانک مسکن نیز تمام و کمال هزینه خرید واحد مسکونی برای جوانان را تامین کند.

در اساسنامه تسهیلات مسکن جوانان نیز آمده و انتظار دیگری هم از آن نمی رود. چرا که این تسهیلات قرار است کمک هزینه خرید مسکن باشد و قطعا در طی این سال ها نیز بسیاری از جوانان توانسته اند از این طریق صاحبخانه شوند

همانطور که در اساسنامه تسهیلات مسکن جوانان نیز آمده و انتظار دیگری هم از آن نمی رود. چرا که این تسهیلات قرار است کمک هزینه خرید مسکن باشد و قطعا در طی این سال ها نیز بسیاری از جوانان توانسته اند از این طریق صاحبخانه شوند.

کفاف ندادن وام مسکن برای خرید توسط متقاضیان به خوبی قابل مشاهده است. بنابراین با وجود رشد شدید قیمت مسکن، باید در انتظار افزایش تسهیلات مسکن نیز باشیم. همان طور که در خبرهای سال گذشته داشتیم بانک مسکن، بسته جدیدی برای افزایش سقف تسهیلات خرید ملک به بانک مرکزی ارائه کرده است. چرا که مشخصاً وام کنونی، برای خرید ۸ متر خانه هم کفاف نمی دهد.

خوب است که سقف وام مسکن افزایش یابد اما شرایط تورم در کشور به گونه ای است که وقتی سقف وام افزایش می یابد هنوز به آن اندازه ای که بتواند تورم را پوشش دهد و قدرت خرید را بالا ببرد نمی تواند

«حسن محتشم» عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران در پاسخ به این پرسش که افزایش سقف وام خرید مسکن می تواند مفید باشد؟ گفت: به نظر بنده خوب است که سقف وام مسکن افزایش یابد اما شرایط تورم در کشور به گونه ای است که وقتی سقف وام افزایش می یابد هنوز به آن اندازه ای که بتواند تورم را پوشش دهد و قدرت خرید را بالا ببرد نمی تواند.

وی ادامه داد: قطعا اگر بخواهیم بازار مسکن را از این وضعیت رکودی خارج کنیم سریعترین راه ممکن همین بالا بردن سقف وام خرید مسکن است. اما اگر می خواهیم هم قدرت خرید را بلالا ببریم و هم ساخت و ساز را رونق دهیم اول باید تورم را کنترل کنیم و سپس مسیر ساخت و ساز را هموارتر کنیم.

تا همین چند سال پیش بود که تسهیلات مسکن، تا ۶۰ درصد هزینه های خرید ملک را پوشش می داد. اما در حال حاضر اختلاف میان قیمت واقعی مسکن و تسهیلات بسیار زیاد شده است. پیش از این، بانک ها یک واحد مشخص برای ارزیابی داشتند و بعد از قیمت گذاری برای واحدهای مسکونی، مشخص می شد که چقدر وام پرداخت شود. این مبلغ نباید از ۸۰ درصد قیمت کل بیشتر می شد اما در حال حاضر این افزایش قیمت به قدری زیاد بوده است که دیگر، خرید خانه با این مبالغ، بیشتر شبیه به یک کنایه تلخ است.

کد خبر: ۲۱۵٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha