۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
برنامه مناسب سازی تا ساخت ۱۰ هزار مسکن معلولان| حمایت از دانش بنیان ها برای تسهیل زندگی معلولان
با همکاری بنیاد ۱۵ خرداد و بهزیستی صورت می گیرد

برنامه مناسب سازی تا ساخت ۱۰ هزار مسکن معلولان| حمایت از دانش بنیان ها برای تسهیل زندگی معلولان

طی تفاهم نامه ای مابین بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و سازمان بهزیستی قرار شده است که ۱۰ هزار مسکن ویژه معلولان در سال ۱۴۰۲ مناسب سازی شود.

بازار؛ گروه ایران: یکی از مسئولیت هایی بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بر عهده گرفته حمایت از معلولان و توان یابان است. به همین منظور تاکنون طرح های بیشماری برای بهبود زندگی این افراد اجرایی شده و پس از این هم اجرایی خواهد شد؛ مناسب سازی مسکن، ساخت مسکن ویژه معلولان و اهدای تجهیزات توان یابی از جمله اقداماتی است که این بنیاد با همکاری با سازمان بهزیستی برای تسهیل زندگی معلولان بر عهده گرفته است.

در این رابطه سید مصطفی سید هاشمی رئیس هیئت مدیره بنیاد ۱۵ خرداد و معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بیان کرد: طی یکسال پویش مثبت حرکت یک را با کمک و همکاری سازمان بهزیستی کشور شروع کردیم و ۳ هزار و ۵۰۰ ویلچر، والکر و غیره را در سراسر کشور به عنوان کمک و توانمند کردن معلولان در کشور توزیع کردیم.

وی با اشاره به موفقیت پویش مثبت حرکت یک و مشاهده دستاوردهای ارزنده آن در سطح جامعه معلولان اضافه کرد: با موفقیت پویش مثبت حرکت یک، سال بعد پویش مثبت حرکت دو را آغاز کردیم و کمک های بنیاد ۱۵ خرداد به معلولان طی اجرای دومین پویش به دو برابر افزایش یافت. بر این اساس ۷ هزار عدد ویلچر، والکر و ابزارهایی که برای توانمندی معلولین از جمله تشک مواج، سمعک و دیگر اقلامی که برای معلولین نیاز است توزیع شد.

مناسب سازی ۱۰ هزار مسکن معلولان

علاوه بر کمک های بنیاد ۱۵ خرداد در راستای تسهیل زندگی معلولان، طرح مناسب سازی مسکن معلولان نیز طی تفاهم نامه ای با سازمان بهزیستی کشور از سال گذشته آغاز شده است. در این رابطه علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کل کشور با اشاره به اجرای طرح مناسب سازی مسکن معلولان بیان داشت: بر اساس تفاهم نامه سازمان بهزیستی و بنیاد ۱۵ خرداد ۱۰ هزار واحد مسکونی برای معلولان در سال جاری مناسب سازی خواهد شد.

وی با اشاره به صحبت های رئیس هیئت مدیره بنیاد ۱۵ خرداد در خصوص اهدای ابزار توامندسازی به معلولان اضافه کرد: همانطور که می دانید معلولان به غیر از ابزار توانمند بخشی نیازهای دیگر هم دارند؛ در این راستا بنیاد ۱۵ خرداد قصد دارد با حمایت از طرح های دانش بنیان در ساخت تجهیزات توانمند بخشی مقرون به صرفه نیز کمک کند. برنامه ای برای دست یابی به آن بنیاد ۱۵ خرداد تفاهم نامه ای سه جانبه با دانشگاه بهزیستی و موسسه دانش بنیان برکت در سال ۱۴۰۱ امضا کرده است.

سه موضوع محوری سلامت، جمعیت و عمران اجتماعی جزو کار ویژه های اصلی بنیاد ۱۵ خرداد تعیین شده است

حمیدرضا علیان زادگان مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به اینکه حمایت و تامین نیازهای معلولان از مواردی است که بنیاد ۱۵ خرداد در سال گذشته با هدف محرومیت زدایی انجام داده گفت: در حوزه مناسب سازی مسکن معلولان در راستای تکالیفی که بنیاد ۱۵ خرداد متحمل شده است؛ سه موضوع محوری سلامت، جمعیت و عمران اجتماعی جزو کار ویژه های اصلی این بنیاد تعیین شد که موضوع سلامت یکی از محوری ترین فعالیت های مورد نظر قرار دارد.

وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد در خصوص بهبود زندگی معلولان افزود: در حوزه سلامت متمرکز بر اقدامات پیشگیرانه و مداخلات سطح یک که معطوف به بحث های غربالگری است در حد ضرورت وارد می شویم و عمده تمرکز در حوزه های غربالگری و پیشگیری است.

علیان زادگان ادامه داد: بر این اساس اجرای انواع طرح غربالگری از جمله غربالگری تنبلی چشم را بر عهده گرفته ایم که بر اساس تفاهمی که با شرکای اجتماعی خود تعریف کردیم این نوع از غربالگری از سال ۱۴۰۱ با همکاری سازمان بهزیستی آغاز شده است. بر این اساس کودکان در محدود سنی سه تا شش سال را در مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی معاینه و در صورت نیاز کمک هزینه عینک نیز به آن ها پرداخت خواهد شد.

حمایت از تولیدات دانش بنیان حوزه معلولان

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد با اشاره به اینکه سطح حمایتی این بنیاد در سال ۱۴۰۲ فراتر می رود و حتی اگر نیاز به جراحی و حمایت باشد به این بخش هم ورود خواهد کرد بیان کرد: نقدینگی مورد نیاز برای اجرای طرح های بنیاد ۱۵ خرداد از طریق گروه های جهادی تامین می شود.

وی افزود: برای تحقق طرح های حمایتی ۵۰ میلیارد تومان کمک هزینه در نظر گرفته ایم که در صورت نیاز این رقم قابلیت افزایش هم دارد. همچنین در حوزه مناسب سازی مسکن معلولان هم تفاهمی که با سازمان بهزیستی داریم که طی آن مناسب سازی ۱۰ هزار مسکن معلولان را در سال ۱۴۰۱ تفاهم کرده ایم که اجرای آن در سال جاری انجام می شود.

علیان زادگان در خصوص خانه های معلولانی که قابلیت مناسب سازی ندارند تاکید کرد: برخی از منازل مناسب زیست یک معلول نیست و از رمپ ورودی تا ساختار داخل آپارتمان همگی ممکن است که نیازمند مناسب سازی باشند و در این زمینه نیز ورود خواهیم کرد.

سرمایه مورد نیاز برای اجرای طرح های توانمندسازی معلولان از طریق گروه های جهادی تامین می شود

وی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم از ظرفیت گروه های جهادی که در حوزه عمران اجتماعی فعال هستند بهره می بریم و از آن ها حمایت می کنیم. بر این اساس در بخشی که نیاز به تجهیزات و کالا باشد آن ها را تامین می کنیم و به لحاظ اجرایی هم گروه های جهادی این خدمت عام المنفعه را ارائه می کنند. بر این اساس اولویت بندی بر اساس ظرفیت سامانه ای که بهزیستی در اختیار دارد به همراه بررسی های ادارات کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سراسر کشور است.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد افزود: این بنیاد در حوزه توانمندسازی دو پویش مثبت حرکت یک و دو را در سال ۱۴۰۱ انجام داده که به تامین تجهیزات توان بخشی معلولان از جمله ویلچر، عصا، والکر و غیره در دو پویش انجام شد که بر اساس آن بالغ بر ۱۰ هزار تجهیزات را به جامعه هدف سازمان بهزیستی تقدیم کردیم.

وی در خصوص مناسب سازی، کیفی سازی، بهینه سازی و ارزان سازی تجهیزات نامبرده طی تفاهمی که بنیاد ۱۵ خرداد با دانشگاه علوم توانبخشی داشته است ادامه داد: با توجه به اینکه ۱۴۰۱ به عنوان سال دانش بنیان معرفی شد؛ پروژه های بهبودی را در رویدادهای دانشگاه تعریف و تولیدکنندگان و سایر کنش گران این عرصه را شناسایی کردیم. بر این اساس در مرکز نوآوری و سلامت جمعیت بنیان فضایی در اختیار گروه های برگزیده قرار خواهیم داد تا ورود کنند و در نهایت طرح های برگزیده را که قابلیت تجاری سازی دارد را با رویکرد ارزان سازی، کیفی سازی و مناسب سازی حمایت خواهیم کرد.

اشتغال معلولان توسط بنیاد برکت

علیان زادگان در خصوص نتایجی که تاکنون از اجرای طرح های نامبرده به دست آمده گفت: شرکت های مربوطه شناسایی شده و جانمایی آن ها در مرکز نوآوری بنیاد ۱۵ خرداد جانمایی انجام شده است. با این حال هنوز این شرکت ها به تولید تجاری نرسیده اند و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ این تجاری سازی صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: البته تاکنون پنج شرکت شناسایی شده اند و این روند ادامه دار است؛ چرا که تفاهم نامه ما با دانشگاه علوم توانبخشی تفاهم پایدار و پیوسته ای است که محدودیت زمانی ندارد. بنابراین به محض اینکه گروه ها شناسایی شوند بعد از کسب امتیازات در مرکز نوآوری مستقر می شوند و حمایت های وعده شده را دریافت خواهند کرد.

بنیاد ۱۵ خرداد تسهیل زندگی معلولان را بر عهده دارد و بنیاد برکت موضوع اشتغال زایی آن ها را دنبال می کند

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد افزود: در خصوص حمایت هایی که از این شرکت ها می شود هم می توان به این موضوع اشاره کرد که تمام حمایت های مرسوم شامل آن ها می شود؛ یعنی شرکت باید سطوح بلوغ را طی کنند تا بعد از آن بسته به تنوع موضوعاتی که در آن دیده شده و متناسب با آن ها حمایت های مالی را دریافت کنند. برای این حمایت ها هم پایه ای را مشخص نکرده ایم و بسته به اهمیت این محصولات و کارکردی که برای رفع نیازهای پویش های ما دارند متناسب با آن ها طرح توجیح اقتصادی که آماده می شود را در هیئت گروه مطرح و متناسب با آن کمک مالی دریافت می کنند.

وی با تاکید بر این موضوع که بنیاد ۱۵ خرداد فقط طرح های تسهیل گری را بر عده دارد و برنامه اشتغال زاییی معلولان بر عهده بنیاد برکت است ادامه داد: علاوه بر موضوعاتی که به آن ها اشاره شد، در تقسیم کاری که در حوزه های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) صورت گرفته موضوع اشتغال زایی نیز به طور مشخص در بنیاد برکت تعریف شده و جزو ماموریت اصلی این بنیاد است. اگر موضوع اشتغال به جنبه فراگیر ملی تعبیر شود از طریق تعامل و تفاهمی که با بنیاد برکت خواهیم داشت این مباحث را جلو خواهیم برد و از موازی کاری جلوگیری می کنیم.

کد خبر: ۲۱۴٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      1 0
      سلام فکری بحال مسکن معلولین بکنید واقعا بعضی از معلولین سرپرست خانوار در شرایط سختی مستاجرند و فقر و فلاکت داره از پا درمیارشون معلولارو در گوشه ا ی ازمملکت حساب کنید
    • ناشناس IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      1 0
      شماعیدی بهریستی روندادی میخای مسکن بسازی????????
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      1 0
      مامعلول شدید داریم عیدی سهام عدالت ۲۵ ساله بهش ندادن الان حرف خونه زدید معلول پول ازکجا بیاره
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      1 0
      مسعولان تنها یک روز زندگی معلولان نمیتونید زندگی کنید و حسشان کنید چه دردی تحمل میکنند خونه ندارند پول ندارند حقوق چندانی ندارند مستاجرا هستند اجاره نشین بدون اینگه کسی پول اجاره و گرایه خونشون بده ...وووو? واقعا دست مسعولان درد نکنه هم عیدی معلولان بدبخت واریز کردند هم سهام عدالت جاماندگان بهزیستی که قولش داده بودند خدایا خودت شاهدی هنوزم که هنوزه بعد ۲۰روز معلولان منتظر وعده مسعولان هستند? که عیدی و سهام جاماندگان بهزیستی واریز کنند... انگار کسی نه معلولان را میبیند و نه احساس میکند چون درد معلولیت نگشیدند...و زندگی معلولان از نزدیگ حس نگردند...که ببینن چه میکشندمعلولان و زنو بچه هاشون? شاید پست منو به اشتراگ نزاریداشکالی نداره ما معلولان خدای بزرگی داریم صبرش زیاد است☝❤ ...صبرش تمام شود گر بزند دعوا نداره... اونو در نظر بگیرید☝❤ #مسعولان_محترم @behzistikeshvar @swo.tehran @khandoozi_se @swo.markazi @sokhangoudolat.ir @dr.mmokhber @raisi.ir