۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
دلایل ممنوعیت تیک تاک از منظر واشنگتن؛ آمریکا اعتماد خود را از دست می دهد
بازار گزارش می‌دهد؛

دلایل ممنوعیت تیک تاک از منظر واشنگتن؛ آمریکا اعتماد خود را از دست می دهد

اعمال استانداردهای دوگانه و تضعیف قوانین بین المللی کمکی به نجات هژمونی ایالات متحده آمریکا نخواهد کرد، بلکه تنها نتیجه معکوس خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: «گریس فیترستون»، دانشجوی ارشد دانشگاه تگزاس هنگام دریافت ایمیلی درباره ممنوعیت تیک تاک در دانشگاه، گفت: مردم باید بتوانند خودشان در مورد استفاده از تیک تاک تصمیم بگیرند. او معتقد است که این اقدام دولت آمریکا به آزادی های شخصی او تجاوز کرده است.

همانطور که «گریگوری میکس»، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: ممنوعیت استفاده از تیک تاک به وفاداری ما در سراسر جهان آسیب می رساند، بسیاری از مشاغل در ایالات متحده آمریکا را از بین می برد و ارزش های اصلی آمریکایی یعنی آزادی بیان و تجارت آزاد را تضعیف می کند.

در ۲۷ فوریه، کاخ سفید یک مهلت ۳۰ روزه برای پاکسازی تیک تاک - یک برنامه رسانه اجتماعی محبوب برای ویدیوهای کوتاه - از همه دستگاه‌های فدرال تعیین کرد. قبل از تیک تاک، هیچ نرم افزاری تا به حال چنین غوغایی در سراسر دولت ایالات متحده ایجاد نکرده بود. دامنه این ممنوعیت در نهایت از دولت های ایالتی به کل دولت فدرال گسترش یافت. آمریکا از چه چیزی اینقدر هیستریک دارد و از چه می ترسد؟

مقامات ایالات متحده تیک تاک را به جمع آوری داده ها، فنتانیل دیجیتال و نقض حریم خصوصی بدون افشای هیچ مدرک قانع کننده ای متهم کرده اند.

«آنوپام چاندر» پروفسور حقوق دانشگاه جورج تاون، در این ارتباط گفت: هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که کاربران آمریکایی تیک تاک داده های خود را به اشتراک گذاشته باشند. شورای آتلانتیک همچنین مقاله‌ای منتشر کرده است که در آن هیچ مدرک قابل‌توجهی مبنی بر اینکه چرا تیک تاک یک تهدید امنیت ملی برای آمریکایی‌های معمولی است، وجود ندارد.

کافی است به جلسه استماعی که در ۲۳ مارس در برابر کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد، توجه کنیم. مدیر عامل تیک تاک، بارها سعی کرد شواهد زیاد و اطلاعات واقعی برای اثبات بی گناهی تیک تاک ارائه دهد و با صبر و حوصله به هر سؤال پاسخ داد.

با این حال، قانونگذاران متکبر ایالات متحده آمریکا در یک رگبار بی پایان، بدون گوش دادن دقیق به پاسخ های مدیر عامل تیک تاک، سؤالات پوچ و انتقادی را مطرح کردند و در عوض قضاوت های گزینشی، جانبدارانه و از پیش ساخته را انجام دادند.

بنابراین نمایندگان کنگره این جلسه را به قصد پاسخ منطقی به پرونده تیک تاک و در نهایت حل موضوع برگزار نکردند. برعکس، هدف واقعی ایجاد یک فرض گناه و هموار کردن راه برای فشردگی بیشتر فضای زندگی تیک تاک بود. واقعیت این است که برای امریکا، موفقیت تیک تاک یک خطر واقعی است.

بر اساس گزارش شرکت تحلیلی Sensor Tower، تیک تاک در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ از ۳.۵ میلیارد بارگیری عبور کرد. همچنین این برنامه بیشترین بارگیری را در سال ۲۰۲۲ در ایالات متحده آمریکا داشت و علیرغم فشار فوق العاده از طرف همتایان، از فیس بوک، توییتر، یوتیوب و سایر برنامه های ایالات متحده پیشی گرفت. رقبای متا به محض اینکه تیک تاک شروع به برداشتن یک تکه از کیک کند، حامیان آنها در واشنگتن دی سی به نجات آنها خواهند رسید.

جدای از موفقیت تجاری، نفوذ تیک تاک در میان جوانان آمریکایی، تشکیلات را به وحشت انداخته است. آنها نگران هستند که یک شرکت رسانه های اجتماعی، که صد در صد بومی نیست، ممکن است روایت بسیاری از مسائل را تغییر دهد و دیگران نیز از آن پیروی کنند و افکار عمومی را دستکاری کنند

جدای از موفقیت تجاری، نفوذ تیک تاک در میان جوانان آمریکایی، تشکیلات را به وحشت انداخته است. آنها نگران هستند که یک شرکت رسانه های اجتماعی، که صد در صد بومی نیست، ممکن است روایت بسیاری از مسائل را تغییر دهد و دیگران نیز از آن پیروی کنند و افکار عمومی را دستکاری کنند. آیا آنها همچنان از اصل آزادی بیان دفاع می کنند؟ بله، اما فقط زمانی که افکار عمومی به منافع ایالات متحده آمریکا خدمت کند.

بنابراین، تیک تاک باید از بین رود و برچسب شرکت نظارتی مرتبط با چین در زمانی که هر چیزی جز چین، مد در حباب واشنگتن است، باید روی آن چسبانده شود. این ساده ترین راه برای خلاص شدن از شر مشکل است، اما غیرمسئولانه ترین راه در مورد حقوق مردم آمریکا است.

همانطور که «داگلاس اشمیت»، کارشناس فناوری آمریکایی از مؤسسه مهندسی نرم‌افزار اظهار داشت، ممنوعیت تیک تاک طوفان کامل فن‌آوری با رقابت ژئوپلیتیکی است و این مورد جدیدی نیست. در مورد شرکت ژاپنی نیمه هادی توشیبا و شرکت فرانسوی آلستوم و همچنین آخرین مورد از غول فناوری اطلاعات چین هوآوی، دولت ایالات متحده همین روند را دنبال کرده است.

آنچه آمریکا به جهان نشان داده می شود، هژمونیسم علمی-فناوری محض و ابرقدرتی است که اعتماد خود را از دست می دهد و روز به روز مستأصل می شود

بازی تمسخر آمیز در مورد تیک تاک یک بار دیگر لباس جدید امپراتور را برای ایالات متحده آمریکا- ابرقدرت شماره یک جهان و به اصطلاح قهرمان لیبرالیسم، اقتصاد بازار آزاد و رقابت منصفانه و مدافع خودبزرگ بین المللی مبتنی بر قوانین کنار زده است.

آنچه به جهان نشان داده می شود، هژمونیسم علمی-فناوری محض و ابرقدرتی است که اعتماد خود را از دست می دهد و روز به روز مستأصل می شود.

با این حال اعمال استانداردهای دوگانه و تضعیف قوانین بین المللی کمکی به نجات هژمونی ایالات متحده نخواهد کرد، بلکه تنها نتیجه معکوس خواهد داشت.

کد خبر: ۲۱۵٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha