۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

صرف نظر از هدف، عملکرد یا اهداف آن، هر آزمایشگاهی باید با دقت دقیق و قابلیت اطمینان غیرقابل شک کار کند. به منظور معنی دار بودن نتایج باید به طورعینی و به طور مداوم قابل تکرار باشند.

به گزارش بازار، صرف نظر از هدف، عملکرد یا اهداف آن، هر آزمایشگاهی باید با دقت دقیق و قابلیت اطمینان غیرقابل شک کار کند. به منظور معنی دار بودن نتایج باید به طورعینی و به طور مداوم قابل تکرار باشند.

در سطح انسانی، این در مورد اعتماد است. کسب و حفظ این اعتماد با کالیبراسیون مناسب تجهیزات آزمایشگاهی آغاز می شود. دانشور شیمی در کالیبراسیون دقیق تجهیزات آزمایشگاهی تخصص دارد.

در واقع، شرکت دانشور شیمی آرین ارائه دهنده راحت و تک منبعی خدمات کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی است. علاوه بر مجموعه کامل خدمات آزمایش، صدور گواهینامه و مشاوره ما، شرکت کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی شما است. خدمات کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی در محل یا در آزمایشگاه کالیبراسیون معتبر ما ارائه می شود. برای خدمات کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی سازگار می توانید با ما تماس بگیرید.

کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی چیست؟

کالیبراسیون تجهیزات برای آزمایشگاه، تمرین تنظیم ابزار اندازه گیری برای اطمینان از مطابقت با استانداردهای پذیرفته شده است. پس از کالیبره شدن، تجهیزات شما باید نتایج ثابت، دقیق و قابل تکراری را ارائه دهد که به الزامات بازبینی و ممیزی پایبند باشد، بنابراین از یکپارچگی کار تأسیسات شما محافظت می کند.

کالیبراسیون با مقایسه اندازه‌های ابزار در برابر اندازه‌گیری معیار و تنظیم دستگاه در صورت لزوم انجام می‌شود. این نوع ارزیابی برای هر قطعه ای از تجهیزاتی که اندازه گیری می کند، از جمله اندازه گیری های ابعادی، مقیاس ها، دماسنج ها، اسپکتروفتومترها و موارد دیگر بسیار مهم است.

کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

هر چند وقت یکبار باید تجهیزات آزمایشگاهی کالیبره شوند؟

الزامات کالیبراسیون بر اساس نوع تجهیزات، کاربرد و استفاده و سایر عوامل متفاوت است. به طور کلی، مستندات می تواند یک توصیه پایه برای کالیبراسیون ارائه دهد، که ممکن است از سالیانه تا ماهانه باشد. علاوه بر این، حتماً ابزارهای آزمایشگاهی را قبل از هر فرآیند مهمی، هر زمانی که داده‌ها زیر سوال می‌روند و پس از هر مورد غیرعادی با دستگاه کالیبره کنید.

چه تجهیزاتی باید کالیبره شوند؟

تمام تجهیزاتی که عملکرد اندازه گیری را انجام می دهند باید به منظور حفظ دقیق، افزایش عمر تجهیزات، بهبود ایمنی و حفظ انطباق و گواهینامه کالیبره شوند. ابزارهایی که باید کالیبره شوند عبارتند از:

    ترازو، سانتریفیوژها ، دستگاه های اتوکلاو ، یخچال ها ، میکرومتر، دماسنج  و...

کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

مزایای کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

دقت را حفظ می کند

کالیبراسیون مهم است زیرا به اطمینان از صحت داده های جمع آوری شده توسط دستگاه کمک می کند. به عنوان مثال، اگر یک PH متر به درستی کالیبره نشده باشد، ممکن است قرائت های خیلی زیاد یا خیلی کم را نشان دهد. این می تواند منجر به نتایج نادرست در هنگام تلاش برای اندازه گیری اسیدیته یک محلول شود.

عمر ابزارها و دستگاه ها را افزایش می دهد

کالیبراسیون همچنین می تواند به افزایش عمر تجهیزات آزمایشگاهی با حفظ عملکرد صحیح آنها کمک کند. با گذشت زمان، دستگاه ها می توانند به دلیل تغییرات دما یا رطوبت از کالیبراسیون خارج شوند. با کالیبره کردن منظم تجهیزات آزمایشگاهی، می توانید به اطمینان از قابل اعتماد بودن و کارآمد بودن آنها کمک کنید.

 خطرات را کاهش می دهد

کالیبراسیون همچنین خطر حوادث کار را به حداقل می رساند، زیرا اندازه گیری های نادرست می تواند منجر به موقعیت های خطرناک شود. به عنوان مثال، اگر یک قطعه از تجهیزات به درستی کالیبره نشده باشد، می تواند قرائت های نادرستی بدهد که می تواند منجر به نشت مواد شیمیایی یا آتش سوزی شود. در نهایت، کالیبراسیون فرآیند مهمی است که به حفظ ایمنی افراد و در شرایط خوب تجهیزات کمک می‌کند.

کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

به شما امکان می دهد تجهیزات معیوب را تشخیص دهید

کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی فرآیندی برای تشخیص اختلالات در تجهیزات آزمایشگاهی و انجام اصلاحاتی است تا اطمینان حاصل شود که تجهیزات نتایج دقیق را ارائه می دهند. کالیبراسیون به بهبود دقت و صحت اندازه گیری ها کمک می کند و همچنین می تواند به شناسایی و اصلاح مشکلات تجهیزات آزمایشگاهی کمک کند.

کالیبراسیون بخش مهمی از کنترل کیفیت است و برای اطمینان از اعتبار تحقیقات علمی ضروری است. بدون کالیبراسیون، نتایج آزمایش‌ها ممکن است نادرست یا اشتباه تفسیر شوند، که می‌تواند منجر به نتیجه‌گیری نادرست شود.

مراحل انتخاب کالیبراتور

کالیبراتور شخص ثالث، با مقادیر اختصاص داده شده مستقل، و برای کار با ابزار خاصی بهینه نشده است.

     از یک کالیبراتور با ماتریس مشابه به عنوان نمونه استفاده کنید. (به عنوان مثال هنگام کالیبره کردن آزمایشات خون مطمئن شوید که کالیبراتور مبتنی بر خون را انتخاب کرده اید)

     از کالیبراتوری استفاده کنید که کاملاً با مواد مرجع قابل ردیابی باشد. این تضمین می کند که نتایج آزمایش قابل مقایسه و دقیق باشد.

     از کالیبراتور چند آنالیتی با ماندگاری طولانی استفاده کنید. این باعث صرفه جویی در وقت و هزینه با ارزش آزمایشگاه شما می شود.

کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

فرآیند کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

فرآیند کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی برای اطمینان از صحت نتایج به دست آمده از آزمایشات آزمایشگاهی ضروری است. فرآیند کالیبراسیون با ساخت یک سری محلول استاندارد شروع می شود که هر کدام غلظت مشخصی از ماده مورد اندازه گیری دارند.

 سپس از این محلول ها برای کالیبره کردن تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می شود. این تجهیزات تا زمانی تنظیم می شود که خوانش هایی را ارائه دهد که با غلظت های شناخته شده محلول های استاندارد مطابقت داشته باشد.

هنگامی که کالیبراسیون کامل شد، می توان از تجهیزات برای اندازه گیری دقیق غلظت ماده در نمونه های ناشناخته استفاده کرد. کالیبراسیون باید به طور منظم انجام شود تا اطمینان حاصل شود که ابزارهای آزمایشگاهی در طول زمان دقیق باقی می مانند.

اگر در حال انجام آزمایش  در آزمایشگاه خود هستید، تعمیر و نگهداری و کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی ضروری است، مهم است که مطمئن شوید که تجهیزات شما به درستی کار می کنند. برای انجام این کار، باید کالیبراسیون های منظمی را روی تمام ابزار آزمایشگاهی خود انجام دهید.

چرا از خدمات کالیبراسیون TSS استفاده کنیم؟

برای نزدیک به پنجاه سال، آزمایشگاه کالیبراسیون TSS کار کرده است تا اطمینان حاصل کند که تمام تجهیزاتی که برای آزمایش و تأیید محیط‌های کنترل‌شده استفاده می‌کنیم، مطابق با استانداردهای قابل ردیابی NIST کالیبره شده‌اند. ما در کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی تخصص داریم، بنابراین می توانید مطمئن باشید که نتایج ما قابل اعتماد، قابل تکرار و دقیق هستند. اجازه دهید تجربیات خود را در خدمت شما قرار دهیم.

خدمات ما به کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی مطابق با ANSI Z-۵۴۰ و ISO ۱۷۰۲۵ است و مطابق با SOPهای سازنده و TSS انجام می شود. اکثر خدمات را می توان در محل تکمیل کرد و کلیه خدمات کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی با استانداردهای NIST و مطابق با GxP قابل ردیابی هستند.

خدمات تست، صدور گواهینامه و کالیبراسیون یک منبع ما با از بین بردن نیاز به چندین فروشنده در زمان و هزینه صرفه جویی می کند.

چگونه می توان تعیین کرد که چه زمانی تجهیزات باید کالیبره شوند؟

هنگام تصمیم گیری در مورد کالیبره کردن یا عدم کالیبره کردن تجهیزات آزمایشگاهی باید چند نکته را در نظر گرفت. ابتدا توصیه های سازنده را بررسی کنید. آنها معمولاً راهنمایی خاصی در مورد زمان انجام کالیبراسیون خواهند داشت.

دوم، در نظر بگیرید که چقدر از تجهیزات استفاده می شود. اگر به طور مکرر استفاده می شود، ممکن است نیاز به کالیبره شدن بیشتر از زمانی باشد که فقط گاهی اوقات از آن استفاده می شود.

در نهایت، به این فکر کنید که دقت اندازه گیری ها چقدر مهم است. اگر اندازه‌گیری‌های بسیار دقیق ضروری هستند، به احتمال زیاد کالیبراسیون بیشتر مورد نیاز است. با در نظر گرفتن این عوامل، می توانید اطمینان حاصل کنید که تجهیزات شما خوانش دقیقی دارند و نتایج شما قابل اعتماد هستند.

کد خبر: ۲۱۴٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha