۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
نیاز آبی گلستان در سال ۱۴۰۴ بیش از ۶ میلیارد مترمکعب است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

نیاز آبی گلستان در سال ۱۴۰۴ بیش از ۶ میلیارد مترمکعب است

گرگان- حسینی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: برآورد تأمین آب مورد نیاز گلستان در افق سال ۱۴۰۴ در بخش های مختلف شرب، صنعت، گردشگری و کشاورزی حدود ۶.۵ میلیارد مترمکعب است.

سید محسن حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: پتانسیل آب استان حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب است که به نظر می رسد این میزان با توجه به دوره های خشکسالی و افزایش دمای استان، دارای سیر کاهشی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه حداقل کمبود آب استان بیش از چهار میلیارد مترمکعب است، افزود: ۹۰ درصد آب استان در بخش زراعت مصرف می شود بنابراین باید برنامه ریزی دقیقی در راستای مدیریت مصرف انجام شود.

او ادامه داد: افزایش راندمان آبیاری، استفاده از روش های نوین و کم آبیاری از جمله مهم ترین راهکارهای صرفه جویی منابع آب در بخش کشاورزی است.

به گفته وی، استفاده از روش های آبیاری تحت فشار و کم فشار، علاوه بر آنکه موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود موجب افزایش عملکرد محصول تا حدود ۳۰ درصد نیز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: روش های کم آبیاری هم از راه هایی است که در مصرف آب صرفه جویی شده ولی همزمان میزان محصول هم کاهش می یابد.

وی یادآور شد: از میزان ۲.۵ میلیارد مترمکعب پتانسیل آب استان، حدود دو میلیارد مترمکعب آن به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

حسینی اضافه کرد: با مدل آبیاری فعلی، می توان حدود ۲۵۰ تا ۲۹۰ هزار هکتار را آبیاری کرد در حالیکه با استفاده از روش های آبیاری تحت فشار این رقم به حدود ۳۸۰ هزار هکتار می رسد.

کد خبر: ۲۱۴٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha