۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
پیوستن ۳۵ هزار فروشگاه زنجیره ای به طرح کالابرگ| دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در روزهای آینده
سخنگوی دولت اعلام کرد

پیوستن ۳۵ هزار فروشگاه زنجیره ای به طرح کالابرگ| دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در روزهای آینده

بهادری، سخنگوی دولت گفت: همزمان با ایام نوروز و سفرها، گشت‌های نظارتی سازمان تعزیرات حکومتی به شدت فعال شده بود که تا پایان تعطیلات حدود ۱۰۰ هزار مورد بازرسی انجام گرفت.

به گزارش بازار، علی بهادری جهرمی روز سه شنبه در نخستین نشست خبری هفتگی خود در سال جدید با تبریک سال نو و آرزوی بهره‌مندی از توفیقات ماه مبارک رمضان، شهادت دو تن از مستشاران نظامی ایران در سوریه را تسلیت گفت و تاکید کرد: رژیم صهیونسیتی بار دیگر نشان داد در مواقع بحران‌های داخلی، دست به اقدامات تروریستی بیرون از مرز می‌زند که قابلیت پیگیری حقوقی و دیپلماتیک دارد و بدون پاسخ هم نخواهد ماند.

سخنگوی دولت با ارائه گزارشی از سفرهای نوروزی گفت: نوروز امسال در بخش ریلی با یک میلیون و ۶۰۰ هزار سفر رشد ۳۰ درصدی داشتیم. در بخش هوایی با جابه‌جایی بیش از ۲ میلیون نفر، رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرد. در حوزه دریایی نیز در ایام نوروز بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تردد در دریا داشتند که همزمان ۶۰۰ هزار خودرو نیز جابه‌جا شد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشت.

بهادری جهرمی به اصلاح ۳۵۰ نقطه حادثه خیز در جاده های کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در ایام نوروز در ۱۴۶۵ پایگاه جمعیت هلال احمر، نزدیک به ۸۰ هزار نفر از نیروهای داوطلب و کادر در طرح نوروزی هلال احمر به فعالیت امداد و نجات و ارائه خدمت به مردم پرداختند و در مجموع بیش از ۴ هزار مأموریت از سوی نیروهای جمعیت هلال‌احمر در نوروز ۱۴۰۲ انجام شده و به ۵۸ هزار نفر از آسیب دیدگان حوادث مختلف خدمت ارائه شد.

وی همچنین یادآور شد: از هشتم اسفند گشت‌های نظارتی سازمان تعزیرات حکومتی فعال شد و تا پایان تعطیلات نوروزی ۱۴ هزار گشت و بازرسی از سوی آنان انجام و بیش از ۱۰۰ هزار مورد بازرسی صورت گرفت به طوری که در حوزه کالا و خدمات بیش از ۱۹ هزار پرونده به این سازمان ارسال شده است.

بهادری جهرمی به برخی از مهم‌ترین اقداماتی که در دو هفته ابتدایی سال ۱۴۰۲ هم گریزی زد و گفت: برای جلوگیری از فساد در شرکت‌های دولتی، صورت‌های مالی این شرکت‌ها منتشر شد و تحقیقات لازم و کافی درباره علت تعویق پرداخت حقوق اسفندماه فرهنگیان صورت گرفت که نتایج آن منتشر شد.

سخنگوی دولت در ادامه به مشکلات مربوط به پرداخت حقوق اسفند ماه فرهنگیان اشاره و تاکید کرد: در روزهای پایانی سال شاهد بروز مشکلات در واریز حقوق فرهنگیان بودیم که همه ما را ناراحت کرد. در این زمینه تحقیقات لازم هم از سازمان اداری استخدامی، هم سازمان برنامه و بودجه و خود وزارتخانه و هم بازرسی رئیس جمهوری صورت گرفت و به تصمیم‌گیری مدیریتی هم انجامید.

بهادری جهرمی اظهارداشت: کمیسیون تدوین برنامه هفتم توسعه جلسات خود را در تعطیلات بدون وقفه برگزار کرد و امروز بعد از ظهر هم تشکیل جلسه می دهد تا به زودی آماده شود و پیش از موعد تعیین شده از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

وی این را هم گفت که بخشنامه تسهیلات ازدواج در راستای بودجه ۱۴۰۲ ابلاغ شد و هر یک از زوجینی که تاریخ ازدواجشان مربوط به بعد از سال ۱۳۹۸ باشد، مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۰ ساله دریافت می‌کنند.

سخنگوی دولت خبر داد که با توجه دیدار عصر امروز مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب، فردا - ۱۶ فروردین - پنجمین جلسه مشترک دولت و مجلس در سالن اجلاس سران به میزبانی دولت برگزار می شود.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ به نام مهار تورم و رشد تولید گفت: در ابتدای دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی نزدیک به ۴۰ درصد بود اما با توجه به اقدامات خوب انجام شده در این دولت، در اسفندماه ۱۴۰۱، این شاخص به ۲۷/۸ کاهش پیدا کرد. اما این میزان کاهش کافی نیست و سنگینی بار دولت همچنان در این حوزه مضاعف است.

بهادری جهرمی اظهار داشت: بلافاصله بعد از نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ از سوی رهبر معظم انقلاب نخستین جلسه ستاد اقتصادی دولت در اولین روز کاری امسال تشکیل شد و همه مباحث برای کنترل و مهار تورم مرور شد و برنامه‌های خوبی برای اجرا طراحی شد.

دبیر هیأت دولت همچنین شهادت دو تن از مستشاران نظامی ایران در سوریه را تسلیت گفت و افزود: رژیم صهیونسیتی بار دیگر نشان داد در مواقع بحران‌های داخلی، دست به اقدامات تروریستی بیرون از مرز می‌زند که قابلیت پیگیری حقوقی و دیپلماتیک دارد و بدون پاسخ هم نخواهد ماند.

سخنگوی دولت در این نشست به دعوت رسمی پادشاه عربستان از آیت‌الله رئیسی برای سفر به این کشور هم اشاره کرد و گفت: وزرای خارجه ایران و عربستان تاکنون سه بار مذاکره داشتند و در گفت‌وگوی بین پادشاه عربستان و رئیس‌جمهور دعوتی از آیت‌الله رئیسی صورت گرفت. حال قرار است در روزهای آینده وزرای امور خارجه دو کشور دیداری داشته باشند.

بهادری جهرمی درباره رای نهایی دیوان بین‌المللی لاهه گفت: رای دادگاه لاهه، یک شکست تاریخی برای آمریکایی بود که عادت داشت قوانین بین المللی را نقض کند. رای دادگاه به اصل بروز خسارت و التزام جبران خسارت به نفع جمهوری اسلامی ایران صادر شده است که نوعی اعتراف بین المللی به حقانیت ایران است. مذاکرات تعیین میزان خسارات مربوط به این رأی، یک مذاکرات فنی است و در موعد مقرر مذاکرات آن آغاز خواهد شد.

وی به اصل و لزوم جبران خسارت از سوی ایالت متحده اشاره کرد و گفت اما در برخی از موضوعات نتوانسته است صلاحیت خود را احراز کند.

سخنگوی دولت درادامه درباره مذاکرات بین دو کشور گفت: بحث میزان خسارت‌ها فنی بوده و سیاسی نیست. در زمان خود درباره سطح و نوع مذاکرات تصمیم‌گیری می‌شود و طبیعتا همانطور که در حکم دیوان قید شده است، اگر پس از دو سال به نتیجه‌ای نرسند، دیوان درباره میزان خسارت تصمیم‌گیزی خواهد کرد.

بهادری جهرمی به تشکیل کمیته رصد و پایش مستمر تورم، از شهریور سال گذشته در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: اما در آنچه در اسفند ماه تصویب شد، موارد مربوط به جوانب عملیاتی آن است. بناست تمام لوایح و مصوبات دولت پیش از طرح در هیات دولت، در این کمیته بررسی و از نظر تورمی جوانب آن سنجیده شود.

وی درباره نظارت‌ها برای جلوگیری از گران‌فروشی گفت که از ۸ اسفند گشت‌های نظارتی سازمان تعزیرات حکومتی فعال شده و تا پایان تعطیلات نوروزی ۱۴ هزار گشت انجام شده که بیش از ۱۰۰ هزار مورد بازرسی صورت گرفته و در حوزه کالا و خدمات بیش از ۱۹ هزار پرونده به این سازمان ارسال شده است.

سخنگوی دولت همچنین نرخ رشد نقدینگی از ۴۳ درصد به ۲۷.۸ درصد در نیمه اسفند سال گذشته بیان کرد و گفت: با افزایش ۴۰ درصدی درآمد مالیاتی و نیز افزایش فروش نفت، بیشترین تطابق عملکرد را با لایحه بودجه داشتیم و تقریباً با کسری بودجه مواجه نبودیم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی که آیا دولت تصمیمی برای ارائه لایحه‌ای جهت مقابله با رعایت‌نشدن حجاب در میان بخشی از جامعه دارد یا خیر، تصریح کرد: وضعیت قانونی در خصوص پوشش کاملاً روشن است. هم عرف، هم قانون و هم شرع در این زمینه بر نکات روشنی تأکید دارند. اغلب مردم هم انتظار به حقی از دولت برای اجرا و توجه به رعایت قانون دارند و دولتمردان مکلف هستند در رعایت احکام قانونی و اجرای آن پیشگام باشند. دولتمردان و دستگاه‌های دولتی باید در چارچوب قانون عمل کنند و کوتاهی در این زمینه از خود نشان ندهند.

بهادری جهرمی درباره آخرین وضعیت اجرایی شدن کالابرگ الکترونیکی گفت: تاکنون بیش از ۳۵هزار فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور به این طرح پیوستند و مردم می‌توانند از این روش به جای برداشت نقدی استفاده کنند و اگر کسی بخواهد به صورت نقدی یارانه خود را دریافت کند، می‌تواند یک ماه قبل نسبت به دریافت آن اقدام کند.

وی درباره نیازهای واقعی ارز که در کشور ما بدون پاسخ باقی نمی‌ماند گفت: عرضه‌های ارزی متعدد صورت می‌گیرد و در سامانه تقاضا کمتر از میزان عرضه است. ایام جنگ اقتصادی، ایام پرنوسانی است و کسانی که نیازهای واقعی ندارند، نباید به این نوسانات توجه داشته باشند.

سخنگوی دولت از اصلی‌ترین و محوری‌ترین روش‌ها برای تحقق شعار سال را توجه به توان داخلی و تکیه بر نیروی داخلی جوان کشورمان دانست که می‌تواند آورده‌های فراوانی را برای کشور داشته باشد. همانگونه که دولت با توجه به شعار سال گذشته، از دانش‌بنیان‌ها حمایت کرد، امسال هم همین برنامه را در دستور کار خواهد داشت.

بهادری جهرمی در پاسخ به مواضع تند مقامات جمهوری آذربایجان هم گفت: جمهوری اسلامی با دقت کنشگری های رژیم صهیونیستی را در مورد دو کشور ایران و آذربایجان زیر نظر دارد و به موقع اقدام لازم را انجام خواهد داد. دو کشور پیوندهای ناگسستنی دارند. رژیم صهیونیستی که دشمن هر دو ملت است، تلاش کرده شکافی را ایجاد کند. وزارت امور خارجه اقدامات دشمن دو ملت را رصد می‌کند و در زمان مناسب پاسخ خواهد داد.

وی درباره مسکن ملی گفت: سال گذشته هر هفته پنج هزار مسکن در ماه‌های پایانی سال داشتیم. امسال هم با سرعت بیشتری این برنامه را دنبال خواهیم کرد تا عقب‌ماندگی‌های گذشته باید جبران شود.

بررسی و تصویب آخرین اصلاحات آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، تفویض اختیار به بانک مرکزی برای بررسی وضعیت و تعیین تکلیف تعدادی از مؤسسات اعتباری در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، ادامه تشکیل جلسات کمیسیون تدوین برنامه هفتم توسعه و شکست امریکا مقابل ایران در دیوان بین المللی دادگستری لاهه، بخش دیگری از مهم‌ترین اقدامات دولت از ابتدای سال جاری بوده که از سوی سخنگوی دولت مطرح شد.

کد خبر: ۲۱۴٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha