۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
کوچ زودهنگام عشایر از گلستان| کاهش بارندگی تامین علوفه دام از مراتع را به صفر رساند
سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان:

کوچ زودهنگام عشایر از گلستان| کاهش بارندگی تامین علوفه دام از مراتع را به صفر رساند

گرگان- سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان گفت: کاهش بارندگی در مناطق ییلاقی عشایر استان، تامین علوفه دام از مراتع را به صفر رساند به همین خاطر ۴۰ درصد از عشایر غیر بومی، امسال زودتر از موعد کوچ کردند.

احمد پرتانی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: در حالت عادی مراتع در قشلاق باید ۶۵ درصد علوفه مورد نیاز دام را تامین کنند که این مساله باعث کاهش قیمت تمام شده دام‌ها و مناسب سازی قیمت گوشت قرمز در بازار می‌شود اما کاهش بارندگی در مناطق محل سکونت عشایر استان، تامین علوفه از مراتع را به صفر رساند.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان افزود: طبق پروانه چرای دام، کوچ ییلاقی عشایر هر ساله باید از ۲۹ اسفند آغاز شود اما با توجه به تغییرات جوی، زمان آغاز کوچ تا اواخر فروردین و در برخی مواقع ۱۵ اردیبهشت به تعویق می‌افتد.

وی ادامه داد: از اواخر اسفندماه تاکنون حدود ۴۰ درصد از عشایر غیربومی به دلیل خشکسالی مراتع در قالب کوچ ییلاقی از گلستان به سمت استان‌های خراسان شمالی و رضوی خارج شدند.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان گفت: مهمترین راهکار در وضعیت فعلی علاوه بر پرداخت تسهیلات برای تامین علوفه دستی، کمک به احیا، اصلاح و توسعه مراتع عشایری است.

پرتانی افزود: در شرایط کنونی اجرای طرح‌های مرتع داری به خود عشایر واگذار می‌شود و آنان هم در خیلی از موارد به دلیل کم سوادی و نداشتن آگاهی کافی از ظرفیت مراتع و نبود حمایت‌های لازم عملکرد موفقی ندارند.

او در خاتمه پیشنهاد داد: اجرای طرح‌های مرتعداری به جای افراد به شرکت‌های تعاونی مرتع‌داری عشایری واگذار شود و کارشناسان متخصص در این رابطه معرفی شوند تا در نهایت این طرح ها به نتیجه مطلوب برسند.

کد خبر: ۲۱۳٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha