۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
حمایت‌های دولت در پیچ‌وخم اعتبارات؛ حقوق بیکاری تاخیر دارد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

حمایت‌های دولت در پیچ‌وخم اعتبارات؛ حقوق بیکاری تاخیر دارد

مشهد- حدود سه ماه از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد و کم‌کم بسیاری از کارگران و کارفرماهایی که تاکنون از آینده مبهم کسب‌وکار خود در شوک بودند در حال بازگشایی صنف خود هستند اما افرادی که در این مدت بیکاری، چشم‌انتظار حمایت‌های دولت بودند هنوز دستشان به‌جایی بند نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: دولتمردان که برای سر کردن التهاب بیکاری و تعطیلی صنوف پیوسته در روزهای نخست این بیماری نسخه حمایتی می‌پیچیدند حال به نظر می‌رسد که با سرعت کمتری به دنبال عملی سازی تصمیم‌های گذشته هستند! این جملاتی است که بسیاری کسبه و کارگران بیکار شده ناشی از کرونا در مشهد در جریان گفت‌وگو با بازار عنوان کرده و ابراز می‌کنند:« بسیاری از ما سر کار برگشتیم اما هنوز از بیمه بیکاری فروردین و اسفندماه سال گذشته خبری نیست!»

البته این تمام گلایه‌های بیکاران نیست بلکه بسیاری از آن‌ها که در فهرست هیچ کارگاهی قرار نداشته و مجبور به فعالیت روزمزدی بودند حالا خواستار حمایت از طرف دولت هستند.

سررسید مشکلات
بسیاری از کسبه و به‌ویژه تولیدکنندگان در گفت‌وگو با بازار عنوان می‌کنند: دولت برای پرداخت برخی خدمات مانند آب و برق مهلت سه ماه در نظر گرفت اما واقعیت این است که این تنفس سه‌ماهه برای هیچ تولیدکننده‌ای حلال مشکلات نبود.

علی حاتمی دارنده یکی از گلخانه‌های اطراف مشهد به بازار گفت: ما در این سه ماه گذشته هیچ تولید و یا فروشی نداشتیم و در حال حاضر نیز شرکت گاز و سایر شرکت‌های خدماتی اخطاریه‌هایی مبنی بر قطع انشعاب ارسال کردند که اگر این اتفاق بیفتند برای همیشه باید کسب خود را تعطیل کنیم.

وی بابیان این‌که در طی سه ماه گذشته تاکنون هیچ کمکی به تولیدکنندگان نشده است افزود: هنوز نه تسهیلاتی پرداخت‌شده نه بیمه بیکاری اسفند و فروردین را دولت پرداخت کرده و نه بخشودگی در کار است اما از صبح تا شام هر آنچه در رادیو و تلویزیون می‌شنویم خبر از حمایت و کمک به کسبه و تولیدکننده است!

۶۰ هزار نفر در انتظار دریافت بیمه بیکاری
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد اشتغال استان در حوزه خدمات و گردشگری و اصناف است گفت: متأسفانه ویروس کرونا یک‌میلیون واحد تولیدی و صنعتی را آسیب‌پذیر کرده است.

دولت برای پرداخت برخی خدمات مانند آب و برق مهلت سه ماه در نظر گرفت اما واقعیات این است که این تنفس سه‌ماهه برای هیچ تولیدکننده‌ای حلال مشکلات نبود

محمد سنجری گفت: در پایان سال گذشته تعداد ۱۵ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری در خراسان رضوی داشتیم، این رقم در حال ‌حاضر با وقوع کرونا طی یک‌ ماه با احتساب ۴۵ هزار نفر حدوداً ۶۰ هزار نفر محاسبه‌شده که بیمه بیکاری می‌گیرند.

وی ادامه داد: بیش از ۸۲ هزار کارگاه داری کد بیمه و جمعیتی بالغ‌بر ۹۹۰ هزار کارگر در خراسان رضوی داریم که ۷۵ درصد کارگاه‌ها و کارگرها در مشهد مقدس فعالیت دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بابیان اینکه کرونا معیشت بسیاری از کارگران را به‌طورجدی با مشکل مواجه کرد افزود: در راستای حمایت از کارگران نسبت به تأمین اقلام بسته‌های حمایتی اقدام و حتی برای نخستین بار در کشور مرکز نیکوکاری کارگران در خراسان رضوی راه‌اندازی شد اما بدون شک مشکلات کارگران در طی ماه‌های گذشته فراتر از این کمک‌ها بوده است.

تاب‌آوری بنگاه‌ها کم شده است
رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد در این رابطه هشدار می‌دهد: در حال حاضر تاب‌آوری بنگاه‌های اقتصادی فعال در حوزه خدمات و تجارت به حداقل رسیده و با شرایطی بحرانی دست‌به‌گریبان هستند.

محمدحسین روشنک بابیان اینکه تاکنون پیشنهادات مختلفی از سوی بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی برای حمایت از این بنگاه‌های اقتصادی ارائه‌شده است به بازار می‌گوید: نگرانیم که اقدام مؤثر و عاجلی برای این بخش‌ها صورت نگیرد که اگر چنین شود، با بحران بیکاری در عرصه خدمات مواجه خواهیم شد.

وی یادآور می‌شود: در این راستا لازم است بررسی شود که تسهیلات ارائه‌شده به این بنگاه‌ها، با شرایط خاصی که دولت تعیین کرده، تا چه میزان می‌تواند مؤثر واقع شود و گره از مشکلات آن‌ها بگشاید؟

اگر اقدام عاجلی برای حمایت از بنگاه های اقتصادی نشود به طور حتم با بحران بیکاری روبرو خواهیم شد

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد بابیان اینکه، شیوع بیماری کرونا مبادلات تجاری ایران با بازارهای جهانی را تحت‌الشعاع قرار داده، متذکر شد: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۸ پروتکلی را برای تمامی کشورها تعریف کرد تا به استناد آن، زیرساخت‌های قرنطینه و امکانات بهداشتی نظیر تونل‌های ضدعفونی را در مرزهای خود مستقر سازند. از زمان بروز این بحران، به‌واسطه فراهم نبودن این امکانات و زیرساخت‌ها، کشورهای همسایه مرزهای خود را به روی کالاهای صادراتی از ایران بستند.

روشنک اضافه کرد: در رایزنی‌های انجام‌شده با این کشورها، تأکید آن‌ها بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود اما همچنان مشخص نیست که چه زمانی این امکانات مستقر و فعال می‌شوند تا مسیرهای صادرات کشور، از نو گشوده شود.

وی تأکید می‌کند: در این بازه، خطر از دست رفتن فرصت‌ها و بازارهای موجود نیز وجود دارد.

تأخیر دوماهه
مدیرکل بیمه تأمین اجتماعی خراسان رضوی در همین رابطه گفت: بیمه بیکاری اسفند و فروردین قرار است از محل پنج هزار میلیارد تومان در سامانه‌ای که افراد ثبت‌نام کرده‌اند توسط دولت پرداخت شود.

سید محسن نظام خیرآبادی بیان کرد: سامانه پرداخت بیمه بیکاری در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و دسترسی به اطلاعات در استان وجود ندارد.

وی بابیان اینکه سازمان برنامه‌وبودجه بر اساس اطلاعات مرکز بیمه بیکاری را پرداخت می‌کند، افزود: اگر افرادی که بیمه بیکاری به آن‌ها تعلق می‌گیرد سرپرست خانوار باشند مبلغ به‌حساب یارانه آن‌ها واریز می‌شود، اما اگر سرپرست نباشند قرار است پیامکی برای آن‌ها ارسال شود تا به سامانه وارد شوند و شماره‌حساب وارد کنند تا مبلغ واریز شود.

نظام خیرآبادی با اشاره به اینکه دو ماه اخیر تمام بیکاری‌ها ناشی از کرونا قلمداد شده، عنوان کرد: اطلاعات سامانه را سازمان تأمین اجتماعی در مرکز بررسی می‌کند ضمن اینکه در حال حاضر برخی کارگاه‌ها مشمول بیمه بیکاری نیستند چراکه بیمه بیکاری به کسانی تعلق می‌گیرد که کارگاه آن‌ها مشمول کسر حق بیمه بیکاری است.

مدیرکل بیمه تأمین اجتماعی خراسان رضوی یادآور شد: برای اردیبهشت نسبت به پرداخت بیمه بیکاری شرایط جدیدی ایجاد می‌شود که دستورالعمل آن پس از تصویب در ستاد ملی کرونا ابلاغ می‌شود.

کد خبر: ۲۱٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha