۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
خیز کرمان در ماراتن جذب مسافران نوروزی| گردشگری از کما بیرون می آید؟
گزارش بازار؛

خیز کرمان در ماراتن جذب مسافران نوروزی| گردشگری از کما بیرون می آید؟

کرمان- کرمان در نوروز ۱۴۰۲ میزبان تعداد زیادی از مسافران نوروزی بود به گونه ای که بازدید از اماکن تاریخی این استان ۲۸ درصد افزایش یافته و امید می رود که گردشگری این دیار چهار فصل از کما بیرون بیاید.

بازار؛ گروه استان ها: استان کهن و تاریخی کرمان از ظرفیت های متنوعی در زمینه گردشگری بهره مند است اما با این وجود، راهی طولانی تا رسیدن به جایگاه واقعی خود در زمینه گردشگری دارد. مهم ترین دلیل این مساله ناشناخته ماندن ظرفیت های گردشگری و ضعف زیرساخت ها در این استان پهناور و چهار فصل است.

اکثر افراد تصوری نادرست از نوع اقلیم و شیوه زندگی مردم کرمان دارند اما و وقتی پا در کرمان می گذارند، مشاهده می کنند که تصویر ذهنی آنها با واقعیت چقدر متفاوت است و از ظرفیت های گردشگری این دیار شگفت زده می شوند.

کرمان دارای هفت اثر ثبت جهانی و ۸۰۰ اثر ثبت ملی است که هر کدام جاذبه های خاص خود را دارند که حتی ممکن است برای ساکنان کرمان هم ناشناخته باشند. با این وجود طی سال گذشته با اقداماتی که انجام شد؛ شاهد افزایش ۲۸ درصدی بازدید مسافران نوروزی از امکان تاریخی کرمان بودیم. این مساله نشان می دهد اگر در زمینه گردشگری کار شود می توان به نتایج خوبی دست یافت و به اقتصاد و اشتغال استان کرمان کمک کرد.

حالا که کرمان در لیست مسافران قرار گرفته است مسئولان باید ضعف ها و مشکلات را شناسایی و آنها را رفع کنند

مریم رنجبر از شهروندان کرمانی در گفتگو با بازار اظهار کرد: امسال عده ای دوستانمان از اصفهان به کرمان آمده بودند آنها را به اکثر مکان های گردشگری که می شناختیم بردیم. یکی از مکان هایی که بسیار مورد توجه آن ها قرار گرفت بازار تاریخی کرمان بود اما متاسفانه نبود راهنمایان گردشگری در مجموعه گنجعلیخان بسیار محسوس بود و باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

رحیم محمدی هم به بازار گفت: امسال حضور مسافران نوروزی در کرمان بیشتر از سال های گذشته بود و این باعث خوشحالی ماست و می تواند باعث رونق اقتصادی کرمان شود. حالا که کرمان در لیست مسافران قرار گرفته است مسئولان باید ضعف ها مشکلات را شناسایی و آنها را رفع کنند. مثلا در روستاهای هدف گردشگری مانند سکنج، سیرچ و کوهپایه مشکلات زیادی وجود دارد و حتی یک سرویس بهداشتی مناسب وجود ندارد.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت های تاریخی شهر کرمان باغ هرندی است اما متاسفانه به خوبی معرفی نشده و از آن به خوبی استفاده نمی شود. وضعیت سنگفرش کوچه باغ هرندی هم جالب نیست چرا نباید این مکان به یکی از زیباترین مناطق شهر کرمان تبدیل شود؟

ناهید بهرامی که اهل یزد است، به بازار گفت: کرمان آب و هوای مطبوعی در بهار دارد و از اینکه نوروز امسال به این شهر آمدیم خرسندم. کرمان هم مانند یزد از بافت تاریخی گسترده ای بهرمنده است اما باید گفت که ان قدر که در یزد به این بافت توجه شده در کرمان نشده است. کرمان جای کار زیادی در این زمینه دارد و اگر مورد استفاده قرار گیرد می تواند مانند یزد رونق خوبی بگیرد.

وی ادامه داد: در مجموع کرمان ظرفیت هایی دارد که برای بازدید از آنها باید روزها در این استان اقامت کرد و قطعا از این بعد جزو گزینه های سفر من قرار می گیرد.

افزایش ۲۸ درصدی بازدید مسافران نوروزی از اماکن تاریخی کرمان

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به افزایش ۲۸ درصدی بازدید مسافران نوروزی از اماکن تاریخی استان کرمان اظهار کرد: بیشترین بازدید از مناطق تاریخی به ترتیب مربوط به باغ شاهزاده ماهان، ارگ بم و حمام گنجعلیخان بوده است.

فریدون فعالی ادامه داد: با توجه به پیش بینی های انجام شده از ابتدای سال ۱۴۰۱ بنا را بر این گذاشتیم که بعد از همه گیری کرونا بتوانیم برنامه ریزی مناسب برای معرفی ظرفیت های گردشگری استان انجام دهیم تا بتوانیم به نتیجه خوبی در نوروز ۱۴۰۲ برسیم.

وی با اشاره به اینکه امسال کرمان جزو استان های رتبه های برتر در زمینه مسافران نوروزی است، گفت: در سال گذشته کرمان در دو نمایشگاه ملی و بین المللی شرکت کرد و ظرفیت های گردشگری در کنار سایر استان های مطرح معرفی شد. در نتیجه این کار، بازاریابی خوبی برای حوزه گردشگری استان انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان عنوان کرد: ستاد تسهیلات سفر هم کار خود را از دی ماه آغاز کرد. ۱۴ کمیته فعال شد و مسئولان کمیته ها برنامه های بسیار خوب، منسجم و هماهنگی را پیش بینی کردند.

فعالی با اشاره به اینکه طرح نوروز و سرکشی از تاسیسات گردشگری از اول اسفند آغاز شد، افزود: طرح نوروز ۱۴۰۲ از ۲۵ اسفند رقم خورد و آمارها هم از ۲۸ اسفند افزایش یافت.

در پایان روز ۱۳ فروردین بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مبادی ورودی استان وارد کرمان شدند که در این زمینه ۲۰ درصد رشد نسبت به سال های گذشته رخ داده است

وی گفت: در پایان روز ۱۳ فروردین بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مبادی ورودی استان وارد کرمان شدند که در این زمینه ۲۰ درصد رشد نسبت به سال های گذشته رخ داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان عنوان کرد: حدود ۹۰ هزار نفر در تاسیسات گردشگری استان کرمان اقامت کردند.

کرمان به جایگاه واقعی خود در زمینه گردشگری نرسیده است

وی عنوان کرد: کرمان با توجه به ظرفیت های تاریخی و هفت اثر ثبت جهانی و بیش از ۸۰۰ اثر ثبت ملی نتوانسته جایگاه خود در زمینه گردشگری را کسب کند.

فعالی یکی از موارد منفی تاثیرگذار در گردشگری استان کرمان را زلزله سال ۸۲ بم دانست و افزود: این مساله باعث شد استان های رقیب بازار رقابت را از کرمان بگیرند. اما کرمان آن جایگاه و شایستگی را دارد که به عنوان بازار و مقصد جدید گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: با توجه به طرح و برنامه ای که داشتیم اعلام کردیم که می توان به این جایگاه رسید و امسال در این زمینه مقداری به نتیجه رسیدیم اما باید تلاش بیشتری انجام شود.

چالش نبود راهنما در اماکن تاریخی کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در خصوص نبود راهنما در اماکن تاریخی گفت: در استان کرمان هم راهنمایانی در مبادی ورودی تاسیسات گردشگری پیش بینی کردیم به عنوان مثال در مجموعه گنجعلیخان اتاقی در کارونسرای گنجعلیخان برای استقرار راهنمایان اختصاص یافت.

وی با قبول این نقص که تعداد راهنمایان به میزان مورد نیاز نیست، افزود: وقتی که یک مرتبه ۴۵ هزار نفر طی ۱۰ روز وارد یک مجموعه تاریخی می شوند که فضای محدودی دارد، شاید تعداد راهنمایان نتواند پاسخگوی نیاز بازدیدکنندگان باشد. اما امسال کاری خوبی که انجام شد این بود که در ورودی باغ شاهزاده و ارگ تاریخی بم راهنمایانی را مستقر کردیم و میزی برای ارائه خدمات در نظر گرفته بود.

وی اقدام دیگری انجام شده در سال جاری را طراحی مجله الکترونیکی به هشت زبان زنده دنیا بیان کرد و گفت: بازدیدکنندگان از طریق کد «کی. یو. آر» اطلاعات جامع مربوط به استان را دریافت می کردند.

فعالی عنوان کرد: با وجود تمام ویژگی ها و شایستگی هایی که کرمان دارد حتما در بحث راهنمایان به همکاری تعداد بیشتری نیاز داریم.

وضعیت نابسامان روستاهای هدف گردشگری کرمان

وی در خصوص وضعیت روستاهای هدف گردشگری هم گفت: گردشگری مانند یک زنجیر با حلقه های بهم پیوسته است؛ روستاها متولی خاص خود را دارند و اداره کل روستایی، دهیاری و بخشداری باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. اداره کل میراث فرهنگی باید در روستای هدف گردشگری تاسیسات گردشگری مانند بوم گردی، رستوران و... و. دایر کند. ما در حد توان می توانیم کمک کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: اولویت ایجاد سرویس بهداشتی با مکانی مانند باغ شاهزاده ماهان است که حدود ۸۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته است. البته در روستاهای هدف گردشگری هم کارهایی انجام شده است به عنوان مثال در سیرچ و دلفارد ایجاد سرویس بهداشتی در دست انجام است. ایجاد سرویس بهداشتی یکسری مسائل و مشکلات دارد و مشکلاتش بعد از ایجاد صد برابر می شود.

فعالی گفت: مسائل و مشکلاتی وجود دارد بنده به عنوان دبیر ستاد خدمات سفر حتما این مباحث را به اطلاع اعضای ستاد خواهم رساند تا پی گیری لازم انجام شود.

منابع حاصل از ویلاهای میلیاردی کوهپایه کجا می رود؟

وی در خصوص نبود امکانات و زیرساخت ها در کوهپایه هم چنین پاسخ داد: وقتی در کوهپایه ویلاهای میلیاردی ساخته می شود چرا نمی توان از آنها درآمدی کسب شود که چند سرویس بهداشتی در آن منطقه ایجاد شود؟ متولی روستاها کیست؟ متولیان روستا حتما باید از منافعی که دارند و منابعی که کسب می کنند خدمات ارائه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: ویلاهایی در کوهپایه ساخته می شود که میلیاردها تومان ارزش دارند پول پروانه ای که برای آن صادر می شود، کجا می رود؟ باید به کسی که انجا می رود از قِبَل آنها خدمات داده شود.

نمی توان انتظار داشت که منابع محدود گردشگری استان برود در کنار خوش نشینان کوهپایه؛ این مساله اصلا درست نیست

وی گفت: نمی توان انتظار داشت که منابع محدود گردشگری استان برود در کنار خوش نشینان کوهپایه؛ این مساله اصلا درست نیست.

فعالی در خصوص وضعیت باغ هرندی که یکی از جاذبه های مغفول مانده گردشگری کرمان است، عنوان کرد: باغ هرندی با ظرفیت گردشگری و تاریخی بی نظیر در مرکز شهر کرمان قرار دارد. این مکان تاریخی یکی از بی نظیرترین موزه های باستانی شناسی کشور با ۱۰ هزار شی را در خود جای داده است که هر کدامش می تواند اعتباری به بزرگترین موزه های دنیا ببخشد.

باغ هرندی ظرفیتی مغفول در دل شهر کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در خصوص چرایی ناشناخته ماندن آن به ضعف معرفی اشاره کرد و افزود: این کم کاری و ایراد از ماست. بحث ساماندهی باغ هرندی در دستور کار قرار دارد. گنجینه امن را در باغ هرندی ساخته ایم و بنای ساختمان در دو بخش مرمت شده است. در خصوص فضای سبز هم در سال های گذشته مذاکرات خوبی با شهرداری آغاز شد به نتایجی رسیدیم اما متاسفانه به آن انتظاراتی که ما داشتیم، نرسید.

ما آمادگی داریم که بدون قید و شرط فضای سبز باغ هرندی را در اختیار شهروندان قرار دهیم به شرط اینکه شهرداری به ما کمک کند و در راستای حفظ و نگهداری فضای سبز، مبلمان و نورپردازی کمک کند

فعالی گفت: باغ هرندی دارای سه در است. خواستیم که شهرداری بدون قید و شرط فضای سبز آن را مرمت و احیا کند و مردم از آن استفاده کنند. ما آمادگی داریم که بدون قید و شرط فضای سبز باغ هرندی را در اختیار شهروندان قرار دهیم به شرط اینکه شهرداری به ما کمک کند و در راستای حفظ و نگهداری فضای سبز، مبلمان و نورپردازی کمک کند.

وی بیان کرد: بنده مقداری در بحث تفاهم نامه مدنظر شهرداری حرف و نقد داشتم و شرطی را نمی پذیرم. میراث آمادگی دارد امکانات باغ هرندی را در اختیار شهرداری قرار دهد تا فضای سبز را حفظ کند و نورپردازی مناسب داشته باشد و نیروهای میراث فرهنگی هم خدمات را ارائه می کنند.

کرمان جزو استان های برتر در زمینه جذب مسافران نوروزی

استاندار کرمان هم در گفتگو با بازار با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی سفرها به کرمان اظهار کرد: باغ شاهزاده، ارگ بم و مجموعه گنجعلیخان بیشترین بازدید را داشته‌اند.

محمدمهدی فداکار به کاهش ۴۰ درصدی تلفات جاده‌ای در استان کرمان طی نوروز امسال اشاره کرد و افزود: کرمان و بم جزو مقاصد گردشگری مسافران نوروزی بودند.

وی گفت: در شهرهایی هم که در مسیر قرار داشتند خدمات دهی و رسیدگی خوبی به مسافران نوروزی انجام شد. مراکز خدماتی، پمپ بنزین ها و رستوران ها طی این ایام فعال بود و به مسافران خدمت رسانی می کردند.

استاندار کرمان گوهر پارک را یکی از جاذبه های جدید گردشگری در استان کرمان دانست و اظهار کرد: با تلاش های انجام شده امسال استان کرمان جزو پنج استان دارای بیشترین مسافران نوروزی بوده است.

کرمان امسال شاهد افزایش حضور مسافران نوروزی بود که گامی رو به جلو در حوزه گردشگری به شمار می رود و می توان امیدوار بود که چنانچه مسئولان دلسوزانه در این زمینه کار کنند، کرمان به جایگاه واقعیش در این حوزه دست پیدا کند.

مسئولان باید ضمن شناسایی و رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در راستای معرفی هر بیشتر ظرفیت های گردشگری گام بردارند و همچنین زیرساخت ها را تقویت کنند.

کد خبر: ۲۱۴٬۷۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha