۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
ونتیلاتور ارزبر با همت مهندسان کشور به ۱۴ کشور صادر می شود
یک فعال صنعت تجهیزات بیمارستانی مطرح کرد

ونتیلاتور ارزبر با همت مهندسان کشور به ۱۴ کشور صادر می شود

عظیم زاده قائم مقام مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی به بازار گفت: ظرفیت تولید دستگاه ونتیلاتور و سی تی اسکن به عنوان دو محصول های تک و ارز بر در کشور فراهم شده است.

بازار؛ گروه صنعت: در زمان شیوع کرونا باشد یا حوادث دیگر، فرقی ندارد تحریم های خصمانه آمریکا علیه ایران نشان داده که نباید چشم به کمک و یاری کشورهای دیگر داشت و خودکفایی تا حد امکان رمز موفقیت در تمام حوزه ها است. در این راستا زمانی که تامین اکسیژن ساز ونتیلاتور در کشور تبدیل به بحرانی بزرگ شده بود، این تولیدکنندگان داخلی بودند که به میدان آمدند و عملیات داخلی سازی این دستگاه «های تک» حیاتی را آغاز کردند و خیلی زود به نتیجه رساندند. محصولی که همان کشورهایی که مانع واردات تجهیزات به ایران می شدند بخاطر تولید به صرفه و ارزان ایران، خواستار واردات آن به کشورشان شدند.

حالا یکی از این شرکت های دانش بنیان و تولید کننده دستگاه ونتیلاتور که به ۱۴ کشور خارجی صادرات دارد پا را فراتر گذاشته و تولید دستگاه سی تی اسکن را هم در برنامه خود قرار داده است. پیشرفت های دنباله داری که خیلی زود ضمن تقویت باور ملی به تولید داخلی، ایران را از واردکننده به صادرکننده و ارزآور تبدیل می کند. در این رابطه حسین عظیم زاده قائم مقام مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در گفت و گو با بازار مطرح کرد:

* شرکت شما چند سال است که در زمینه تولید دستگاه ها و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی فعالیت دارد؟ همچنین بفرمایید طی این سال ها فعالیت به دست آوردهایی دست یافته اید؟

سابقه فعالیت شرکت به بیش از ۱۴ سال قبل بر می گردد و از سال ۹۰ تولید دستگاه های ونتیلاتور و ماشین بیهوشی را آغاز کردیم و اکنون نیز به عنوان یک مجموعه دانش بنیان معرفی می شویم.

* چند درصد از تولید دستگاه وینتیلاتوری که تولید می کنید داخلی و چه مقدار از آن از طریق منابع خارجی تامین می شود؟

در حال حاضر شرکت ما تنها مجموعه ای است که به صورت مستقل دستگاه ونتیلاتور تولید می کند و در بحث عمق ساخت داخل نیز به بیش از ۷۰ درصد دست یافته ایم. بر این اساس تکنولوژی و کل طراحی دستگاه ها در شرکت انجام می شود و به دلیل کیفیت بالای محصولات نیز چندسالی است که محصولاتمان را به خارج از کشور صادر می کنیم.

تولید ونتیلاتور در داخل کشور با عمق ساخت داخل ۷۰ درصدی انجام می شود

اکنون نمونه های صادراتی ونتیلاتورهای ایرانی دارای نشان سی ای است و همین موضوع بر قدرت شرکت را برای توسعه برنامه های صادراتی می افزاید.

* اشاره کردید که بخشی از تولید دستگاه های ونتیلاتور تان را به خارج از کشور صادر می کنید، بفرمایید چند کشور به عنوان مقصد ونتیلاتورهای ایرانی برگزیده شده اند و صادرات به آن ها دارید؟

در حال حاضر به بیش از ۱۴ کشور جهان محصولات ونتیلاتورهای تولید شرکت صادر می شود و برنامه توسعه گستره صادراتی به کشورهای دیگر را هم در دست داریم.

البته این نکته که تولید دستگاه ونتیلاتور در شرکت قدمت خیلی زیادی ندارد و طی مدت کوتاهی توانسته ایم به این دست آوردها دست یابیم هم حائز اهمیت است.

* علاوه بر دستگاه ونتیلاتور، چه تجهیزات بیمارستانی حیاتی دیگری را در دست یا برنامه تولید دارید؟

علاوه بر ونتیلاتور، از سال ۹۷ تولید دستگاه سی تی اسکن به عنوان یکی از تجهیزات ضروری بیمارستان ها را در برنامه تولید قرار دادیم؛ این دستگاه که از فناوری بسیار های تک برخوردار است اکنون فقط توسط شرکت ما تولید می شود و رقیبی در این زمینه در کشور نداریم.

البته این نکته حائز اهمیت است که در مورد تولید دستگاه سی تی اسکن به عنوان یک شرکت نوپا شناخته می شویم و اکنون نیز در حدود ۵۰ درصد این دستگاه مورد استفاده در بیمارستان ها توسط شرکت داخلی سازی شده است.

* با توجه به عمق ساخت داخل قابل توجه دستگاه سی تی اسکن که به آن اشاره کردید آیا در تامین بخشی از این محصول که نیاز به واردات دارد دچار چالش خاصی نیستید؟

در راستای این که بتوانیم تامین قطعات را به راحتی انجام بدهیم در حوزه‌ ی تولید برخی از قطعات اصلی ورود کردیم اما موضوع حائز اهمیت در تولید سی تی اسکن این است که بدون وابستگی به هر شرکت خارجی قادر هستیم که تولید را در داخل کشور انجام دهیم.

* تجهیزاتی که تاکنون تولید کرده اید چقدر سالانه مانع ارز بری می شود؟

هر دو دستگاه ونتیلاتور و سی تی اسکن بسیار گران قیمت هستند و برای واردات آن ها نیاز به منابع ارزی بسیار زیادی است. با این حال شرکت فقط در زمینه تولید دستگاه سی تی اسکن سالانه قادر به تولید ۱۵۰ دستگاه است که با توجه عمق ساخت داخل ۵۰ درصدی آن می توان گفت ۵۰ درصد مانع ارزبری از کشور شده ایم.

عمق ساخت داخل دستگاه سی تی اسکن در کشور به ۵۰ درصد رسیده است

البته اگر امکان صادرات فراهم شود و بتوانیم تولیداتمان را به خارج از کشور صادر کنیم با توجه به ارزش افزوده ای که تولید داخلی ایجاد می کند و درآمد ارزی قابل تصور می توان همان نیاز ۵۰ درصدی به منابع ارزی کشور برای واردات به صورت قابل توجهی کاهش داد.

* بفرمایید با توجه به تولید سالانه ۱۵۰ دستگاه سی تی اسکن، بر اساس برآوردهایی که انجام دادید نیاز کشور به این تجهیزات در سال چقدر است؟

بر اساس آمار دقیقی که از وزارت بهداشت در اختیار دارم حدود ۳۰۰ دستگاه سی تی اسکن در کشور کمبود است. بنابراین به عنوان تولید کننده نه تنها قادر هستیم نیاز داخلی را برطرف کنیم بلکه این توانایی هم در شرکت وجود دارد که صادرات خوبی را هم از این محل رقم بزنیم.

* به عنوان تولید کننده بخش خصوصی چقدر بخش دولتی همراه خودتان می بینید؟

برای انجام هر کاری به طور حتم با موانعی مواجه خواهیم شد و برخی از تصمیمات بخش دولتی هم به مثابه همان موانع هستند با این حال با به کارگیری مدیران متخصص توانسته ایم قدری از مشکلات را برطرف کنیم. با این حال آنچه که از مسئولان انتظار داریم این است که تسهیل گر باشند و حداقل به نحوی برنامه ریزی کنند که با وجود تحریم های خارجی دیگر در داخل کشور با چالشی مواجه نشویم و بتوانیم تولید را ادامه دهیم.

* بیشترین چالش هایی که طی سال های فعالیت تان با آن ها مواجه شدید در کدام بخش ها به وجود آمده است؟

خوشبختانه طی ۲۰ سال گذشته بر تمام چالش هایی که پیش روی مان قرار گرفته غلبه کرده ایم و شمار قابل توجهی چالش را پشت سر گذاشته ایم. با این حال در حوزه‌ ی تولید سی تی اسکن مشکلاتی در خصوص صدور مجوز داشتیم که آن ها هم در حال برطرف شدن هستند و به زودی خبرهای خوشی را برای صنعت درمان داریم.

کد خبر: ۲۱۴٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha