۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
صادرات نفت شمال عراق به ترکیه هنوز متوقف است

صادرات نفت شمال عراق به ترکیه هنوز متوقف است

صادرات نفت خام میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال عراق با خط لوله کرکوک - جیهان به پایانه جیهان ترکیه هنوز از سر گرفته نشده است.

به گزارش بازار، منابعی روز پنجشنبه به رویترز گفتند که صادرات نفت میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال عراق به پایانه جیهان ترکیه با خط لوله کرکوک - جیهان هنوز از سر گرفته نشده و فعالیت چند میدان نفتی در اقلیم کردستان به حال تعلیق در آمده است.

ترکیه ۲۵ مارس (پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) پس از برنده شدن عراق در یک پرونده داوری، دریافت روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های استان کرکوک اقلیم کردستان عراق با خط لوله کرکوک - جیهان در منطقه مرزی «فیش خابور» را متوقف کرد.

در رأی دادگاه آمده بود که آنکارا با اجازه دادن به دولت منطقه‌ای کردستان عراق برای صادرات نفت میدان‌های استان شمالی کرکوک به پایانه جیهان بدون رضایت بغداد بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی، توافق‌نامه خط لوله ۱۹۷۳ را نقض کرده است.

دولت مرکزی عراق روز پنجم فروردین‌ماه مجبور به توقف حدود روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام صادراتی میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال این کشور با خط لوله کرکوک - جیهان به پایانه جیهان ترکیه شده بود.

دولت مرکزی و دولت منطقه‌ای کردستان عراق سه‌شنبه هفته گذشته (۱۵ فروردین‌ماه) توافق‌نامه موقتی را برای از سرگیری صادرات نفت با خط لوله کرکوک-جیهان امضا کردند که چند مقام امیدوار بودند صادرات نفت در همان روز از سر گرفته شود.

یک منبع مطلع از برنامه‌های صادراتی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: اپراتورهای خط لوله کرکوک - جیهان هنوز هیچ دستورعملی برای ازسرگیری جریان صادراتی دریافت نکرده‌اند.

یک منبع جداگانه گفت: عراق همچنان منتظر پاسخ ترکیه است.

دومین پرونده داوری مربوط به توافق‌نامه خط لوله ۱۹۷۳ برای دوره از سال ۲۰۱۸ میلادی به بعد همچنان باز است.

منابعی پیش‌تر به رویترز گفته اند که ترکیه می‌خواهد این پرونده پیش از بازگشایی خط لوله حل شود.

توقف طولانی‌مدت خط لوله، شرکت‌های نفتی در منطقه را مجبور به توقف یا کاهش تولید در چند میدان نفتی در استان کرکوک کرده، زیرا مخازن ذخیره‌سازی پر شده است.

سخنگوی اپراتور جنل‌انرژی ترکیه روز پنجشنبه (۱۷ فروردین‌ماه) گفت: میدان «سارتا» که پارسال به‌طور میانگین روزانه ۴ هزار و ۱۷۰ بشکه تولید داشت، تعطیل است.

این شرکت ترکیه‌ای در ۲۹ مارس (نهم فروردین‌ماه) اعلام کرده بود جریان برداشت از این میدان نفتی تا پایان هفته برقرار خواهد بود، در حالی که مخازن ذخیره‌سازی تنها تا ۲۱ آوریل (یکم اردیبهشت‌ماه) اجازه برداشت از میدان طاق با میانگین تولید روزانه ۴ هزار و ۴۹۰ بشکه در سال ۲۰۲۲ را می‌دهند.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر دولت منطقه‌ای اقلیم کردستان عراق پس از امضای توافق‌نامه موقت با دولت مرکزی در بیانیه‌ای اعلام کرده بوده اختلال‌های اخیر در صادرات نفت از اقلیم کردستان به کل کشور آسیب رسانده است، این توافق درآمد بسیار مورد نیاز را به همراه دارد.

کد خبر: ۲۱۴٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha