۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
توافق چین و مالزی برای فاصله گرفتن از دلار| «صندوق آسیایی پول» تاسیس خواهد شد
نخست وزیر مالزی خبر داد؛

توافق چین و مالزی برای فاصله گرفتن از دلار| «صندوق آسیایی پول» تاسیس خواهد شد

در پی افزایش شاخص و بی ثباتی دلار آمریکا در بازارهای جهانی، دو کشور چین و مالزی از آغاز رایزنی های مشترک برای تاسیس «صندوق آسیایی پول» و فاصله گرفتن از دلار در مبادلات دو جانبه خود خبر دادند.

به گزارش بازار؛ در پی افزایش شاخص و بی ثباتی دلار آمریکا در بازارهای جهانی، دو کشور چین و مالزی از آغاز رایزنی های مشترک برای تاسیس «صندوق آسیایی پول» و فاصله گرفتن از دلار در مبادلات دو جانبه خود خبر دادند.

رهبران دو کشور در جریان برگزاری نشست مشترک در جزیره «هاینان» چین از حصول توافق اولیه برای راه اندازی این صندوق خبر داده که گفته می شود با استقبال گرم «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین مواجه شده است.

بر اساس این طرح، دو کشور در حقیقت از صندوق بین المللی پول که به گفته آنها به شکل تغییر ناپذیری در سیطره دلار آمریکا قرار دارند فاصله خواهند گرفت و با تاسیس صندوق آسیایی پول به عنوان نسخه جایگزین آن، از ارزهای آسیایی در این صندوق برای مبادلات خود استفاده خواهند کرد.

در حال حاضر، مالزی نیز به همراه چند کشور دیگر آسیایی از جمله کشورهایی است که در مبادلات مالی بین المللی خود از دلار فاصله گرفته و از ارز محلی خود یعنی رینگیت برای تسویه حساب مالی با کشورهای همسایه بهره می برد.

«انور ابراهیم» نخست وزیر مالزی که از حامیان این طرح محسوب می شود، در جریان نشست مشترک خود با پارلمان این کشور که روز سه شنبه برگزار شد، گفت: دلیلی برای ادامه وابستگی مالزی به دلار وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به قدرت اقتصادی کشورهایی چون چین و ژاپن در اقتصاد، من فکر می کنم که باید در خصوص این موضوع (دلار زدایی) بحث و گقتگو کرده و صندوق آسیایی پول را تاسیس نماییم.

کد خبر: ۲۱۴٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha