۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
ترانزیت جاده ای بیش از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا از ایران در سال ۱۴۰۱
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

ترانزیت جاده ای بیش از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا از ایران در سال ۱۴۰۱

رییس سازمان راهداری گفت: در سال گذشته بیش از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای ترانزیتی توسط ناوگان ایرانی و خارجی حمل‌ونقل بین المللی جاده‌ای از قلمرو جمهوری اسلامی ایران عبور کرده است.

به گزارش بازار به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، داریوش امانی معاون وزیر و رئیس این سازمان با اشاره به رشد حدود یک درصدی ترانزیت جاده ای نسبت به سال قبل و رشد ۴۲ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸(سال قبل از شیوع ویروس کرونا)، گفت: علیرغم تغییر محسوس نسبی از نظر تناژ با این وجود از نظر تعداد سفر کامیون‌های ترانزیتی شاهد ۴ درصد رشد نسبت به سال قبل بوده‌ایم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: پایانه مرزی بازرگان با افزایش ۱۶ درصدی و بندر شهید رجایی با افزایش ۱۵ درصدی فعالترین مرزهای ترانزیت ورودی در سال۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته بوده اند.

امانی افزود: سال گذشته با وجود بهبود شرایط حمل و نقل بین المللی بعد از پاندومی ویروس کرونا و رفع اکثر محدودیت‌های نسبی جهانی و منطقه‌ای ناشی از کرونا، لیکن به دلیل برخی چالشهای منطقه‌ای و بین المللی، دستیابی به اهداف تعیین شده در حوزه ترانزیت را با مشکلاتی روبرو کرد. ولی با این حال رشد ۴ درصدی تردد کامیون‌های ترانزیتی در شرایطی که اکثر کشورها با بحران اشتغال در حوزه حمل و نقل بین المللی روبرو بودند، بیانگر اهمیت مسیر ترانزیتی ایران در مقایسه با سایر مسیرهای آلترناتیو در منطقه برای دسترسی به بازارهای شرق به غرب و شمال به جنوب و بالعکس است.

وی از نکات مثبت سال گذشته در حوزه ترانزیت را بازگشایی مرزهای مشترک با ترکمنستان و کاهش تعرفه‌های متقابل عبوری بین دو کشور و همچنین افزایش اقبال تجار و شرکت‌های حمل و نقلی کشورهای متعاهد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب در مسیرهای کریدور مذکور دانست و افزود: چنانچه کاهش تشریفات اداری و ترانزیتی ارگانهای ذیربط و مستقر در مرزها و بنادر، ارائه تسهیلات هماهنگ و تاثیرگذار و رقابتی سازی کرایه های حمل دریایی توسط خطوط کشتیرانی ایرانی به مقصد بنادر کشور در مقایسه با کرایه های حمل خطوط کشتیرانی خارجی به مقاصد سایر بنادر منطقه، کاهش زمانهای توقف ناوگان و رسوب کالا در پایانه های مرزی و بنادر و همچنین مشارکت فعالتر بخش های خصوصی در حوزه های تجاری و حمل و نقلی بی تردید دستیابی به اهداف تعیین شده در بخش ترانزیت در سال جاری امکان پذیر است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس رویکرد اصولی دولت سیزدهم مبنی بر همگرایی سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه، پیگیری دیپلماسی فعال منطقه ای دولت در قالب پیمان های اقتصادی منطقه‌ای نظیر شانگهای، اکو و اوراسیا، قطعاً با همراهی و همدلی تمامی دستگاه‌های همکار در بخش های دولتی و خصوصی امکان تحقق هدف ۲۰ میلیون تن ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۲ دور از انتظار نیست.

کد خبر: ۲۱۵٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha