۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
اصلاح چرخه اقتصاد در حوزه تولیدات روستایی استان سمنان | بازار حلقه مفقوده
بازار گزارش می‌دهد؛

اصلاح چرخه اقتصاد در حوزه تولیدات روستایی استان سمنان | بازار حلقه مفقوده

سمنان - کارشناسان اعتقاد دارند یکی از مهمترین اقدامات دولت در سال جاری اصلاح چرخه اقتصادی روستاها و بازگشت تولید به این مناطق مستعد است.

اعظم سالار؛ بازار: یکی از عمده مسائلی که در استان سمنان می بایست در طی سال جاری از همان ابتدای سال مد نظر مسئولان دولتی قرار گیرد رونق دادن به اقتصاد روستایی است. استان سمنان دارای تعداد بسیار زیاد روستا است که هر کدام شان می توانند یک کارخانه تولیدی به حساب بیایند به شرطی که دولت بتواند با حمایت ها و هدایت های خود عرضه های تولیدی را برای روستاها تسهیل کنند.

روستاهای استان سمنان می‌توانند در زمینه تولید محصولات کشاورزی زراعی باغی دام و طیور گردشگری و فرآوری محصولات تولیدی بزرگترین کمک را به اقتصاد تولید محور استان سمنان داشته باشند و از سوی دیگر با تامین اقلام مورد نیاز شهرها، در واقع به اقتصاد محلی هم کمک خواهند کرد.

در میزگردی با حضور مرتضی نوده ای کارشناس اقتصادی و همچنین محمد رضا علیمحمدی صاحب نظر مسائل روستا به موضوع سیمای اقتصاد تولید محور روستایی استان سمنان می پردازیم. چرخه‌ای که کارشناسان اعتقاد دارند دو دهه‌ای می‌شود که با عیب و ایرادات بسیاری روبرو شده است.

تغییر چرخه اقتصادی روستاها

نوده‌ای: باید توجه داشت که در استان سمنان بالغ بر ۲۵۰ روستا با قابلیت سرمایه گذاری تولیدی شامل کشاورزی و دامپروری گردشگری و مشاغل خرد روستایی وجود دارد، به عبارت دیگر در استان سمنان ۲۵۰ کارگاه کوچک تولید ای موجود است که می توانند نقش موثری در تبادلات اقتصادی استان ایفا کنند نگاهی به سیمای اقتصاد استان سمنان نشان می‌دهد که در دو دهه اخیر قطار اقتصاد روستایی از ریل اصلی خود خارج شده است.

مهمترین مشکل روستاهای استان سمنان فروش محصولات است نه تولید

روستاها همواره مهد تولید و شهرها ظرفیت های مصرف به شمار می آید یعنی سیمای اقتصاد استان سمنان دهه ها مبتنی بر تولید و روستا و مصرف شهرها ساختار بندی شده است درنتیجه روستاها نقش مهمی در اقتصاد محلی ایفا می کند در دو دهه اخیر متاسفانه این چرخه معکوس شده است یعنی روستاها کم کم خالی از تولید شدند تا جایی که حتی مصرف کننده تولیدات شهرها به شمار می آیند متاسفانه روستاهای بزرگ استان سمنان هم این روزها حتی لبنیات تولیدی سوپرمارکت ها را مصرف می‌کنند و این مشت نمونه خروار برعکس شدن چرخه اقتصاد سالم استان سمنان است.

ما اگر بخواهیم چرخه اقتصاد استان سمنان را اصلاح کنیم دوباره باید روستاها را مهد تولید و شهرها را ظرفیت مصرف قرار بدهیم این کار جز در سایه تسهیلگری مشاغل روستایی و ارتقای تولید در روستاها میسر نخواهد شد مهمترین اقدامی که میتوان در این زمینه انجام داد یافتن بازار برای تولیدات روستایی چه در زمینه بازارهای حقیقی و چه بازار های الکترونیک است.

معضل بازار فروش

علیمحمدی: بسیاری کارشناسان هم اعتقاد دارند که مهمترین مشکل روستاهای استان سمنان فروش محصولات است نه تولید؛ آنها چراکه ما در این استان توانمندی های پرشماری در زمینه تولید و روستایی داریم و تنها می بایست به آن ها جهت درستی بدهیم و آنان را مورد حمایت بیشتری قرار دهیم.

سیاست‌های نادرست اقتصادی مانع توسعه اقتصادی روستاها شده است

اینکه چرا روستاهای ما خالی از تولید شده دلایل متعددی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به خشکسالی‌های سال‌های اخیر اشاره کرد که سبب شده کشاورزی و دامداری که دورکن مهم اقتصاد روستایی هستند تحت شعاع قرار بگیرد لذا تامین آب برنامه های پیرامون آن یکی از راهکارهای ارتقای تولید روستایی به شمار می‌آید.

دومین عامل تضعیف اقتصاد تولید محور روستایی مهاجرت است که البته بخشی از آن به خشکسالی باز می گردد اما دلایل دیگری هم برای مهاجرت می توان ذکر کرد که از جمله آنها سیاست‌های نادرست اقتصادی و در نتیجه تضعیف تولید در روستاها به واسطه فقدان بازار است مثلاً در یک مورد می‌توان به دشواری های تولید فراورده های خوراکی در روستاها و مانع های دولتی اشاره کرد که نمی‌گذارند روستاها به راحتی برای تولیدات خود بازار پیدا کند.

سخت گیری ها و مانع تراشی

از جمله این موانع می توان به سخت گیری های غیر منطقی سیب سلامت برای تولیدات خوراکی اشاره داشت. قانونی که در حقیقت برای ارتقای کیفیت تولیدات روستایی مصوب شده اما در حقیقت مانع فروش محصولات روستایی می‌شود چرا که سیب سلامت به روستاییان داشتن آزمایشگاه یا دستگاه‌های خودکار را تحمیل می کند که میلیون‌ها تومان هزینه دارد و روستایی ها تخصص کار با آن را نیز ندارد.

این مانع گذاری ها باعث می شود تا روستائیان محصولات شان را به دلالان و با قیمتهای نازل بفروشند در حقیقت سیاست‌های نادرست اقتصادی مانع توسعه اقتصادی روستاها شده است در نتیجه مانع زدایی و ایجاد بازار دورکن مهم تغییر وضعیت کنونی استان سمنان است.یک مشکل این است که دولت فقط به روستایی ها وام می دهد وام تبصره ۱۶ و ۱۸ و ... اما دولت نمی گوید که روستایی با این وام ها محصولات را تولید کند اما چطور بفروشد؟ لذا وام بدون بازار فروش، روستایی مشکل را به بانک بدهکار هم می کند.

اصلاح چرخه اقتصاد کنونی استان سمنان به معنای بازگرداندن روستا به اوج تولید است

یکی از موضوعاتی که امروز استان سمنان با آن روبرو است مهاجرت حاشیه نشینی خالی شدن روستاها و از بین رفتن بسیاری از مشاغل مانند دامداری و کشاورزی است مسائلی که سبب می شود اقتصاد استان با چالش هایی روبرو گردد. باید دید که در سال مهار تورم و همچنین رونق دادن به تولید، آیا مسئولان استان سمنان می توانند روستاها را به جایگاه اصلی شان که زمانی بخش اعظم تولید استان سمنان را شامل می شد، بازگردانند؟ یا کماکان این سیاست های عقیم در قبال روستاها ادامه خواهد داشت؟

راهی جز بازگشت به روستا نداریم

نوده‌ای: ما باید بدانیم که راه دیگری جز بازگشت به روستاها نخواهیم داشت باید تعارف را کنار بگذاریم ما امروز محکوم به این موضوع هستیم چرا که اقتصاد تولید محور ما در استان سمنان به خصوص در شهرستان‌های مرکزی و شرقی مبتنی بر کشاورزی و گردشگری است و هر کجا که این دو پایه اساسی اقتصادی باشد، نام روستا همواره می درخشد.

از طرف دیگر باید گفت نمی‌توان شهر قوی داشت در حالی که روستاها ضعیف هستند این گزاره یک معنای دیگر هم دارد و آن این است که روستای قوی اقتصاد شهری قوی را می سازد و این دو در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند دولت می‌بایست در کنار ریل گذاری صحیح اقتصادی نسبت به تسهیل گری مشاغل روستایی هم اقدام کند چراکه امروز محکوم به حرکت به سمت اقتصاد روستایی هستیم.

اصلاح چرخه اقتصاد کنونی استان سمنان به معنای بازگرداندن روستا به اوج تولید و تبیین شهرهای مصرف کننده است اما در حقیقت شاهد هستیم که روستایی‌ها بخش اعظمی از نیازهایشان را از شهرها تامین می کند برای مثال ۹۰ درصد محصولات عرضه شده در مغازه ها و سوپرمارکت های روستایی از شهرها می آیند و در نتیجه اقتصاد روستا به جای تولید رو به مصرف گرایی گذارده است این شاید مهمترین اقدام می باشد که مسئولان استان سمنان در سال جاری می بایست در دستور کار خود قرار بدهند

کد خبر: ۲۱۵٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha