۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱
رقابت؛ ملاک تعیین قیمت‌های نهایی در بورس کالا
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

رقابت؛ ملاک تعیین قیمت‌های نهایی در بورس کالا

کارشناس بازار سرمایه گفت: تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی با ارز نیمایی، عملاً نباید موجب نگرانی فعالان بازار سرمایه شود چراکه قیمت‌های نهایی در بورس کالا بر اساس رقابت تعیین می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، عبدالله رحیم‌لوی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بورس بیان کرد: سال ۱۴۰١ را با تمام سختی‌ها سپری کردیم و در اواخر سال، با توجه به بهبود وضعیت بنیادی شرکت های بورسی، شاهد رشد قیمت سهام بودیم.

وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت بنیادی مناسب و مطلوب بازار سرمایه، درخشش معاملات اولین هفته سال ۱۴۰، فعالان این بازار را به روزهای سبز آینده و جبران عقب‌ماندگی بازار سهام امیدوار کرد. با وجود ظرفیت‌های بازار سهام برای رشد و اوضاع بنیادی مساعد اکثر شرکت‌ها، کماکان نیاز است که به لحاظ روانی نیز شرایطی فراهم شود که رشد این بازار تداوم یابد.

رحیم‌لوی با اشاره به زمزمه‌های تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی با ارز نیمایی گفت: موضوع تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با دلار ۲۸٥٠٠ تومانی به ظاهر و بصورت مقطعی می‌تواند نگرانی‌هایی در بازار سرمایه ایجاد کند و سیاست گذاران باید تلاش کنند تا نگرانی در بازارسرمایه شکل نگیرد؛ اما نکته اینجاست که تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی با ارز نیمایی، عملاً نباید موجب نگرانی فعالان بازار سرمایه شود. قیمت‌های نهایی در بورس کالا بر اساس رقابت تعیین می‌شود و قیمت پایه ملاک معاملات نیست. بازار محصولات پتروشیمی هم انقدر کشش دارد که قیمت نهایی محصولات با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی داشته باشد و در نهایت هم شرکت‌های تولیدکننده متحمل ضرر و زیان نشوند.

وی خاطرنشان کرد: صنایع بزرگ تولیدی کشور از جمله پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در شرایطی توسعه یافته و به توسعه‌یافتگی کشور هم کمک می‌کنند که با سود عملیاتی مواجه باشند. نگاه ستیزجویانه با سود شرکت‌ها از سوی برخی اشخاص، به منافع ملی کشور و توسعه کشورمان آسیب خواهد زد و امیدواریم دولت و سیاست‌گذاران با دقت نظر بیشتری، تصمیم‌گیری کنند.

کد خبر: ۲۱۴٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha