۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
ادوات صید صیادان مازندران فرسوده است
رئیس اتحادیه صیادی پره مازندران:

ادوات صید صیادان مازندران فرسوده است

ساری- نوایی، رئیس اتحادیه صیادی پره مازندران بی رغبتی جوانان به شغل صیادی و فرسودگی ادوات صید را از مشکلات بیان کرد.

خشایار نوایی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه صیادان نیمی از سال بیکار هستند، اظهار داشت: این افراد مجبورند در ایام بیکاری از ماهی فروشان پول قرض گیرند و در فصل صید دسترنج خود را با احتساب سود به طلبکاران بدهند.

نوایی با بیان اینکه درآمد صیادان در فصل صید صرف پرداخت بدهی آنان در نیمه اول سال به صیادان و ماهی فروشان می شود، یادآور شد: در مجموع هیچ گونه سودی نصیب صیادان در فصل صید نمی شود.

وی کاهش حق بیمه صیادان را مهمترین خواسته و درخواست آنان ذکر کرد و گفت: به رغم پیگیری های صورت گرفته این طرح تاکنون محقق نشده است.

وی با بیان اینکه از تمامی ۱۲ نماینده مجلس برای تحقق مطالبات صیادان نامه گرفته‌ایم، به مصوبه قبل از عید مجلس مبنی بر سخت و زیان آور محسوب شدن برخی مشاغل اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سخت و زیان‌آور شدن شغل صیادی هم مصوب شد و در صورت تایید شورای نگهبان برای اجرا ابلاغ می‌شود و مطالبه دیرینه ماهیگیران برطرف خواهد شد.

رئیس اتحادیه پره صیادان مازندران تصویب مصوبه و مطالبه را سبب ایجاد نوعی تحول در جامعه صیادی استان ذکر کرد و گفت: شغل صیادی زیان آور محسوب می شود و به دلیل رطوبت ۹۸ درصدی دریا و ساحل نیاز به حمایت ویژه از این قشر وجود دارد.

نوایی کمبود نیرو و شرایط سنی بالا را از جمله مشکلات و دغدغه های جامعه صیادی بیان کرد و گفت: بیشتر افراد شاغل در این حرفه ۶۰ سال به بالا سن دارند و هنوز بازنشسته نشده اند و در عین حال ورود و فعالیت جوانان به حوزه ی صیادی سخت شده است زیرا آنان برای ورود به این حوزه انگیزه و رغبتی ندارند.

وی با بیان اینکه جامعه صیادی با تور و طناب، سرب و ادوات صیادی سر و کار دارد، فرسودگی تجهیزات ادوات را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: دو سال پیش قیمت یک کیلو تور ۸۰ هزار تومان بود که امروز به بیش از ۴۸۰ هزار تومان رسیده است.

بیش از جهار هزار صیاد در استان مازندران فعالیت می کنند.

کد خبر: ۲۱۵٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha