۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
تنش آبی برای تهران، قزوین و استان‌های ساحلی دریای خزر
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی اعلام کرد

تنش آبی برای تهران، قزوین و استان‌های ساحلی دریای خزر

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به کمبود ۱۶ درصدی بارش‌ها در سطح کشور اظهار کرد: شهرهای بزرگ مثل تهران،‌ قزوین، استان‌های ساحلی و نیمه شمالی کشور در شرایط تنش آبی به سر می‌برند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میزان بارندگی در سطح کشور طی سال آبی یعنی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۱ تا کنون را ۱۵۰ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان بارش نسبت به نرمال بارندگی‌ها که ۱۷۷.۶ میلی‌متر بوده، ۸ میلی‌متر کمتر شده است.

وی تاکید کرد: اگرچه میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی گذشته حدود ۱۰ درصد بهبود یافته اما همچنان ۱۶ درصد کمتر از میزان نرمال است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور خاطر نشان کرد: در دو سال‌ گذشته استان‌های نیمه شمالی و شرقی کشور شرایط نامطلوبی از لحاظ بارندگی داشتند به همین دلیل اثر کم بارشی را امسال قوی‌تر از گذشته می‌بینیم.

وی افزود: رودخانه‌ها، آب پشت سدها و چشمه‌ها وضعیت مطلوبی ندارند بنابراین شبکه آبیاری کشاورزی نیز آب کافی دریافت نخواهد کرد و با افت کیفیت محصول و کاهش برداشت محصول مواجه می‌شوند.

وظیفه بارندگی بهار را برای دو هفته اول فروردین ماه نسبتا مطلوب دانست و گفت: هفته آینده وضعیت نامطلوبی از لحاظ بارش‌ها پیش رو خواهیم داشت.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: سال آبی جاری غیر از غرب و جنوب غرب برای سایر نقاط کشور شرایط نامطلوبی داشت، شهرهای بزرگ مثل تهران،‌ قزوین و استان‌های شمالی و ساحلی در شرایط تنش آبی به سر می‌برند و شرایط تنش آبی در نیمه شمالی کشور تا پایان سال تداوم دارد.

وظیفه با بیان اینکه استان گیلان از سد سفیدرود برای برنج کاری استفاده می‌کند، افزود: سد سفیدرود از استان‌هایی تغدیه می‌شود که وضعیت نامطلوب و زیر نرمال از لحاط بارندگی دارند و شرایط برای تامین آب برنج استان گیلان هم نامناسب است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور خاطر نشان کرد: پنجره زمانی بارش‌ها نیز در اردیبهشت ماه در بسیاری از استان‌ها بسته خواهد شد و سامانه‌های بارشی دیگر از مناطق جنوبی کشور گذر نمی‌کنند. بنابر این فرصت دریافت بارش برای استان‌های جنوبی کمتر از یک ماه است. استان‌های شمالی و استان‌های ساحلی هم شانس کمی دارند تا انتهای بهار به بارش نرمال برسند.

وی خاطر نشان کرد: شرایط کم بارشی در حالی است که بیش از دو سوم سال آبی در حال طی شدن بوده و ۸۰ درصد بارندگی‌ها نیز در فروردین ماه رخ می‌دهد، در حالی که استان تهران تنها ۴۴ درصد بارش نرمال سال، معادل ۱۲۳ میلی‌متر را دریافت کرده است.

وظیفه گفت: علاوه بر تهران و قزوین، شرایط تنش آبی در دامنه‌های جنوبی البرز هم برقرار است.

کد خبر: ۲۱۴٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha