۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
روسیه ادعای غرب را درباره تحریم نبودن صادرات مواد غذایی رد کرد

روسیه ادعای غرب را درباره تحریم نبودن صادرات مواد غذایی رد کرد

لاوروف، وزیر خارجه روسیه ادعای دولت‌های غربی را که می‌گویند صادرات مواد غذایی و کود شیمیایی روسیه مشمول تحریم نیستند، رد کرد.

به گزارش بازار، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت اگر غرب موانع صادرات غلات این کشور را برطرف نکند، مسکو ممکن است از توافق بین‌المللی صادرات محصولات کشاورزی از مسیر دریای سیاه خارج شود.

این توافق که در ماه ژوئیه گذشته با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل و با هدف کاهش بهای مواد غذایی و پیشگیری از خطر وقوع گرسنگی در برخی از کشورها بین روسیه و اوکراین امضا شد، راه را برای صادرات غله اوکراین باز کرد.

همزمان با آن، توافق دیگری نیز برای تسهیل صادرات کود شیمیایی و غلات روسیه امضا شد. اما مسکو بارها اعتراض کرده است که کشورهای غربی به این توافق پایبند نیستند و در نتیجه تحریم‌های غرب کود شیمیایی و غلات این کشور به بازارهای جهانی نمی‌رسد.

لاوروف در یک نشست خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت مسکو ماه گذشته به جای ۱۲۰ روز، تمدید ۶۰ روزه توافق بین المللی را پذیرفت و این تصمیم پیام آشکاری به غرب بود.

وزیر خارجه روسیه افزود: «در مورد قبلی، ما توافق را به مدت ۱۲۰ روز تمدید کردیم ولی هیچ نشانه‌ای از همکاری غرب مشاهده نکردیم. دیگر از درخواست از کشورهایی که در اجرای این توافق نقش تعیین‌کننده دارند خسته شده‌ایم.»

او خاطرنشان کرد تمدید ۶۰ روزه توافق به این امید صورت گرفت که شاید هنوز برطرف کردن موانع موجود برای صادرات کود شیمیایی و غلات روسیه ممکن باشد و اگر این موانع برطرف نشوند از نظر مسکو ادامه اجرای توافق بین‌المللی دیگر ضرورتی نخواهد داشت.

لاوروف ادعای دولت‌های غربی را که می‌گویند صادرات مواد غذایی و کود شیمیایی روسیه مشمول تحریم نیستند رد کرد و افزود: «موانع مربوط به معاملات ارزی و بانکی، حمل و نقل و بیمه محموله‌های صادراتی روسیه هنوز وجود دارند و حتی تشدید شده‌اند.»

لاوروف گفت غرب در عمل از اجرای توافق صورت گرفته با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل در مورد صادرات کشاورزی روسیه جلوگیری کرده است و به همین دلیل مسکو از برخی از کشورها خواسته با ارسال نامه‌های رسمی پایبندی خود به این توافق را تضمین کنند.

روسیه به جای تمدید توافق مزبور، ممکن است از این پس از طریق همکاری مستقیم با ترکیه و قطر، صادرات غلات به کشورهای واردکننده را انجام دهد.

کد خبر: ۲۱۴٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha