۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
نامه بسیج دانشجویی به وزیر راه و شهرسازی درباره واگذاری زمین

نامه بسیج دانشجویی به وزیر راه و شهرسازی درباره واگذاری زمین

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، توجه به مردمی سازی در ساخت مسکن را خواستار شدند.

به گزارش بازار، در این نامه با اشاره به فرمان حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) نامه بسیج دانشجویی به وزیر راه و شهرسازی درباره واگذاری زمین آمده اهدای رایگان زمین به مردم و فراهم کردن زیرساخت‌ها، مهم‌ترین اقدام برای مشارکت مردم در ساخت مسکن است.

دانشجویان بسیجی خطاب به وزیر راه و شهرسازی نوشتند: حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن می‌تواند سرمایه‌های مردمی را برای تامین هزینه‌های ساخت مسکن فعال کند.

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران بازنگری وزارت راه و شهرسازی در محدود کردن ایده واگذاری زمین به ۱۲۳۰ شهر را خواستار شد و اعلام کرد واگذاری زمین و کاهش تراکم ساخت در شهرهایی راهگشاست که بلندمتربه سازی آثار نامطلوبی برجای گذاشته است.
متن این نامه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وزیر محترم راه و شهرسازی

آقای مهندس بذرپاش
۲۱ فروردین ماه سالروز صدور پیام حکیمانه حضرت امام خمینی (قدس سره) برای تشکیل حساب ۱۰۰، در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ می‌باشد. ایشان در این نامه به مسئله مسکن و گره خوردن این مسئله به زندگی مردم اشاره می‌کند و از دولت و ملت مطالبه می‌کند برای حل این مشکل بسیج شوند. درست است که بخشی از مصیبت‌بارترین مسائل مسکن تا به امروز حل شده‌اند، اما فراموش نکنیم که ما به مقداری که سزاوار است، به الگوی فکری مطلوب انقلاب اسلامی در زمینه مسکن نزدیک نشده‌ایم.

آقای وزیر، بررسی مسیر پرفراز و نشیب ۴۴ ساله انقلاب اسلامی، نقش مردم را در حل بحران‌های کشور روشن می‌کند. در جمهوری اسلامی، هرجا مردم وارد شده‌اند ما پیشرفت کرده‌ایم. بحران مسکن را نیز باید با مردمی‌سازی حل کرد! مردمی‌سازی با ایجاد بستر ورود مردم در حل مشکلات مسکن آغاز می‌شود؛ یکی از راهکارها، اهدای رایگان زمین به مردم و فراهم کردن زیرساخت‌های ساخت مسکن است. از نگاه مکتب انقلاب اسلامی، کافی است شما فقط تسهیلات و زیرساخت‌های مشارکت مردمی را فراهم کنید، آنگاه می‌بینید که مردم بوم آبادانی کشور را رنگ می‌کنند.

بذرپاش، رهبر انقلاب در سخنرانی راهبردی ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکید کردند "باید نقشه ورود مردم در حوزه اقتصادی را به مردم نشان داد. یکی از مصداق‌های نقش‌آفرینی مردم در حل مسائل اقتصادی می‌تواند به وسیله حضور میدانی مردم در مباحث اقتصادی ساخت مسکن رقم بخورد. چرا از منبع لایزال زمین‌های قابل سکونت استفاده نمی‌کنید؟ حذف هزینه ۵۰ درصدی خرید زمین ساخت می‌تواند سرمایه‌های مردمی برای باقی هزینه‌های ساخت مسکن را فعال کند.

آقای وزیر دلیل آنکه قصد دارید فقط در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر زمین را به مردم واگذار کنید چیست؟ این تصمیم باعث تلف کردن ایده واگذاری زمین می‌شود. ایده واگذاری زمین به مردم برای آن مناطقی مشکل‌گشا است که بحران مسکن و متقاضیان زیادی وجود دارد؛ مردمی‌سازی آنجایی می‌تواند راه‌گشا باشد که ساختمان‌های بلندمرتبه و پرتراکم برای سبک زندگی اسلامی محیط نامناسبی ایجاد کرده است. این تصمیم اشتباه در کنار واگذار نکردن زمین به مردم در روستاها و فروختن همان زمینی که حق مردم است، باعث مهاجرت روستانشینان به شهرها میشود!

آقای وزیر؛ از اشتباهات گذشته باید درس گرفت، از آن ساخت و سازهای دولتی و پرتراکم در دولت‌های پیشین که فقط به فکر کمیت بودند باید درس گرفت و این بار با فکر انقلابی بحران مسکن را حل کنید. درست است که مسکن‌های دولتی‌ای که در گذشته ایجاد شده‌اند از دست روی دست گذاشتن بهتر بودند، ولی چرا دولت با وجود الگوهای متاخر موفق واگذاری زمین به مردم، برای مثال در شهر طبس؛ همچنان به فکر انبوه‌سازی به شیوه‌های قبلی است؟ مشهود است که چه در سرعت ساخت و چه در رضایت عمومی متقاضیان، روش مردمی‌سازی کارآمدتر است!

آقای بذرپاش، ۴ ماه از تصدی سمت وزارت و تقبل اجرای وعده ۴ میلیون مسکن می‌گذرد و با گذشت ۲۱ ماه از این وعده، فقدان یک هماهنگی و همنوایی در بدنه دولت و دستگاه‌های اجرایی مشهود است و نیاز به تغییر چهارچوب ذهنی دولت و دستگاه‌ها به نگاهی بلند مدت به وضعیت شهرها و الگوهای زیست شهری به شدت احساس می‌شود. کند بودن روند الحاق زمین در سازمان ملی زمین و مسکن، تکرار ایده‌های تکراری نوسازی بافت فرسوده پس از گذشت نصف عمر دولت سیزدهم فقدان کلان ایده خلاقانه در بدنه دولت را افشا میکند. عدم تشکیل جلسات شورای عالی مسکن به صورت منظم، بیان کننده این است که بدنه دولت تمام عزم خود را برای گذر از بحران مسکن جزم نکرده است. فراموش کردن مصوبات همین جلسات از علائم فقدان آراستگی در تصمیمات است. پروژه‌هایی مثل ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال در اثر نبود یک کلان ایده منجر به انجام کارهای دم دستی می‌شود و نگرانی خلف‌وعده در اثر نبود یک ایده خلاقانه باعث روی آوردن به افتتاح‌های نمایشی می‌شود!

وزیر محترم، ما نیز در تلاشیم در دو سال آینده وعده دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن امحقق شود و برای پیشبرد آن از هیچ تلاشی در ماه‌های آینده فروگذار نخواهیم بود؛ لذا از شما برای تشکیل جلساتی گفتگو محور حول مسائل مسکن در دولت سیزدهم دعوت میکنیم؛
و السلام علی من التبع الهدی

نامه بسیج دانشجویی به وزیر راه و شهرسازی درباره واگذاری زمین

کد خبر: ۲۱۵٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha