۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
شستا به جای واگذاری شرکت‌ها به فکر توسعه‌ آنها باشد
نماینده شوش و کرخه در گفتگو با بازار:

شستا به جای واگذاری شرکت‌ها به فکر توسعه‌ آنها باشد

شوش- کعب عمیر، نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از واگذاری شرکت‌های وابسته به شستا به بخش خصوصی گفت: با واگذاری نادرست شرکت‌ها به بخش خصوصی، صنعت ایران قربانی خصوصی سازی شده است.

محمد کعب عمیر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: روند واگذاری‌ها در سال‌های گذشته موفقیت آمیز نبود زیرا یا واگذاری‌ها به بخش خصوصی به مفهوم واقعی صورت نگرفته و بیشتر به عنوان رد دیون به خصولتی‌ها واگذار شده یا به تولیدکننده اصلی واگذار نشده است.

وی گفت: متاسفانه درحالی که دیده می‌شود برخی واگذاری‌ها منجر به تعطیلی شرکت تولیدی شده یا موجب بروز مشکلات متعدد شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جدی ترین مشکل خصوصی سازی نیز نداشتن اهلیت است، افزود: نااهل بودن یعنی افرادی که شرکت ها به آنها واگذار شده است، اهلیت لازم ندارند یا با کمترین قیمت شرکت‌های مهم را واگذار کردند.

کعب عمیر ادامه داد: اگر بنا باشد یک واحد تولیدی خصوصی سازی شود مفهوم این است که واحد به وسیله بخش خصوصی ادامه کار دهد و گسترش پیدا کند که اگر اینگونه نباشد و کارخانه تولیدی به سمت نابودی برود، یعنی دولت مال فروشی کرده است.

وی بیان کرد: این روزها وقتی اسم خصوصی‌سازی می‌آید، تنِ کارگران می‌لرزد و ترس بیکار شدن به دردهای آن ها اضافه می‌شود. هرچند خصوصی سازی برای افزایش بازدهی تولید بوده اما با نگاهی به نحوه واگذاری ها می بینیم که خصوصی سازی های بی حساب و کتاب نه تنها کمکی به اقتصاد کشور و کاهش نقش دولت نکرد که بر عکس باری هم بر دوش کشور گذاشت.

نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرکت‌هایی از قبیل نیشکر هفت‌تپه، نساجی مازندران، هپکوی اراک، ماشین سازی تبریز یا پالایشگاه کرمانشاه که روزی جزو صنایع مهم و پر سود کشور بودند به دست افرادی نااهل آنهم با قیمت پایین واگذار شد که باعث نابودی آنها شد.

وی گفت: واگذاری شرکت های وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ( شستا) کاری غیر کارشناسی است. آنها به جای واگذاری شرکت ها بفکر توسعه و تکمیل زنجیره تولید برای افزایش سوددهی باشند.

نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس اظهار کرد: با واگذاری شرکت حریرخوزستان اولین تولید کننده کاغذ بهداشتی در ایران وابسته به شستا باید منتظر ماند تا شاهد عاقبت هف‌تپه‌ای دیگر برای این شرکت تولیدی در شهرستان شوش استان خوزستان باشیم.

کعب عمیر یادآور شد: انتظار می رود وزیر کار، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و مدیران شستا به جای واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی بفکر توسعه و تکمیل زنجیره تولید شرکت‌هایی باشند که شرایط سودآوری بیشتر برای آنها مهیا شده باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون کشور در واگذاری شرکت‌های دولتی موفق نبوده است، افزود: اگر سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی به خوبی رعایت نشود واگذاری شرکت‌ها همچون شرکت حریر خوزستان تبدیل به هفت‌تپه‌ای دیگر خواهدشد.

کد خبر: ۲۱۴٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha