۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
منفی ها روی مقاومت فرصت خرید یا فروش برای سهامداران است؟
بانکی ها ضعیف ترین گروه در معاملات منفی

منفی ها روی مقاومت فرصت خرید یا فروش برای سهامداران است؟

معاملات منفی روز دوشنبه بورس، خروج پول حقیقی را ثبت کرد اما در همین زمان بازار ارز نزولی بود و خروج پول از صندوق های درآمد ثابت اتفاق افتاده که نشانه کمین عده ای برای خرید نمادها در منفی ها است.

بازار؛ گروه بورس: بازار روز دوشنبه با وجود اینکه در نیم ساعت ابتدایی روز حدود ۱۴ هزار واحد رشد کرده بود اما در پایان بازار حدود ۲۰ هزار واحد منفی ثبت کرد و همین مسأله باعث افزایش عرضه سهام در بازار شد و تقریبا ۲۹۰ میلیارد تومان در صف فروش قرار گرفت هرچند در همان زمان بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان هم صف خرید بود. این فاکتورها در کنار ثبت معاملات حدود ۲۰ هزار میلیارد تومانی که در دو سال گذشته بی سابقه بود باعث شد برخی فعالان بازار سرمایه این منفی روز دوشنبه را فرصت خرید قلمداد کنند. البته این به معنای ارزندگی هر سهامی نیست اما می توان بر مبنای چشم انداز بلندمدت به روند صعودی پایبند بود.

دیروز سرانه فروش به حدود ۲۹ میلیون تومان رسید اما سرانه خرید همچنان بالای ۳۱ میلیون تومان بود و این نشانه بی خطری معاملات منفی روز دوشنبه است

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار با اشاره به اینکه سرانه های خرید روز دوشنبه همچنان بالا بود، گفت: به دلیل هیجان بازار فروشنده ها یک قدم جلو آمده بودند و سرانه فروش به حدود ۲۹ میلیون تومان رسید اما سرانه خرید همچنان بالای ۳۱ میلیون تومان بود و این نشانه بی خطری معاملات منفی روز دوشنبه است و احتمالا معاملات روز سه شنبه نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

محمود مرادی با نگاهی به وضعیت گروه های مختلف بورسی، افزود: در معاملات روز دوشنبه بیشترین صف های فروش مربوط به گروه بانکی بود که نشانه نگرانی سهامداران خرد از روند نزولی نمادهای این گروه است و عمده ترین دلیل آن می تواند به بنیاد ضعیف نمادهای این گروه برگردد. گروه دیگری که عملکرد خیلی ضعیفی داشت گروه پتروشیمی بود اما در همین بازار گروه هایی مانند کانی های فلزی، چند رشته ای صنعتی و حتی فلزی ها عملکرد نسبتا بهتری داشتند.

با توجه به اینکه شاخص کل بورس بالای مقاومت سال ۹۹ قرار گرفته به نظر می رسد بازار همچنان روند صعودی خود را حفظ کند و احتمالا بازار در نیمه دوم روز سه شنبه شرایط بهتری خواهد داشت


او با تاکید بر اینکه در معاملات بازار سهام روندها موثر هستند، گفت: با توجه به اینکه شاخص کل بورس بالای مقاومت سال ۹۹ قرار گرفته به نظر می رسد بازار همچنان روند صعودی خود را حفظ کند و احتمالا بازار در نیمه دوم روز سه شنبه شرایط بهتری خواهد داشت.
مرادی درباره وضعیت بازار سرمایه در روزهای آینده، تصریح کرد: احتمالا شاخص کل بورس کمی اصلاح خواهد داشت اما شاخص هم وزن شرایط نسبتا بهتری دارد.

تفاوت بازدهی گروه ها عاملی برای ادامه رشد

در شش ماه گذشته همه گروه های بازار رشد یکسانی نداشته اند، برای نمونه اکثر نمادهای گروه انبوه سازی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد رشد داشته و گروه های خودرویی و پتروشیمی و حتی پالایشی ها هم شرایط تقریبا مشابهی دارند اما در همین مدت نمادهای سرمایه گذاری، دارویی و... رشدی کمتر از شاخص کل بورس داشته اند.

آنجایی که لازمه ادامه رشد شاخص کل بورس بازار متعادل است منفی شدن روز دوشنبه یک گام مثبت بود تا بازار با ثبات بیشتری به روند صعودی خود ادامه دهد

سارا فلاح کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه پیش بینی می شد روز دوشنبه بازار منفی سود، گفت: از آنجایی که لازمه ادامه رشد شاخص کل بورس بازار متعادل است منفی شدن روز دوشنبه یک گام مثبت بود تا بازار با ثبات بیشتری به روند صعودی خود ادامه دهد، از این رو پیش بینی می شود که روز سه شنبه در نیمه دوم بازار شرایط بهبود پیدا کند.
او با تاکید بر اینکه افزایش حجم معاملات به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در شرایطی که معاملات مثبت بود حکایت از قدرت خریداران دارد، اظهار کرد: در حال حاضر متعادل شدن بازار فرصت خرید برای سهام های ارزنده است و برخی سهامداران در این موقعیت پرتفوی خود را اصلاح می کنند.
فلاح با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود شاخص تا مقاومت بعد همچنان روند خود را حفظ کند، تصریح کرد: اگر بعد از هرچند روز مثبت، معاملات متعادل را تجربه کنیم شاهد افت های هیجانی نخواهیم بود.

همه بازارها به غیر از بورس در یک روند نزولی قرار دارند به همین دلیل خروج پول از بورس اتفاق نمی افتاد و فروش سهامداران به معنای خرید آنها در منفی ها از سهام دیگر است


براساس این گزارش، پیش بینی می شود که بازار روز سه شنبه از نیمه دوم تقاضاها افزایش پیدا کند و روز چهارشنبه شاهد صف های خرید بیشتری در بازار باشیم، هرچند روز دوشنبه شاهد خروج ۱۳۰۰ میلیارد تومانی از بازار بودیم اما این عدد به معنای خروج پول از بازار نیست بلکه این پول در منفی ها با نمادهای جدید دوباره وارد بازار می شود، همانطوری که روز دوشنبه با وجود اینکه بازار سرمایه منفی بود و از طرف دیگر بازار ارز هم نزولی شده خروج پول از صندوق های درآمد ثابت اتفاق افتاده بود که نشان می دهد این پول ها در فرصت های خاص وارد نمادها می شوند.

از این رو پیش بینی می شود که شاخص کل بورس به روند صعودی خود تا مجامع عمومی پایبند باشد و معاملات منفی روز دوشنبه بورس، گرچه خروج پول حقیقی را ثبت کرد اما در همین زمان که بازار ارز هم نزولی شده خروج پول از صندوق های درآمد ثابت اتفاق افتاده که نشانه کمین عده ای برای خرید نمادها در منفی ها است، زیرا این پولی که از صندوق ها خارج شده وارد هیچ بازار دیگری غیر از بورس نشده، به عبارت دیگر همه بازارها به غیر از بورس در یک روند نزولی قرار دارند به همین دلیل خروج پول از بورس اتفاق نمی افتد و فروش سهامداران به معنای خرید آنها در منفی ها از سهام دیگر است.

کد خبر: ۲۱۵٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha