۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
بازدهی سلام فارابی فراتر از شاخص بورس
بازار خبر می دهد

بازدهی سلام فارابی فراتر از شاخص بورس

عملکرد مناسب صندوق‌هایی نظیر صندوق سلام فارابی (ETF) و اعتماد سهامداران به این صندوق، نشان از افزایش محبوبیت این کلاس دارایی بین سرمایه‌گذاران دارد.

بازار؛ گروه بورس: در کشورهای توسعه‌یافته سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی قابل معامله (ETF) یکی از گزینه‌های محبوب بین افراد فعال در بازار سرمایه به‌شمار می‌رود. اگرچه در ایران آمارهای قابل استناد از سهم صندوق‌های قابل معامله در سبد دارایی خانوارها دسترس نیست، اما عملکرد مناسب صندوق‌هایی نظیر صندوق سلام فارابی (ETF) و اعتماد سهامداران به این صندوق، نشان از افزایش محبوبیت این کلاس دارایی بین سرمایه‌گذاران دارد.

۱۴۵ میلیون آمریکایی در صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری کرده‌اند

با وجود اینکه آمار دقیقی درخصوص سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود ندارد، اما در بسیاری از کشورها نظیر آمریکا این مدل از سرمایه‌گذاری روشی کاملا مرسوم است. آمارها نشان می‌دهند در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت بزرگسالان آمریکایی در سبد دارایی‌های خود سهام دارند. این در حالی است که بخش اعظم این سهام نه به صورت مستقیم که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده است. علاوه بر این باید در نظر داشت به گزارش فدرال رزرو، از سال ۱۹۸۹ به بعد، میزان مالکیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بین خانوارهای آمریکایی رشد داشته، اما میزان خرید و فروش مستقیم سهام اگرچه در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا پیش از بحران ۲۰۰۷ روندی افزایشی داشته، اما در حال حاضر هنوز نتوانسته به میزان قبلی خود در سال ۱۹۸۹ بازگردد و به صورت کلی روندی کاهشی را طی کرده است.

به‌طور دقیق‌تر، اطلاعات منتشر شده توسط فدرال رزرو نشان می‌دهد بخشی از پرتفوی ۵۳ درصد از خانوارهای آمریکایی (بیش از ۶۴ میلیون نفر) از سهام شرکت‌ها تشکیل شده است؛ اما این در حالی است که از این میزان تنها ۱۵ درصد آن‌ها به‌طور مستقیم در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مابقی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها سهامدار هستند.

در کنار هم قرار دادن این اطلاعات نشان می‌دهد پیچیدگی‌های خرید و فروش مستقیم سهام و البته زمان‌بر بودن این امر، باعث شده عده زیادی ترجیح دهند به‌جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس، با سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها از سود این بازار بهره‌مند شوند. در چنین شرایطی بدون اینکه افراد زمانی برای تحلیل وضعیت بازار صرف کنند، یا تحت تاثیر عوامل متعدد دیگری از قبیل سوگیری‌های شناختی مرتکب اشتباهات سرمایه‌گذاری شوند، می‌توانند با خیال آسوده از سود این بازار استفاده کنند.

مزایای سرمایه گذاری در سلام فارابی

در کشوری توسعه یافته مانند آمریکا بورس یکی از بهترین بازارها و سهام شرکت‌های مختلف از محبوب‌ترین دارایی‌هایی است که سرمایه‌گذاران با اهداف مختلف از جمله حفظ ارزش دارایی‌ها، پس‌انداز بازنشستگی یا صرفا جهت تسهیل دستیابی به اهداف مالی در بازه زمانی بلند مدت خریداری می‌کنند.

در ایران نیز ابزارهای متنوع زیادی نظیر صندوق‌های سهامی از نوع صدور و ابطالی و قابل‌معامله(ETF) وجود دارد. در ادامه برخی از مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق سلام فارابی را به‌عنوان یکی از صندوق‌های سهامی قابل معامله (ETF) که از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است، مورد بررسی قرار می‌دهیم تا ببینید چرا در کشور ما نیز سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای خرید و فروش مستقیم سهام باشد.

بازدهی بالاتر از شاخص کل بورس

بررسی گزارش‌های منتشر شده از بازدهی صندوق سلام فارابی نشان می‌دهد بازدهی این صندوق در پنج ماه اخیر ۸۶ درصد بوده است. این در حالی است که در دوره مورد بررسی بازدهی شاخص کل تنها ۷۱ درصد اعلام شده است. این موضوع نشان‌دهنده عملکرد بهتر صندوق سلام فارابی نسبت به شاخص کل است و می‌توان چنین نتیجه گرفت که با سرمایه‌گذاری در این صندوق سودی بیش از سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس عاید سرمایه‌گذاران می‌شود.

مدیریت حرفه‌ای و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

تحلیل‌گران شرکت سبدگردان فارابی که از میان حرفه‌ای‌ترین و خبره‌ترین فعالان بازار سرمایه در ایران انتخاب شده‌اند. این امر سبب می‌شود ریسک‌های مختلف سرمایه‌گذاری که ممکن است ناشی از دانش اندک و اشتباهات معاملاتی سرمایه‌گذاران تازه‌کار باشد، یا خطاهای ناشی از سوگیری‌های شناختی در معاملات انجام شده توسط این تیم به حداقل رسیده یا حتی از میان برداشته شود؛ بنابراین می‌توانید اطمینان داشته باشید منابع مالی که با سرمایه‌گذاری در سلام فارابی در اختیار این شرکت سبدگردان قرار می‌دهید، به بهترین شیوه و با حداقل ریسک مدیریت می‌شود.

سهولت سرمایه‌گذاری در سلام فارابی

اگر مراحل دریافت کد بورسی و ثبت‌نام سجام خود را تکمیل کرده‌اید، برای سرمایه‌گذاری در این صندوق لازم نیست اقدام دیگری انجام دهید. در غیر این‌صورت می‌توانید از طریق کارگزاری فارابی کد بورسی بگیرید و سپس به سادگی و با جستجوی نماد سلام در سامانه معاملاتی، سفارش خرید خود را ثبت کنید.

لازم به ذکر است سرمایه‌گذاری در سلام فارابی و البته تمام صندوق‌های قابل معامله (ETF) دیگر، از طریق سامانه معاملات آنلاین تمام کارگزاری‌های دارای مجوز از سوی سازمان بورس امکان‌پذیر است.

کد خبر: ۲۱۵٬۱۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha