۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
حکایت پارچه‌هایی که معیشت آفرین شدند| گرانی مواد اولیه تولید را گران کرده است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

حکایت پارچه‌هایی که معیشت آفرین شدند| گرانی مواد اولیه تولید را گران کرده است

سبزوار- اگرچه هنگامی‌که سخن از صنعت مبل به میان می‌آید ناخودآگاه شغلی مردانه در اذهان تداعی می‌شود اما بانوان خراسانی نیز توانسته‌اند با ورود به این صنعت اشتغال آفرین باشند.

بازار؛ گروه استان‌ها: «مریم برغمدی» متولد ۱۳۵۹ دربرغمد سبزوار یکی از بانوان کارآفرینی است که به قول خودش با توکل به خدا و اعتماد به توانمندی‌هایش امروز یکی از بانوان موفقی است که می‌تواند الگوی بسیاری از بانوان دیگر باشد .

وی افزون بر ۸ سال است که در «برغمد» سبزوار با درست کردن پشتی طرح مبل کارش را آغاز کرده است که شاید همان لحظه هم کاری مردانه‌ای به نظر می‌رسید و عده ای اورا از ادامه کار منصرف می کردند.

به‌منظور آشنایی با فعالیت این بانوی کارآفرین با وی به گفت‌وگو نشستیم.


* آیا با این کار آشنایی داشتید؟

با توجه به آن‌که در تهران باکار تعمیرات مبل آشنایی داشتم، وارد همین کارشدم.

* برای شما کار سختی نیست؟

به‌طورقطع آماده کردن پشتی که نیاز به چارچوب، دوخت ،لایکو ،رویه‌کوبی و سایر اقدامات داشته باشد کار راحتی نبود ولی با این حال تصمیم بر این بود تا پایان این شغل را با تمام سختی ها ادامه دهم.

حکایت پارچه‌هایی که معیشت آفرین شدند| گرانی مواد اولیه تولید را گران کرده است

* کار را با چه سرمایه‌ای آغاز کردید؟

برای شروع فقط ۷ میلیون تومان سرمایه داشتم و ۱۵ میلیون تومان نیز وام گرفتم. مغازه‌ای را برای دوخت پشتی‌های طرح مبل با نام «یاس» راه‌اندازی کردم زیرا خرید وسایل تعمیرات مبل هزینه بیشتری نیاز داشت لذا شروع کار باید از کار ساده‌تری آغاز می کردم.

* چگونه کار را توسعه دادید؟

مجدد طی سال‌های کاری من دو وام ۳۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی برای ارتقاء کار دریافت کردم و توانستم دو تا چرخ دیگر، دستگاه اره‌برقی، دستگاه پشم زنی و سایر ملزومات را خریداری کنم.

* آیا کارگاه را هم اجاره کردید؟

با گسترش کارم توانستم زمینی را به متراژ۲۲۰ متر خریداری کنم. بالای آن‌یک واحد آپارتمان و سه تا مغازه نیز درهمان جا ساختم .یک مغازه برای خیاطی، مغازه دیگر برای نجاری و یک مغازه نیز کارگاه تعمیرات مبل و تولید پشتی است. همچنین مغازه‌ای را نیز در ابتدای برغمد نیز دایر کردم که در آن نیز پارچه‌فروشی، ملحفه، روفرشی، پرده و پتو است.

* برای چند نفر اشتغال‌زایی کردید؟

من دو پسر بزرگ دارم که خوشبختانه کمک‌حال من بوده و علاوه بر آن‌ها بیش از ۵ نفر در این حرفه مرا همراهی می‌کنند.البته در این مدت پسر بزرگم در تهران به فراگیری ساخت مبل‌های جدید مشغول شد تا بتوانیم کارمان را در بحث تولید مبلمان نیز افزایش دهیم .

* چه سختی‌هایی در این مسیر بر سر راه شما وجود داشته است؟

کار سختی است اما به اعتقاد من باید در این راه مصمم بود و به‌ طور قطع حمایت خدا را خواهی داشت .بارها باخانم هایی که اول راه هستند و یا نگران‌اند، صحبت کرده‌ام و برای کمک و آموزش آن‌ها از هیچ کمکی دریغ نکرده ام تا بتوانند نخستین گام ها را استوار بردارند.

حکایت پارچه‌هایی که معیشت آفرین شدند| گرانی مواد اولیه تولید را گران کرده است

البته ما در این مسیر با مشکلات فراوانی هم مانند نبود سرمایه در گردش، کمبود مواد اولیه و سایر مشکلات دست و پنجه نرم کردیم که هر کدام داستان مفصلی دارد. متأسفانه افزایش قیمت و شیوع کرونا سبب شد حدود یک سال با رکود شدید مواجه شویم زیرا عدم ثبات قیمت‌ها باعث می‌شد، نتوانیم نرخ ثابتی به مشتری بدهیم و متاسفانه این مشکل از سال گذشته دوباره دامن گیر تمامی تولید کنندگان شده است.

* در حال حاضر با چه مشکلاتی روبرو هستید؟

متأسفانه قیمت‌ها نسبت به دو سال گذشته بیش از سه تا ۱۰ برابر شده است. برای مثال پارچه رومبلی از متری ۱۵ هزار تومان به بیش از ۴۰۰ هزار تومان افزایش داشته است که به‌هیچ‌وجه قابل‌باور نیست!

قیمت مبلمان در بازار بسیار بالاست و نمی‌توان مبل را با دلخواه خریداری کرد، چرا که قیمت‌ها بسیار نوسان دارد لذا در حال بسیاری از مردم ترجیح می دهم به جای خرید مبل، رویه آن را عوض کنند که البته قیمت آن با خریدش تفاوت چندانی ندارد.

استفاده از چوب های وارداتی و گرانی آن مهمترین مشکل تولید کنندگان است که به واسطه استفاده از این چوب ها قادر به کاهش هزینه های تولید نیستند و از آن جا که در تولید مبل لوازم و یراق آلات بسیاری مصرف می شود لذا افزایش قیمت این یراق آلات قیمت تولید را نیز به شدت افزیش داده است.

استفاده از چوب های وارداتی و گرانی آن مهمترین مشکل تولید کنندگان است که به واسطه استفاده از این چوب ها قادر به کاهش هزینه های تولید نیستند و از آن جا که در تولید مبل لوازم و یراق آلات بسیاری مصرف می شود لذا افزایش قیمت این یراق آلات قیمت تولید را نیز به شدت افزیش داده است

برای تولید مواد مصرفی بسیاری مانند میخ، دستگاه ابزار آلات، رنگ و رزین و پارچه و تسمه و فنر نیاز است غیره که با تورم شدید و افزایش چند برابری قیمت ها لذا قیمت مبل نیز بسیار گران شده است.

* مشتری‌های شمارا معمولاً چه اقشاری تشکیل می‌دهند؟

این کار اگرچه در نگاه اول مردانه است اما من توانستم از عهده آن برآیم و با نگاه زنانه این کار را به زیبایی انجام دهم .

مشتری‌های من بیشتر برای خرید جهیزیه به ما مراجعه می کنند و معمولاً سفارش و خرید آن‌ها شامل ملحفه ، تشک، پرده ،پشتی، پتو، میز ،پایه گلدان و کرسی است. ما سعی می‌کنیم محصولاتمان را به نرخی مناسب باکیفیت خوب به آن‌ها تحویل دهیم که با تولید مبل این بخش جهیزیه هم تأمین‌شده است.

* چه در خواستی از مسئولان دارید؟

درباره تامین مواد اولیه از مسوولان درخواستمان این است که تسهیلاتی در اختیار تولیدکننده بگذارند که قیمت محصول نهایی کاهش پیدا کند تا قدرت خرید مردم نیز به این صورت بالا برود.

‌یکی دیگر از کارها در این زمینه، برگزاری نمایشگاه‌ است تا تولید کنندگان بتوانند محصولات خود را به نمایش بگذارند.

کد خبر: ۲۱۵٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha