۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
 انتشار اطلاعات ابربدهکاران ۱۵ بانک
معاون نظارتی بانک مرکزی تشریح کرد

انتشار اطلاعات ابربدهکاران ۱۵ بانک

سروش، معاون نظارتی بانک مرکزی جزئیات انتشار فهرست تسهیلات و تعهدات کلان شبکه بانکی را تشریح کرد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو حضور رئیس کل بانک مرکزی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دیشب و تاکید بر ارائه اطلاعات در زمینه‌های علل عدم انتشار فهرست تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط شبکه بانکی، معاون نظارتی بانک مرکزی به صورت مبسوط به تشریح علل و اقدامات در این زمینه پرداخت که در ادامه می‌آید.

ابوذر سروش؛ معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص دلایل انتشار با تاخیر اطلاعات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط گفت: دریافت اطلاعات و بررسی و انتشار آن‌ها فرآیندهایی دارد به این صورت که در موعد مقرر به اتمام می‌رسد. به عنوان مثال در ارتباط با اسفند ماه پس از پایان اسفند بانک‌ها اطلاعات در این زمینه را با استفاده از سامانه‌های قابل اتکا خود و بانک مرکزی با استفاده از سامانه سمات که جزییات تسهیلات و تعهدات در این سامانه‌ها موجود است بررسی می‌کنند.

وی افزود: برای مدت کوتاهی بعد از اتمام زمان مشخص اطلاعات در اختیار است، اما نکته مهم در این زمینه این است که بر اساس قانون، ذینفع واحد نیز باید شناسایی شود که شناسایی آن نیازمند دسترسی به اطلاعات و بررسی و پردازش آنهاست و به همین دلیل بعضی از مواقع انتشار اطلاعات ممکن با تأخیر باشد که این تاخیر ناشی از شناسایی ذینفع واحد است.


معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه در همین فرآیندی که ما الان با آن مواجه هستیم در اسفندماه بانک‌ها اطلاعات خود را بررسی و برای بانک مرکزی ارسال کرده اند گفت: اکنون حدود ۱۵ بانک‌ و موسسه اعتباری اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان را روی سایت خود منتشر نموده اند و بقیه بانک‌ها نیز اطلاعات آن‌ها دریافت شده و در حال بررسی توسط کارشناسان بانک مرکزی است و انشالله اگر بررسی‌ها به اتمام برسد در سایت منتشر می‌شود.

سروش تاکید کرد: به همین دلیل اگر در بررسی‌ها به این نتیجه برسیم که ذی نفع واحد درست شناسایی نشده است و طبیعتاً اطلاعات به بانک عودت داده می‌شود و بعد پس از بررسی مجدد به بانک مرکزی ارسال می‌شود و پس از بررسی توسط همکاران ما در بانک مرکزی طبق روال منتشر می‌شود.

معاون نظارت بانک مرکزی در خصوص مکانیزه کردن این فرآیند گفت: اقدامات خوبی در بانک مرکزی طی یک سال گذشته انجام شده است و گام‌های اولیه در ارتباط با عملیاتی سازی سامانه ذینفعان واحد از بهار سال جاری شروع می‌شود و به تدریج با دریافت اطلاعات از دستگاه‌های مختلف و با تکمیل این سامانه عملاً زمان لازم برای تکمیل و به روز رسانی سامانه انتشار اطلاعات طبیعتاً زمان بسیار کم خواهد شد البته اجرا و پیاده‌سازی این سامانه طبیعتاً زمان بر است و مهم این است که این فرآیند با هماهنگی همه دستگاه‌ها به سرعت به نتیجه برسد.

کد خبر: ۲۱۵٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha