۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
چطور ساختار سازمانی کارا باعث افزایش سودآوری سازمان می شود؟

چطور ساختار سازمانی کارا باعث افزایش سودآوری سازمان می شود؟

هدف یک ساختار سازمانی ایجاد فرمی است تا بتوانند برای دستیابی به اهداف شرکت بهتر با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش بازار، اگر در این صفحه قرار دارید و می خوایید این مقاله را مطالعه کنید بدون شک قصد دارید تغییراتی در ساختار یا چارت سازمانی خود در جهت بهبود اهدافتان ایجاد کنید یا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ اما به احتمال زیاد هنوز سردرگم هستید و با وجود این همه منابع مختلف و متنوع نتوانسته‌اید تا با افراد متخصص در این زمینه ارتباط بگیرید یا راه حلی برای چالش اصلی خود را پیدا کنید. اگر به دنبال راه حل و افزایش اطلاعات خود هستید، این مقاله برایتان مفید است؛ چراکه قصد داریم ما در شرکت مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان تمام آنچه که برای ساختار های سازمانی لازم دارید، در اختیارتان قرار دهیم.

هدف اصلی ساختار سازمان چیست؟

هدف یک ساختار سازمانی ایجاد فرمی است تا بتوانند برای دستیابی به اهداف شرکت بهتر با یکدیگر همکاری کنند. ایجاد یک سیستم رسمی از نقش ها که افراد می توانند انجام دهند به این معنی است که اهداف برنامه ریزی و سازمان دهی است.

چرا ساختار سازمانی مهم است؟

ساختار سازمان ایده آل به سودآوری یک شرکت کمک می کند. برخی از مزایای ساختار های سازمانی به شرح زیر است.

  1. امکان تصمیم گیری سریع

ساختار سازمانی به گزارش و دسترسی سریع و راحت به اطلاعات در سطوح مختلف مدیریت کمک می کند و این امکان تصمیم گیری سریع را برای مدیران فراهم می کند.

  1. هماهنگی بین بخش‌ها و سطوح مختلف یک شرکت

ساختار سازمانی، مدیریت و آسان شدن کارهای یک سازمان را در سطوح مختلف ترویج می‌کند. یک ساختار خوب، هماهنگی بهتر بین واحدهای مختلف را برای اطمینان از دستیابی به اهداف مشترک سازمانی امکان پذیر می کند.

  1. کارایی و بهره وری را افزایش می دهد

ساختار های سازمانی منجر به افزایش کارایی سازمان می شود و همچنین کارکنان از نقش ها و مسئولیت های خود آگاه می شوند و سرپرست می داند که از زیردستان خود چه انتظاری باید داشته باشد. بنابراین، به طور کلی بهره وری را بهبود می بخشد.

  1. کارکنان را توانمند می کند.

وقتی کارگران از نقش ها و وظایف خاصی خود بر اساس مجموعه مهارت هایی که دارند آگاه می شوند باعث می شود اعتماد به نفس آنها را افزایش یابد و آنها را توانمند کند.

  1. تضاد درون سازمانی را کاهش می دهد

اگر کارمندی از شرح شغل و جایگاه خود به خوبی آگاه باشد، امکان درگیری با سایر کارمندان کم می شود. بنابراین، ساختار سازمانی اصطکاک بین کارگران را کاهش می دهد.

  1. ارتباط بهتر بین پرنسل

ساختار سازمانی ارتباط عالی بین مدیریت، سرپرستان و کارمندان برقرار می کند. این جریان موثر اطلاعات و کار را ترویج می کند.

چطور ساختار سازمانی کارا باعث افزایش سودآوری سازمان می شود؟

چرا باید ساختار سازمانی را اصلاح کنیم؟

تغییر ساختار یا چارت سازمانی میتوان گفت یکی از بدترین تجربه‌ها برای اغلب سازمان‌ها در طول فعالیتشان هست. بد بودن این تجربه مربوط به ماهیت تغییر ساختار شرکت است، زیرا هرگونه تغییر در ساختار شرکت ها معمولاً نیاز به زمان طولانی و تجدید نظری دوباره در مورد پرسنل و منابع موجود دارد.

تغییر و تحول همواره در ساختار های سازمانی مورد توجه همه سازمان ها و همیشه به عنوان یک راه حل اساسی برای حل برخی مشکلات مورد توجه مدیران واقع شده است و همیشه از این راه برای تغییر و تحول سیستم نظارتی خود استفاده کردند و اقدام به اصلاح سازمان کردند.

شرکت ها در طول دوران فعالیت خود ممکن است به دلیل بی توجهی به تغییرات به موقع و متناسب با تغییرات جهانی، دچار مشکلات متعددی از جمله: کاهش درآمد، بی انگیزگی کارمندان، زمانبر شدن فرآیندها و در نهایت خروج از بازار هدف می شود. اما راه حل مناسب، اصلاح ساختار سازمان است. اصلاح ساختار سازمانی به معنی تغییر در ساختار و ایجاد نوآوری در سمت ها و جایگاه های دوباره واحدهای اصلی و فرعی می باشد و علت اهمیت اصلاح ساختار سازمانی بقای سازمان و بهره وری بیشتر آن می باشد.

مشکلاتی که برای سازمان ها به علت ساختار های سازمانی نادرست بوجود می آید اغلب چالش آفرین هستند می توان با ریشه یابی درست و رفع ایراد های سازمان قابل حل و فصل هستند.

همه ی سازمان ها برای بقا و سودآوری خود نیاز دارند تا در دوران های متفاوتی اقدام به اصلاح ساختار سازمانی خود کنند. با توجه به جایگاه شرکت در بازار، صنعت و حوزه ی فعالیشتان می توان تصمیم گرفت اینکه سازمان در چه زمانی نیاز به اصلاح ساختار دارد.

مواردی که نشان دهنده ی این است که مجموعه ما به تغییر نیاز دارد؟

در سازمان ها اتفاقاتی رخ می دهد که با رصد کردن آن ها، نشان می دهد که چه زمانی مناسب اصلاح ساختار سازمان است. بنابراین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تناسب ساختار با استراژی های سطوح مختلف سازمان

  • کاهش سودآوری

  • کاهش رضایت مشتریان

  • کند شدن سرعت انجام کارها

  • وضعیت بهتر رقبای تازه وارد در بازار

چطور ساختار سازمانی کارا باعث افزایش سودآوری سازمان می شود؟

اهمیت ساختارهای سازمانی برای اجرای استراتژی؟

استراتژی‌ ها در یک پس‌زمینه بدون شخصیت اتفاق نمی‌افتند، بلکه تمام ویژگی‌های سازمانی را که باید در آن اجرا ‌گردد، در نظر گرفته شود. ساختارهای سازمانی تعیین می کنند که چه اقداماتی امکان پذیر و بهینه ترین هستند بنابراین ساختار سازمانی در اجرای یک استراتژی از اهمیت بالایی برخوردار است و ساختار های خوب شامل در نظر گرفتن جایی است که یک شرکت باید از نظر بازار خارجی و ساختار سازمانی داخلی به آن برسد و اجرای آن باید به صورت منسجم باشد.

تمرکز

سازمان هایی که قبل از اجرای استراتژی، ساختار متمرکزتری دارند در این مواقع اجرای استراتژی ها امکان پذیرتر و راحتتر می شود. هر چه افراد کمتری در تصمیم گیری شرکت کنند، تصمیم گیری نهایی آسان تر می شود.

مزایای ذاتی

بهترین استراتژی ها اغلب به دنبال استفاده از مزیت های ذاتی هستند که یک سازمان از قبل دارد. اکثر سازمان ها در بخش هایی از فعالیت خود دارای مزیت رقابتی هستند؛ استراتژی‌هایی از این دست به دنبال بازآرایی ساختارهای سازمانی به‌منظور بهره‌گیری بهتر از فرصت ها است. این استراتژی ها شامل برداشتن گام هایی مانند گسترش بخش هایی از سازمان است که موفق هستند و کوچک کردن بخش هایی که موفق نیستند.

غلبه بر معایب

سازمانی که در رقابت شکست خورده است، اغلب نیاز به تغییر ساختار سازمانی دارد تا تمرکز خود را بیشتر کند. باید ساختارهای سازمانی خود را تغییر دهد تا از وظایفی که برای آنها مناسب نیست دور شود. این نوع تغییر ساختاری می تواند برای یک سازمان آسیب زا باشد و به منابع زیادی از اراده نیاز دارد. اغلب یک سازمان باید قبل از وقوع این نوع استراتژی به یک بحران رسیده باشد.

درک این رابطه به این دلیل حائز اهمیت است که ساختار سازمان با توجه به نیاز استراتژی سازمان طراحی می شوند. رابطه بین استراتژی سازمان در سطح کلان و ساختار را می توان براساس بهره گیری از ساختار، برای اجرای استراتژی در نظر گرفت زیرا ساختار وسیله ای یا عاملی فقط برای دستیابی به اهداف است.

ایجاد استراتژی ساختار سازمانی جدید و اجرای بهتر آن منجر به ظهور اداره های جدید و هماهنگی بین آن ها، افزایش عملکرد و سپس افزایش بازیابی و سود و عملکرد بیشتر می شود.

سخن آخر

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، مشخص گردید در دوران کنونی ساختار سازمانی کارا نقش مهمی در رونق و سودآوری کسب ‌و کار ها و سازمان ها دارد و سازمان ها جهت رسیدن به اهداف خود می‌توانند با طراحی یک ساختار خوب برای سازمان و پیمودن مراحل درست آن به پیشرفت‌های بزرگی دست پیدا کنند. شرکت مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان یکی از بهترین شرکت های موفق در زمینه مشاوره ساختار سازمانی، اصلاح ساختار سازمانی و استراتژی ساختار سازمانی به شمار می‌روند که توجه شرکت های زیادی را به سمت خود جلب کرده‌اند و می تواند مشاوره های خوبی در این زمینه به شما ارائه دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.expertmasters.ir مراجعه کنید.

کد خبر: ۲۱۴٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha