۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
فاکتورهای تضمین کننده ادامه رشد بورس؛ تدارک رئیسی برای عدم تکرار  ریسک دوره روحانی کدام است؟
بازار گزارش می دهد؛

فاکتورهای تضمین کننده ادامه رشد بورس؛ تدارک رئیسی برای عدم تکرار ریسک دوره روحانی کدام است؟

بازار سرمایه بعد از عبور شاخص کل از مقاومت روانی شاهد افزایش عرضه بود و این نخستین نشانه از آغاز اصلاح زمانی بورس است، اما در ادامه عقب ماندگی خود از بازارهای موازی را جبران می کند.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بورس روز سه شنبه بعد از عبور از مقاومت روانی قله ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شاهد افزایش عرضه ها بود و خودرویی ها هم در این زمینه پیش قدم شدند، هرچند بازار شاهد معاملات ۱۴ هزار میلیارد تومانی بود اما برخی از نمادها در ساعات پایانی به صف فروش کشیده شدند و برخی دیگر از نمادها دوباره به مثبت های بالا رسیدند و این موضوع از نگاه برخی کارشناسان اقتصادی حکایت از این دارد که سقف رشد بازار سرمایه این نخواهد بود، هرچند بعید به نظر می رسد که تجربه سال ۹۹ دوباره تکرار شود و بورس با رشدی پرقدرت همچنان به مسیر خود ادامه دهد، با این حال می توان ادعا کرد که در بازه زمانی کوتاه مدت استراحتی در این مرحله خواهیم داشت.

با ارزیابی تأثیر نرخ ارز پیش بینی می شود در گزارش های بعدی شرکت های صادراتی شاهد سودهای بالایی باشیم و این موضوع به بازدهی شرکت های صادراتی در بورس کمک می کند و به نوعی آنها موتور ادامه رشد بازار خواهند شد

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با تشریح وضعیت بازار سرمایه گفت: از آنجایی که قیمت ارز صادراتی ها بر مبنای نرخ مرکز مبدله طلا و ارز است و از طرف دیگر قیمت های پایه در بورس کالا با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان محاسبه خواهد شد پیش بینی می شود در گزارش های بعدی شرکت های صادراتی شاهد سودهای بالایی باشیم و این موضوع به بازدهی شرکت های صادراتی در بورس کمک می کند و به نوعی آنها موتور رشد بازار خواهند شد.

محمود آشورزاده با بیان اینکه بازار در شرایط کنونی پتانسیل رشدی ۱۵ تا ۲۰ درصدی دیگر دارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی وضعیت بازار تنها متاثر از سیاست های دولت برای قیمت گذاری دستوری خودرو نیست، اما در کوتاه مدت روی بازار تاثیر دارد. از این رو اگر قیمت های شورای رقابتی حاشیه سود خوبی را برای خودروسازان رقم بزند بازار در کوتاه مدت بازهم رشد می کند در غیر این صورت احتمالا خودرویی ها اصلاح می کنند و بعد از آن گروه های صادراتی عامل ادامه رشد بورس خواهند بود.

برخی از نمادها به دلیل اینکه قبلا پروژه شدند فعلا به قله تاریخی خود نمی رسند اما در ادامه به رشد خود تا نزدیکی سقف تاریخی ادامه می دهند

او با تاکید بر اینکه هم اکنون شاخص کل بورس با یک مقاومت استاتیکی درگیر است، تصریح کرد: مقاومت قله سال ۹۹ برای نمادها بیشتر نقش یک مقاومت روانی دارد و با توجه به رشد قیمت دلار برخی از نمادها به شدت پی بر ایی پایینی پیدا کرده اند و می توانند بازدهی قابل توجه داشت باشند. هرچند برخی از نمادها به دلیل اینکه قبلا پروژه شدند فعلا به قله تاریخی خود نمی رسند اما در ادامه به رشد خود تا نزدیکی سقف تاریخی ادامه می دهند.

تثبیت شاخص کل بورس روی مقاومت

بازار در حال حاضر به نسبت بازارهای موازی بازدهی کمتری ثبت کرده، اما با توجه به سیاست های کلان کشور ریسک هایی را پیشرو دارد به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که بورس عملکردی مشابه بازار طلا و ارز داشته باشد.

نباید فراموش کرد که شاخص در روندهای صعودی و نزولی قرار نیست به سرعت پس از تصاحب هدف به شدت افت با صعود کند، بلکه ابتدا باید متغیرها ارزیابی شوند تا وضعیت شرکت ها با تناسب بازدهی بررسی و روند بعدی تعیین شود

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه رکورد تاریخی بورس هفته گذشته شکسته شده است، گفت: دو میلیون و ۶۰ هزار واحد شکسته شده و روز سه شنبه هم شاخص کل به بالای دو میلیون و صد هزار واحد رسیده از این رو باید توجه کرد که در روند صعودی فعلا مانده، هرچند نباید فراموش کرد که شاخص در روندهای صعودی و نزولی قرار نیست به سرعت پس از تصاحب هدف به شدت افت یا صعود کند، بلکه ابتدا باید متغیرها ارزیابی شوند تا وضعیت شرکت ها با تناسب بازدهی بررسی و روند بعدی تعیین شود.

او افزود: در شرایط کنونی کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی و همچنین افزایش قیمت مسکن، دلار، طلا و ... به قدری است که امروز جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کرده، این مسأله به ویژه به دلیل اصرار غیرکارشناسی مسئولان در تعیین نرخ ۲۸۵۰۰ تومان باعث شده هنوز آثار واکنش بورس به بازار ارز ادامه پیدا کند. در واقع هنوز قیمت دلار ۲۴ هزار تومانی نیما یا نرخ ۲۸ هزار تومان محاسبه می شود در حالی که در بازار قیمت ها بسیار بالاتر است و بورس نسبت به این مسأله بی توجه نخواهد بود.

عده ای از تحلیلگران بازار اعلام می کنند در نقطه ماکسیمم قرار داریم و از بازار خارج می شوند اما عده دیگر معتقدند که در بازه شش ماهه در بورس بازدهی نمادها همچنان خوب خواهد بود و از طرف دیگر نوسان گیری هم در بازار سودی برای آنها نخواهد داشت

آقابزرگی با بیان اینکه در شرایط کنونی بازار یک سویه حرکت نمی کند، تصریح کرد: اینکه بازار ابتدای صبح مثبت یا منفی است و نیمه دوم مسیری متفاوت دارد حکایت از معاملات غیر حبابی بوده و رضایت بخش است. البته عده ای از تحلیلگران بازار اعلام می کنند در نقطه ماکسیمم قرار داریم و از بازار خارج می شوند اما عده دیگر معتقدند که در بازه شش ماهه در بورس بازدهی نمادها همچنان خوب خواهد بود و از طرف دیگر نوسان گیری هم در بازار سودی برای آنها نخواهد داشت.

او با بیان اینکه تعیین نرخ ۲۸۵۰۰ تومان سیاستی غلط و ناپایدار است و می تواند موجب رانت و سواستفاده شود، اظهار کرد: در صورتی که تورم کشور همچنان ۵۰ درصد باشد احتمالا شاخص تا پایان سال به ۳ میلیون واحد می رسد. در شرایط کنونی شرکت های پتروشیمی، پالایشی، فولاد و کانی های فلزی و غیرفلزی بیشترین ظرفیت رشد را دارند و این مساله ناشی از مزیت های سرمایه گذاری و ریسک پذیری پایین و ... آنها است، هرچند این شرکت ها ممکن است که بازدهی کمتری نسبت به برخی از تک سهم ها داشته باشند، اما رشد این نمادها ادامه می یابد و این موضوع در نتیجه کاهش پی بر ای نمادهاست که در سال های اخیر با رشد قابل توجهی سودسازی روبرو بوده اند.

کد خبر: ۲۱۴٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha