۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
معرفی و راهنمای خرید کوره های سفالگری

معرفی و راهنمای خرید کوره های سفالگری

آثار بجا مانده از گذشتگان نشان‌دهنده این موضوع مهم است که صنعت سفالگری در کشور ما قدمتی دیرینه داشته است.

به گزارش بازار، آثار بجا مانده از گذشتگان نشان‌دهنده این موضوع مهم است که صنعت سفالگری در کشور ما قدمتی دیرینه داشته است. ساخت سفال در مناطق مختلف ایران از استان‌های گیلان و مازندران تا کرمان و آذربایجان رواج داشته است. علاوه‌بر ظروف، اشیاء سفالی کشف شده از گذشته شامل مجسمه‌هایی از حیوانات مانند قوچ، گاو میش و غیره می‌باشد.

مواد اولیه ساخت سفال شامل آب، خاک و آتش است و از آنجایی که این مواد در همه مناطق یافت می‌شود، بشر با بکارگیری این مواد به تولید ظروف و اشیاء سفالی برای رفع نیاز خود می‌پرداخت. نقوش حک شده روی اشیاء سفالی نشان دهنده فرهنگ و شیوه زندگی نیاکان ما است. باستان شناسان با بررسی این علائم و نقش‌ها به رازهای شگفت‌انگیزی از گذشتگان دست پیدا کرده‌اند.

امروزه با وجود تولید ظروف از جنس پلاستیک و شیشه، استفاده از ظرف‌های سفالی در تمام شهرهای ایران مرسوم است و طرفداران بیشماری دارد. ظروف سفالی علاوه‌بر زیبایی، دارای دوام بسیار خوبی می‌باشند و از آن‌ها برای نگهداری مایعات و سرو غذاها استفاده می‌شود.

در ابتدا اشیاء گلی بصورت دستی ساخته می‌شد و صرفا برای زیباتر شدن ظروف نقش‌های مختلفی را روی آن ها حک می‌کردند. با گذشت زمان اجداد ما به این موضوع پی بردند که برای افزایش استحکام این نوع از ظروف و برای جلوگیری از آسیب آب و مایعات به سفال، ظروف سفالی را در معرض حرارت آتش قرار دهند.

از آن زمان تاکنون استفاده از کوره برای پخت سفال به بخشی جدانشدنی از صنعت سفال تبدیل شده است. استحکام سفال به موارد مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها پخته شدن در درجه حرارت مناسب است. همچنین کیفیت گل خاک رس نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و قبل از فرمدهی لازم است گل به خوبی ورز داده شود.

معرفی و راهنمای خرید کوره های سفالگری

در گذشته از شیوه‌های مختلفی برای پخت ظروف سفالی استفاده می‌شد اما امروزه با رشد و توسعه تکنولوژی کوره‌های کاربری و با امکانات بیشتری تولید می‌شوند. کوره‌های سفالگری در انواع مختلف و برای مصارف گوناگونی ارائه می‌شوند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم. (برای خرید انواع کوره های معرفی شده، به راحتی می‌توانید جستجویی در اینترنت داشته باشید و از شرکت‌ها و یا فروشگاه‌های مختلف مثل دماگستر، اقدام به خرید کنید.)

کوره‌های سفالگری برقی

کوره‌های سفالگری برقی با استفاده از المنت و نیروی الکتریسته کار می‌کنند و استفاده از آن‌ها بسیار ساده است. این کوره‌ها در ظرفیت‌ها و مدل‌های مختلفی ارائه می‌شوند. اگر تمایل دارید برای پخت ظروف سفالی از کوره‌های برقی استفاده کنید برای صرفه‌جویی در مصرف برق توصیه می‌شود که کوره را در ساعات پایانی شب روشن کنید تا در زمان اوج مصرف نباشد. استفاده از کوره‌های برقی هیچگونه دوده و بویی تولید نمی‌کند و برای استفاده در منزل یا کارگاه‌های کوچک مناسب هستند.

کوره‌های سفالگری گازی

برای تولید حرارت و افزایش دما در این مدل از کوره‌ها از انرژی گاز استفاده می‌شود. کوره‌های گازی مصرف کمتری داشته و عموما در کارگاه‌های صنعتی بزرگ مورد استفاده  قرار می‌گیرند. مصرف انرژی در کوره گازی بسیار پایین است و تکنیک‌های مختلف پخت سفال از جمله ساگار، احیا سفال و راکو فقط در این نوع از کوره‌ها قابل انجام است.

برای افزایش طول عمر کوره بهتر است درب آن را تا زمان خنک شدن کوره بسته نگاه دارید. برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی توصیه می‌کنیم هنگام چیدمان کوره از قفسه‌های متحرک با ارتفاع مختلف استفاده کنید و از فضای کوره نهایت استفاده را داشته باشید. دقت کنید که هنگام خارج کردن ظروف بعد از پخت حتما از دستکش‌های ضخیم استفاده کنید تا حرارت باعث آسیب رساندن به دست شما نشود.

کوره ایستاده : کوره ایستاده برای پخت ظروف سفالی، نقاشی روی شیشه، طراحی روی سرامیک و لعابکاری استفاده می‌شود. همچنین کوره‌های ایستاده برای استفاده در کارگاه‌های صنعتی نیز بکار گرفته می‌شوند. کوره ایستاده با نام درب یخچالی نیز شناخته می‌شوند و درب این نوع از کوره‌ها مانند درب یخچال باز و بسته می‌شود. این کوره دارای دقت بسیار بالا در تثبیت دما می‌باشد و کمترین میزان خطا را ارائه می‌کند.

چینش اشیاء سفالی در کوره‌های ایستاده بهتر انجام می‌شود و سفالگر براحتی و در حالت ایستاده می‌تواند ظروف را داخل کوره قرار دهد. کوره ایستاده همچنین قابل طبقه‌بندی با پایه و صفحات سرامیکی می‌باشد. این نوع از کوره‌ها معمولا در اندازه‌های ۱۲۵ لیتری، ۱۵۰ و ۲۰۰ لیتری تولید و ارائه می‌شود.

کوره استوانه ای : کوره استوانه‌ای از امنیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و امکان استفاده از آن‌ها در داخل منزل یا کارگاه‌های سفالگری وجود دارد. این کوره قابلیت اتصال به برق تک فاز خانگی را داشته و قابل طبقه‌بندی با پایه و صفحات سرامیکی می‌باشد. همچنین امکان استفاده دائم و پشت سرهم در این نوع از کوره‌ها فراهم شده است. تنها کافی است بعد از هر بار پخت اندکی صبر کنید تا کوره سرد شده و به دمای مناسب برسد. کوره استوانه‌ای در دو مدل آجری و برد فیبر سرامیک ارائه می‌شود. هر کدام از این نوع کوره‌ها مزایای و معایب مخصوص به خود را دارا می‌باشند.

معرفی و راهنمای خرید کوره های سفالگری

کوره استوانه‌ای بردی بسیار سبک است و نسبت به مدل آجری مصرف برق کمتری دارد. همچنین سرعت خنک شدن این نوع کوره نسبت به مدل آجری آن بسیار بیشتر است. کوره‌های استوانه‌ای بردی نسبت به ضربه حساس می‌باشند و اگر جسمی با بدنه کوره برخورد داشته باشد باعث خمیدگی آن می‌شود. از سوی دیگر کوره آجری در برابر ضربات سبک مقاوم می‌باشد در حالیکه مصرف برق بیشتری داشته و از نظری وزنی سنگین‌تر می‌باشند.

البته علاوه‌بر کوره ایستاده و کوره استوانه ای، کوره های مختلف دیگری مثل کوره آزمایشگاهی و کوره صندوقی نیز در بازار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما باید با توجه به نیاز خود، یک نمونه کوره مناسب را خریداری کنید.

کوره‌های سفالگری براساس ظرفیت و مدل‌های برقی یا گازی دارای قیمت‌های مختلفی می‌باشند و بهتر است مدلی را انتخاب کنید که مناسب کار شما باشد. اگر قصد خرید کوره سفالگری دارید لازم است قبل از خرید نکاتی را درنظر داشته باشید. برای خرید کوره‌های الکتریکی حتما ولتاژ برق مصرفی را درنظر داشته باشید. همچنین محل قرارگیری کوره را از قبل بررسی کنید و ابعاد کوره موردنیاز خود را درنظر بگیرید.

کد خبر: ۲۱۴٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سمیرا محسنی IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      2 0
      عالیییییییییی بود