۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
نرخ تسعیر ارز برای حمایت از اقشار ضعیف تعیین شد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

نرخ تسعیر ارز برای حمایت از اقشار ضعیف تعیین شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نرخ‌های چندگانه گفت: با توجه به تورم کشور، باید پیوست‌های حمایتی برای مردم وجود داشته باشد تا در تامین کالای اساسی مانند دارو با فشار روبرو نشوند.

به گزارش بازار، غلامرضا مرحبا با اشاره به تعیین نرخ تسعیر ارز به میزان ۲۸۵۰۰ تومان گفت: نرخ تسعیر نزدیک به نرخ برابری ریال است که برای نگه داشتن آن پول شویی نکرده و منابع ارزی و ریالی را از دست نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری ارز بر اساس نرخ شناور مدیریت شده، صورت می‌گیرد، افزود: مقایسه نرخ تسعیر با ارز ۴۲۰۰ تومانی مقایسه مع الفارق است، چون ارز ترجیحی فاصله بسیار زیادی با نرخ واقعی ارز داشت.

این نماینده مجلس با این توضیح که نرخ بازار آزاد مورد تایید نیست، گفت: نرخ مورد تایید قیمتی است که برابری واقعی ریال به ارز را مشخص کند و بر این اساس بانک مرکزی نرخ‌ها را تعیین می‌کند؛ قیمت بازار آزاد به نرخ‌هایی حتی ۵۰ و ۶۰ هزار تومان برای هر دلار مورد تایید علمی و اقتصادی نیست و تحت تاثیر عواملی مثل کانال‌های تلگرام و نرخ گذاری شبانه و تعطیل انجام می‌شود.

وی درباره تفاوت دو نرخ ارز نیمایی و تسعیر و راهکار جبران آن گفت: در هر زمینه، کالا و خدمتی نرخ‌های چندگانه چون زمینه فساد را فراهم می کند؛ به هیچ وجه این نرخ‌های چندگانه را نمی‌پذیریم.

مرحبا در عین حال گفت: طبق قانون، نرخ ارز، شناور مدیریت شده است تا به مردم نرخی را ارایه کنیم که برابری ریال و ارز را داشته باشد، منتها برای تامین برخی کالاها و صنایع خاص حمایت‌هایی صورت می‌گیرد تا قیمت‌ها در جامعه کنترل شود.

کد خبر: ۲۱۵٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha