۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
هندی ها در مازندران خشکه کاری می کنند
معاون جهاد کشاورزی مازندران:

هندی ها در مازندران خشکه کاری می کنند

ساری- عباسپور، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: طرح خشکه کاری برای رفع تنش آبی با همکاری یک موسسه هندی در شرق استان اجرا می شود.

احسان عباس پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که در سال جاری عملیات کشت و نشاکاری ۱۵ روز نسبت به سال قبل زودتر شروع شده است، کشت ارقام محلی و ارقام زودرس را از دیگر روش ها برای جلوگیری از تنش آبی ذکر کرد و گفت: بذرهای مورد نیاز در مناطق شرق استان نیز در حال توزیع است و از کشت ارقام پرمحصول دیرپا جلوگیری شود.

وی رقم محلی طارم را از جمله ارقام دارای دوره رشد کوتاه معرفی کرد و گفت: در آینده نیز دو رقم برنج با دوره رشد کوتاه از سوی موسسه تحقیقات برنج معرفی می شود.

عباسپور کشت ارقام مناسبت نسبت به تنش های آبی را ضروری دانست و گفت: متولیان بانک های نشاء ارقامی را به کشاورزان پیشنهاد دهند تا مقابل تنش های آبی مقاومت لازم را داشته باشند.

وی گفت: طرح خشکه کاری با همکاری موسسه هندی در اراضی بهشهر و گلوگاه اجرا می شود که ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش مصرف آب را در پی دارد و یک طرح نیز در دست تحقیقاتی داریم تا با بهره گیری از شیوه های آبیاری مدرن بتوانیم مصرف آب را به حداقل برسانیم.

عباس پور از کشاورزان خواست بیمه محصول کشاورزی را در دستور قرار دهند تا در سالی که با تنش روبرو ستیم بتوانیم مدیریت کنیم.

بیش از ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار در مازندران وجود دارد.

کد خبر: ۲۱۴٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      4 5
      پس چرا تو شهرستان نکا که بغل دست بهشهر هستش اینکارو نکردین فکر نکنم بهشهر هم ازاین کارا کرده باشین
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      0 0
      تمام شالیزارهای هزارجریب بدون آب هست چرا طرح رو تو هزارجریب اجرا نمیکنین
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      0 0
      مسئولان که تو مجلس هستن وپایتخت نشین هستن مازندران رو به این روز رسوندن فازشون چیه خدا میدونه اینقدر مازندران پر برف وباران بودکه تابستوناش آروزی ما این بود یک روز هوا آفتابی بشه کوچه های ما گلی نشه اما حالا چکار کردن این مسئولین خدا میدونه همه چیز مازندران رو تهران وکرج وسمنان گرفتن بین خودشون تقسیم کردن مونده این باران وبرف که به این هم رحم نکردن