۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
ایران در جایگاه دوازدهم تولید چغندرقند در جهان

ایران در جایگاه دوازدهم تولید چغندرقند در جهان

درحالی که در اجرای طرح الگوی کشت چغندرقند نیز به عنوان یکی از محصولات مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، آمار فائو نشان می دهد ایران در رتبه دوازدهم تولید این محصول جای دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث ارائه الگوی کشت به کشاورزان در سال قبل از سوی وزارت جهاد کشاورزی به نحوی آغاز شد و قرار بر این است که در سال جدید نیز این روند ادامه یابد. به طوری که پیش از این علیرضا مهاجر معاون زراعت این وزارتخانه اعلام کرد که اجرای الگوی کشت توسط وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارتخانه ‌ها و سازمان ‌های ذی‌ ربط همچون وزارت نیرو، کشور، اقتصاد، سازمان محیط زیست و بانک‌ ها همچون بانک مرکزی انجام خواهد شد تا بتوانند کشاورزان را برای کشت جایگزین و مختلط متقاعد کنند و اگر این همکاری صورت نگیرد، امکان اجرای این طرح وجود ندارد. همچنین در اجرای طرح الگوی کشت حدود ۴۰ محصول مد نظر وزارت خانه است که در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ محصول و ۱۰ استان برای اجرای این طرح در اولویت این وزارتخانه قرار گرفت توسعه آن در سال جدید در دستور کار است. در حقیقت به گفته این مقام مسئول برای اجرای طرح الگوی کشت چند دسته محصولات کشاورزی داریم که برخی محصولات اساسی هستند و شامل غلاتی همچون گندم، جو و سورگوم، حبوبات، محصولات علوفه ای همچون ذرت و ذرت علوفه ای، پنبه، دانه ای روغنی از قبیل کلزا، آفتابگردان، سویا، کنجد، کانولیا و گلرنگ، برنج و چغندرقند می شود.

قرار گرفتن نام ایران در بین ۲۰ کشور برتر تولید کننده محصول چغندرقند

با این وجود ایران با مشکل بحران کم آبی مواجه است و بسیاری از کارشناسان معتقدند به جای کشت محصولات آب بری همچون چغندرقند که معمولا در تابستان و در استان‌ های خشک همچون خراسان رضوی، شمالی و کرمانشاه کشت می شود از دیگر محصولات کم آب بر باید استفاده کرد. با این وجود مهاجر در این خصوص نیز معتقد است اگر کشت این محصول آب‌بر را در فصول پاییز و زمستان به استان‌ های پرآب همچون خوزستان و گلستان انتقال دهیم مصرف آب به طور قابل توجهی تقلیل می یابد و این امر باعث می شود بتوانیم بهره وری در آب را اعمال کنیم.

نکته جالب توجه اینکه در بحث تولید محصول آب بری مانند چغندرقند ایران در حالی جزو بیست تولیدکننده جهانی با تولید خوب محسوب می شود که بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی سازمان جهانی فائو از نظر میزان تولید این محصول، کشورهای «روسیه با تولید بیش از ۴۱ میلیون تن، فرانسه با بیش از ۳۴ میلیون تن، ایالات متحده با بیش از ۳۳ میلیون تن، آلمان با ۳۲ میلیون تن و ترکیه با ۱۸ میلیون تن» پنج تولید کننده برتر این محصول هستند. همچنین در این گزارش آمده است از نظر ارزش تولید محصول چغندقندر کشورهای «لهستان، مصر، اوکراین، چین، و بریتانیا» در جایگاه ششم تا دهم تولید این محصول قرار دارند. همچنین در این گزارش آمده است ایران نیز با رقم زدن تولیدی بالغ بر ۵میلیون تن در جایگاه دوازدهم تولید محصول چغندرقند قرار دارد.

همچنین فائو می گوید بعد از ایران نیز کشورهای «بلژیک، چک، ژاپن، بلاروس، اتریش، مراکش، دانمارک و اسپانیا» در جایگاه های بعدی تولید محصول چغندرقند قرار دارد. از سوی دیگر بر اساس این گزارش، پیش بینی می شود در سال زراعی پیش رو کشور برزیل تولید خود را به میزان یک میلیون تن افزایش دهد.

کد خبر: ۲۱۵٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • میلاد IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      0 0
      شک نکن این محصول آب بر هست و دنیا متوجه شده و ما اصرار بر ادامه تولید داری بی کله به پیش میریم در تولید هندوانه و چغندر و هر چی آب بر دنیا یک کشتی دو کشتی در سال وارد میکنه و تمام برا همین ما اولیم یا اوایلیم