۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
ضرورت ورود سازمان یونسکو به سدسازی مخرب ترکیه|  ۷۰ درصد هورالعظیم را ترکیه خشک کرد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

ضرورت ورود سازمان یونسکو به سدسازی مخرب ترکیه| ۷۰ درصد هورالعظیم را ترکیه خشک کرد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با تاکید به ورود سازمان یونسکو به سد سازی متعدد ترکیه، گفت: کشور ترکیه با ساخت سدهای متعدد حقابه سوریه، عراق و ایران را پرداخت نکرده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جلال محمودزاده در مورد هشدار یونسکو نسبت به بی آبی جهان و برنامه ایران برای مقابله با این بحران، گفت: کشور ایران در نیم‌کره خشک قرار دارد در این بین برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی به عمق بحران بی آبی این سرزمین دامن می‌زند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ۳۲ دشت ممنوعه در کشور، افزود: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی منجر به از بین رفتن دشت‌های کشور شده است، آب‌های زیرزمینی با دو منبع آبی تجدید پذیر و تجدید ناپذیر روبرو هستند، کمبود آب‌های تجدیدپذیر را می‌توان در حد مجاز به واسطه بارندگی‌ها، ترویج سفره‌های زیرزمینی و پروژه‌های آبخیزداری جبران کرد.

فرونشست زمین در نتیجه برداشت بی رویه از آب‌های تجدید ناپذیر
محمودزاده برداشت بی‌رویه از آب‌های تجدید ناپذیر را غیرقابل جبران دانست و گفت: برداشت بی‌رویه از آب‌های‌ تجدید ناپذیر را نمی‌توان جبران کرد، اگر این آبها مورد بهره برداری قرار بگیرد و از زمین تخلیه شوند منجر به فرونشست زمین می‌شوند، نشست زمین به سختی قابل جبران است و گاهی هم جبران ناپذیر خواهد بود، گرد و غباری که امروز در کشور شاهد آن هستیم ناشی از برداشت بی رویه از آب‌های تجدید ناپذیر است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت حفاظت از آب‌ها مشروط به کاهش ۳۰ درصدی آب های زیر زمینی است، تاکید کرد: برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز و غیرمجاز باید مورد توجه قرار بگیرد، در عرض دو الی سه سال آینده آبیاری سنتی به واسطه ترویج آبیاری مدرن باید در کشور تعطیل شود، همچنین دولت در پایین دست سدها از آبیاری سنتی کشاورزی ممانعت کند و همچنین اگر دولت تسهیلات ارزان قیمت بانکی در اختیار کشاورزان برای آبیاری مدرن اراضی کشاورزی قرار دهد بی تردید شاهد صرفه جویی آب خواهیم بود.

۸۰ درصد آب کشور صرف کشاورزی سنتی می‌شود
نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد: حدود ۸۰ درصد آب کشور در کشاورزی سنتی صرف می‌شود اگر بتوانیم ۴۰ درصد آن را صرفه جویی کنیم و آنها را به آبخوان‌ها انتقال و تقطیع کنیم، می‌توانیم به چاه‌های زیرزمینی بازگردانند، در بخش صنعت و خانگی هم باید چرخش آب وجود داشته باشد یعنی با تصفیه آب‌ها آنها در سایر موارد استفاده قرار داد.

بارورسازی ابرها مسیری برای جبران بی آبی کشور
محمودزاده بارورسازی ابرها را توسط کشورهای توسعه یافته مسیری برای جبران بی آبی دانست و گفت: در استفاده از تکنولوژی بارورسازی ابرها نسبت به سایر کشورها عقب هستیم، بسیاری از کشورها از این تکنولوژی استفاده و با بارورسازی ابرها بی آبی کشور خود را جبران می‌کنند، همچنین پروژه آبخیزداری مسیری برای جبران کم آبی است، اما استفاده از آبیاری مدرن و قطره ای مهمترین اصل در صرفه جویی آب و جبران بی آبی است.

صادرات آب توسط کشوری خشک ممکن است
نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه بهره‌برداری از آب شور دریا مسیری دیگر برای جبران بی آبی کشور است، تاکیدکرد: بهره برداری از آب‌های شور می‌تواند مسیری برای جبران بی آبی در کشور باشد، به فرض مثال عربستان به عنوان یکی از کشورهای خشک محسوب می‌شود که امروز با استفاده از تکنولوژی، اقدام به شیرین سازی آب و صادرات آن می‌کند، چرا ایران با وجود حجم آب‌های متعدد در شمال و جنوب امروز با بحران بی آبی مواجه است. اگر دولت در شیرین سازی آب سرمایه گذاری کند بی تردید در جبران بی آبی موفق عمل خواهیم کرد.

راهکارهای داخلی و خارجی برای مقابله با کم آبی وجود دارد
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در مورد راهگشا بودن هشدارهای یونسکو برای کم آبی، یادآور شد: راهکارهای داخلی و خارجی برای مقابله با کم آبی وجود دارد و هر کشوری با توجه به اقلیم سرزمینی خود باید با بحران بی آبی مقابله کند، اما به لحاظ بین المللی بیشتر موضوع آب های آزاد مطرح می‌شود، این مسئله به تعاملات بین المللی باز می‌گردد که باید کشورهای مشترک المنافع در حوزه آبی به صورت ویژه به آن بپردازند و ارزشی برای سهم حقابه یکدیگر قائل شوند.

۷۰ درصد هورالعظیم را ترکیه خشک کرد
محمودزاده با انتقاد از سدسازی متعدد در کشور ترکیه آن را به نوعی تجاوز به حقوق سایر کشورها دانست و گفت: امروز ترکیه با ساخت بیش از ۳۰ سد به عنوان طرح گاپ و داپ، در شمال، شرق و غرب رود ارس خسارات سنگینی به کشورهای همجوار وارد کرد، حتی منجر به خشک کردن ۷۰ درصد هورالعظیم در جنوب کشور ما شده و از طرفی منجر به طغیان گرد و غبار را در کشور شده است.

یونسکو به حقابه مشترک کشورها توجه کند
نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد: یونسکو باید به حقابه‌های بین المللی و مشترک بین کشورها ورود پیدا کند تا کشورها با پروژه‌های خودخواهانه اقدام به سوء استفاده از منافع سایر کشورها نکنند.

وی در ادامه یادآور شد: ترکیه با ساخت سدهای متعدد حقابه سوریه، عراق، ایران را پرداخت نکرده است، امروز عدم پرداخت حقابه توسط سایر کشورها به کشورهای پایین دست نوعی بی عدالتی محیط زیست است که باید توسط سازمان یونسکو در سطح بین المللی مورد توجه قرار بگیرد و با کشورهای متخلف برخورد بین المللی صورت پذیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: تغییرات اقلیمی برای تمام کشورها وجود دارد اما پایدار نیست، در برخی از سال‌ها شاهد خشکی مناطق و گاهی ترسالی هستیم، باید کشورها خودشان را برای این تغییرات آماده کنند و براساس حداقل‌ها و بدترین حالت ها برنامه ریزی انجام پذیرد تا تغییرات اقلیمی را کنترل کنند.

کد خبر: ۲۱۴٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha