۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱
واکنش آژانس بین‌المللی انرژی به تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه نفت

واکنش آژانس بین‌المللی انرژی به تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه نفت

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که کاهش بیشتر عرضه نفت اوپک‌پلاس بر ریسک کمبود عرضه در بازارهای جهانی نفت خام می‌افزاید.

به گزارش بازار، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز دوشنبه (۱۴ فروردین‌ماه) اعلام کرد که کاهش عرضه نفت ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس)، خطر تشدید بازار متشنج و افزایش قیمت نفت را در میان فشارهای تورمی به‌دنبال خواهد داشت.

این مؤسسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: بازارهای جهانی نفت خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ با احتمال بروز کسری عرضه قابل‌توجهی روبه‌رو می‌شوند.

کاهش‌ بیشتر عرضه نفت اوپک‌پلاس فشار کمبود عرضه و افزایش قیمت نفت را در زمانی که مصرف‌کنندگان آسیب‌پذیر با فشارهای تورمی بالا روبه‌رو هستند، تشدید می‌کند و به این گروه از مصرف‌کنندگان آسیب می‌رساند.

اعضای اوپک‌پلاس روز یکشنبه (۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲) از کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای افزون بر تصمیم کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای این ائتلاف در اکتبر ۲۰۲۲ که قرار بود از نوامبر ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳ اجرا شود، خبر دادند.

به گفته تحلیلگران، این اقدام غافلگیرکننده سبب افزایش فوری قیمت‌های جهانی نفت خام می‌شود، در همین حال ایالات متحده آمریکا این تصمیم را غیرعقلانی دانست.

کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) در چهل‌وهشتمین نشست خود که روز دوشنبه (۱۴ فروردین‌ماه) از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد، ضمن تأکید بر پایبندی به برنامه کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای از کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای از ماه مه خبر داد.

در همین حال، اعضای اوپک‌پلاس اکتبر پارسال تصمیم گرفته بودند عرضه نفت خود را از نوامبر ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳ روزانه ۲ میلیون بشکه کاهش دهند؛ اقدامی که سبب خشم واشینگتن شد، زیرا کاهش عرضه سبب افزایش قیمت‌های جهانی نفت خام شد.

ایالات متحده آمریکا استدلال می‌کند که جهان برای حمایت از رشد به قیمت‌های پایین‌تر نفت خام نیاز دارد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در این باره گفت: با توجه به ابهام‌های بازار، فکر نمی‌کنیم کاهش قیمت مناسب باشد و ما این را به‌وضوح اعلام کرده‌ایم.

کاهش داوطلبانه عرضه نفت اوپک‌پلاس از ماه مه آغاز خواهد شد و تا پایان سال ادامه دارد.

بر این اساس، عربستان سعودی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه، عراق روزانه ۲۱۱ هزار بشکه، امارات متحده عربی روزانه ۱۴۴ هزار بشکه، کویت روزانه ۱۲۸ هزار بشکه، قزاقستان روزانه ۷۸ هزار بشکه، الجزایر روزانه ۴۸ هزار بشکه، عمان روزانه ۴۰ هزار بشکه و گابن روزانه ۸ هزار بشکه از ماه مه تا پایان سال ۲۰۲۳ از تولید خود می‌کاهند.

موارد بالا افزون بر کاهش تولید داوطلبانه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ خواهد بود که از میانگین سطوح تولید برآوردشده از سوی منابع ثانویه برای ماه فوریه ۲۰۲۳ محاسبه شده است.

این ارقام افزون بر برنامه کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای پیشین خواهد بود که در سی‌وسومین نشست وزارتی وزیران اوپک‌پلاس تصمیم‌گیری شد.

بر این اساس، کاهش تولید داوطلبانه کشورهای یادشده یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که به همراه برنامه کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای، مجموع کاهش عرضه اعضای این ائتلاف به ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

کد خبر: ۲۱۴٬۲۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha