۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
مواد پتروشیمی ایران را در ترکیه با نام ترک می خریم| سرعت و دقت دستگاه ما دو برابر نوع آمریکایی است
مدیر اجرایی شرکت کنترل مهندسی اکسید ماد:

مواد پتروشیمی ایران را در ترکیه با نام ترک می خریم| سرعت و دقت دستگاه ما دو برابر نوع آمریکایی است

مدیر اجرایی شرکت کنترل مهندسی اکسید ماد با اشاره به اینکه در ایران بهترین مواد پتروشیمی تولید می شود،گفت: اینجا به ما مواد نمی‌فروشند وما در ترکیه مواد پتروشیمی ایران رابا نام ترک خریداری می‌کنیم.

گروه استان ها؛ بازار: شرکت دانش بنیان کنترل مهندسی اکسید ماد یکی از چند شرکت محدود در دنیاست که دستگاه و ماشین آلات هایتک صنعت طلا و جواهر تولید می کند و علاوه بر تامین نیاز کارگاه های طلاسازی داخل به کشورهای مختلف هم صادرات دارد.

مشروح گفتگوی خبرنگار بازار با مجید رستگار مدیر اجرایی شرکت کنترل مهندسی اکسید ماد را با هم می خوانیم.

*از تولید و روند فعالیت خود بگویید.

شرکت ما دانش بنیان پایه یک است و در زمینه تولید دستگاه ها و ماشین آلات صنعت طلا و جواهر فعالیت می کنیم. محصولات ما بسیار هایتک است و می‌توانم بگویم اکثر کارگاه های بزرگ و متوسط کشور از دستگاه های ما استفاده می کنند. برند ما بیشتر صادر می شود یعنی تقاضای خارجی اش زیاد است.

نمونه دستگاه ما فقط یک مدل آمریکایی است اما سرعت دستگاه ما ۲ و نیم و دقت دستگاه ۲ برابر دستگاه آمریکایی است


نمونه دستگاه ما فقط یک مدل آمریکایی است اما سرعت دستگاه ما ۲ و نیم و دقت دستگاه ۲ برابر دستگاه آمریکایی است. از لحاظ حجم تولید هم دستگاه آمریکایی نصف یک پلیت A5تولید می کند اما دستگاه ما در سه لاین A5تولید می کند.
در واقع اکثر کارگاه های بزرگ داخل نمی‌توانند بدون دستگاه ما کار کنند. مشتری های خارجی ما از ترکیه، اندونزی، امارات، عربستان، مصر، مکزیک و تقریبا تمام کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه هستند که از دستگاه های ما استفاده می کنند. اما بدلیل تحریم ها و مسائل موجود با آمریکا نمی‌توانیم کار کنیم.

*آیا مشابه خارجی دستگاه شما هم وجود دارد؟

شبیه دستگاه ما را فقط چند شرکت می‌توانند بسازند، یک شرکت اسرائیلی، دو شرکت چینی و یک شرکت آمریکایی البته مدل ایتالیایی هم هست اما تکنولوژی دستگاه آنها با ما متفاوت است.

مدل ما پروژکشن از بالا به پایین است اما برای آنها برعکس این مدل است. مدل آنها را سالهای قبل تولید می کردیم اما دستگاهی که الان تولید می کنیم با کیفیت تر است.

*مزیت این دستگاه چیست؟

یک فرایند تولید دارد که در واقع کار را لایه به لایه پرینت می کند. ارتفاع کار ما از بالاست، نسبت به کار خودمان تقریبا نامحدود است به عنوان مثال آنها ۱۰ سانت می زنند اما ما ۲۱ سانتی می زنیم. ما دستگاه های تولید طلا را به طلافروشان می فروشیم اما مزیت کاربردی دستگاه ما به نسبت سایر دستگاه ها بیشتر است و کمترین از دست رفتگی مواد را دارد و دارای بالاترین کیفیت است.

زمانی که شما تولید می کنید مراحل بعدی باید پولیش و جوش بزنید یا لولا درست کنید اما دستگاه ما این کار هارا ندارد. قفل، لولا و... را خود دستگاه پرینت می کند و این ویژگی کار را جلو می‌اندازد و هزینه های مشتری را پایین می‌آورد.

امکانات دستگاه ما به نسبت مدل آمریکایی بیشتر است به عنوان مثال رباتی که در دستگاه ما به کار رفته یک چیز تعریف نشده در مدل آمریکایی است، در واقع از لحاظ کیفیت، سرعت و مقدار تولید بهینه تر از مدل آمریکایی است

در نهایت ما مهندسی معکوس می کنیم و صفر تا صد کار را انجام می دهیم. ما دستگاه های مختلفی داریم و مهندسی معکوس انجام دادیم ولی با طراحی خودمان به بازار عرضه کردیم، یعنی صرف کپی مدل خارجی نیست. امکانات دستگاه ما به نسبت مدل آمریکایی بیشتر است به عنوان مثال رباتی که در دستگاه ما به کار رفته یک چیز تعریف نشده در مدل آمریکایی است. در واقع از لحاظ کیفیت، سرعت و مقدار تولید بهینه تر از مدل آمریکایی است.

*مراودات مالی خود با مشتریان خارجی را چگونه انجام می‌دهید؟

ارز صادراتی می گیریم یا توسط دفتری که در خارج از کشور داریم انجام می دهیم چون نمی‌توانیم با برخی کشور ها از ایران مراودات انجام دهیم، بخشی را در بازار نیما عرضه می کنیم و بخش دیگر در دفتر ترکیه گردش پیدا می کند.

*آیا تعهد ارزی برای شما دردسر ساز شده؟

ما می‌خواهیم به بهترین نحو و به قانونی ترین شکل ممکن کار را انجام دهیم همیشه هم اینطور بودیم. در واقع ما شامل بازار دوم که قیمت بالاتری دارد می‌شویم.

با توجه به اینکه در ایران بهترین مواد پتروشیمی تولید می شود اما جالب است که اینجا نمی‌فروشند و می گویند ملزم به فروش در ترکیه هستند و ما در ترکیه مواد پتروشیمی ایران را با نام ترک خریداری می‌کنیم و اینطور یک چرخه اضافه انجام می شود

*بخشی از کار شما به مواد پتروشیمی مربوط می شود، برای تهیه این مواد مشکلی ندارید؟

یک بخشی از مواد اولیه مان را خودمان تولید می کنیم در مورد موادی که پتروشیمی هستند، با توجه به اینکه در ایران بهترین مواد پتروشیمی تولید می شود اما جالب است که اینجا نمی‌فروشند و می گویند ملزم به فروش در ترکیه هستند و ما در ترکیه مواد پتروشیمی ایران را با نام ترک خریداری می‌کنیم و اینطور یک چرخه اضافه انجام می شود.

*چه ویژگی شرکت شما را دانش بنیان کرده است؟

شرکت ما از بابت تولید سه محصول های تک که پرینترمان هست دانش بنیان محسوب می شود. مدل سازی طلاسازان و کارگاه های طلا را انجام می دهیم. دستگاه ما نسبت به دستگاه های دیگری که شاید نتوانستند دانش بنیان بگیرند سطح تکنولوژی بالاتری دارد یعنی در واقع تجهیزات و چیزی که در دستگاه ما تولید می شود به قدری کیفیت بالایی دارد که کسی در بازار داخل نمی‌تواند رقیب ما شود.

دانش بنیان بررسی شدیدی روی قطعه دارد و سطح توانایی کاری دستگاهمان بیشتر است. تکنولوژی برخی از قسمت های کار ما به قدری بالا است که نمی‌توانستیم به کارشناسان دانش بنیان اطلاعات کافی بدهیم.

*آیا تاحالا از تسهیلات بانکی استفاده کردید؟

دوست داریم از تسهیلات استفاده کنیم اما آنقدر پیچیدگی وجود دارد که تا بحال نتوانستیم از تسهیلات استفاده کردیم. با دید سطحی به این ماجرا نگاه شود، به عنوان مثال گفته می شود باید تمام اظهارنامه های متعلق به ۴ فصل گذشته خود را بیاورید تمامی مدارک ما رسمی و قانونی است اما فرصت نیست و اگر بخواهیم این موضوع را پیگیری کنم از کار دور می‌افتیم. اگر این پروسه پیچیدگی کمتری داشت و راحت تر بود استفاده می کردیم.

*در بحث مقدار اشتغال زایی عملکرد شما چطور بوده؟

از نظر نیروی انسانی، ماشین آلات و تولید هر سال ۲۰ تا ۳۰ درصد کارمان را گسترش(تحقیق و توسعه) دادیم.

*در تیم آرندی خود بروز آوری انجام می دهید؟

بله، اگر به روز آوری نکنیم نمی‌توانیم دانش بنیان مان را حفظ کنیم ما می خواهیم دانش بنیان باشیم. چرا که بابت مسائل تولیدی یک سری حمایت هایی در خصوص پروانه تولید دارند، اگر در مناطق شهری آلودگی نداشته باشید می توانید جنس تان را تولید کنید. ما از این فرصت ها استفاده می کنیم یا به عنوان مثال سرباز امریه ای که مهندس خوبی است را به ما اختصاص می دهند و از آن استفاده هم کردیم.

کد خبر: ۲۱۴٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha