۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
ممنوعیت واردات خودروی سواری کارکرده ظلم به مردم است
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس:

ممنوعیت واردات خودروی سواری کارکرده ظلم به مردم است

دلخوش اباتری، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس درباره ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام به بودجه ۱۴۰۲، گفت: از واردات خودروهای سواری کارکرده جلوگیری کردید که ظلم بود.

به گزارش بازار، سیدکاظم دلخوش اباتری در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۲ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت مولای متقیان، گفت: سخنی دارم با رئیس محترم و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام دارم؛ قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصول مختلف ۷۱، ۷۲، ۷۷، ۹۶، ۱۱۲ جایگاه شورای نگهبان، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام را مشخص کرده است و قانون اساسی به عنوان سند بالادستی و میثاق ملی لازم الاجرا است.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس اصل ۱۱۲ قانون اساسی اگر اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس ایجاد شود، رسیدگی برعهده مجمع تشخیص است اما اگر شورای نگهبان و مجلس درباره موضوعی به توافق برسند و ایرادات شورای نگهبان برطرف شد، موضوع به قانون تبدیل می‌شود.

وی اضافه کرد: اخیرا مقام معظم رهبری هیات عالی را در مجمع تشخیص ایجاد کردند، ما مطیع دستور ایشان هستیم اما آنچه در مجمع اتفاق می‌افتد به نظرم با فرمایشات مقام معظم رهبری کاملا منافات دارد به چه دلیل پس از اینکه مجلس شورای اسلامی، ایرادات شورای نگهبان در بودجه را برطرف می‌کند و مصوبه مجلس بسته می‌شود، در ایام تعطیلات عید مجمع تشخیص مصلحت نظام ۳۰ تا ۳۱ ایراد گرفته و بر بودجه تحمیل می‌کند این در حالی است که مقام معظم رهبری فرمودند کار هیات عالی موضوع راهبردی است نه ورود به ریز مسائل، هنوز هم آئین نامه هیات عالی نوشته نشده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در قانون بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومان برای قیر رایگان پیش بینی شد؛ ۶ میلیون تُن تفاله نفت سنگین قیر می‌شود که ۴ میلیون تُن آن صادر می شود و ۲ میلیون برای مردم، روستاها، شهرهای جاده ها و جلوگیری از کشتارها.

دلخوش با بیان اینکه این ۴ میلیون تُن با ۴ تا ۵ برابر قیمت صادر می‌شود، خطاب به مجمع تشخیص و هیات عالی، گفت: آیا می‌دانید منابع حاصل از ۴ میلیون تُن قیری که صادر می‌شود کجا هزینه می‌شود؟ به جیب دولت می‌رود؟ خیر؛ مرجع تقلید هیات عالی، کارشناسی سازمان برنامه و بودجه شده است این سازمان در بودجه برای این موضوع همان منبعی که خالی است(اعتبار ندارد) در نظر گرفت و ۲۵ هزار میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید؛ آیا این مسائل راهبردی است؟ کاهش ۵ هزار میلیارد تومان برای قیر راهبردی است؟

وی با بیان اینکه چرا موضوع تهاتر را حذف کردید، ادامه داد: باید ۵ تا ۶ میلیون نفت صادر کنیم که به دلیل تحریم امکان آن نیست، به برخی از دستگاه‌ها تهاتر نفت داده شده که بتوانند جبران کسری کنند در حال حاضر کشورهای همسایه به دنبال ارتباط اقتصادی با ما هستند و بیان می‌کنند که راه‌ها، راه آهن و... کشورمان ایجاد شود، چرا تهاتر را برداشتید آیا این اقدامات به معنای مهار تورم است؟ این مهار تولید، ظلم به محرومین و مردم است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه از واردات خودروهای سواری کارکرده جلوگیری کردید، ظلم کردید، تصریح کرد: در حال حاضر خودروسازان از این فرصت‌ها سوءاستفاده می‌کنند؛ مصوبه مجلس درباره این موضوع را لغو کردید و این موضوع موجب قیمت پراید را چه میزان افزایش داد؟

وی افزود: رهبری درباره مهار تورم فرمودند، مجمع تشخیص مصلحت نظام باید این موضوع را بررسی کند؛ شب عید آقایان دلار را توزیع کردند و به هرکسی کارت ملی داشت ۵ هزار دلار دادند مگر آقا نفرمودند دلار را از بودجه کشور حذف کنید آیا این اقدامات به معنای مهار تورم است؟ پس از اینکه به هر متقاضی با کارت ملی ۵ هزار دلار دادند با کمبود روبه رو شدند و این عدد را به ۲هزار دلار کاهش دادند و پس از مدتی نیز آن متوقف کردند، نرخ ارز کاهش پیدا کرد، کسانی که به دنبال سوءاستفاده بودند از این موقعیت سوءاستفاده کردند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: مسائل دیگری نیز وجود دارد که ما با هیات عالی داریم، من ماده ۵۶ در شهرم ندارم، زیرساخت‌ها برای هر کشوری در اولویت اول است چرا هیات عالی حذف کرد؟ امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری فرمودند مجلس در راس امور است، این گونه در راس امور است؟ سران قوا آئین نامه نوشتند و در بندهای آخر این آئین نامه آمد که مسئولیت قانونگذاری در موضوع تعیین و فروش اموال(مولدسازی) با ۷ و ۸ نفر است، مگر می‌شود؟ قانونگذاری مختص مجلس است و نوشتن قانون عادی فقط کار مجلس است.

وی تصریح کرد: از حضرت آیت الله آملی لاریجانی درخواست می‌کنیم که دستور دهند سریعا رسیدگی شود، این حرف فقط من نیست؛ موارد بسیار متعددی از دخالت‌ها است که موجب می‌شود، جایگاه مجلس متزلزل شود، رهبری در ایام عید فرمودند مجلس در قانون‌گذاری درست کار کند، ما طوماری جمع می‌کنیم و مجلس آمادگی دارد که به حق مجلس رسیدگی شود تا این گونه با مجلس برخورد نشود.

کد خبر: ۲۱۵٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha