۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
افزایش وام تولید مسکن به ۷۰۰ میلیون؟| حداقل ساخت در تهران ۱۵ میلیون شد
«بازار» گزارش می دهد

افزایش وام تولید مسکن به ۷۰۰ میلیون؟| حداقل ساخت در تهران ۱۵ میلیون شد

در حالی شورای پول و اعتبار در حال بررسی پیشنهاد افزایش وام ساخت مسکن به بالای ۵۰۰ میلیون تومان است که بنا به گفته سازندگان حداقل ساخت مسکن در تهران ۱۵ میلیون تومان است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: افزایش قیمت تمام شده مسکن در سال گذشته مجلس و دولت را بر آن داشته است تا بررسی افزایش وام ساخت و خرید مسکن را جدی بگیرد. امسال با توجه به نامگذاری سال مهار تورم و رشد تولید از سوی مقام معظم رهبری به نظر می رسد افزایش سقف وام ساخت مسکن می تواند تا حدودی انبوه سازان و تولید کنندگان مسکن را کمک کند.

عدم تامین مالی مناسب و نبود نقدینگی برای کمک به سازندگان از سوی سیستم بانکی در سال های اخیر باعث شده تا تورم همواره از سرعت ساخت و ساز پیشی بگیرد و همین موضوع منجر به شکاف هر چه بیشتر تولید و عرضه مسکن با تقاضا شود.

اگر چه سیستم بانکی در اکثر کشورهای دنیا در مرحله چندم تامین مالی بخش مسکن محسوب می شود و این صندوق های املاک و مستغلات هستند که در وهله نخست کمک به بخش مسکن قرار دارند اما در ایران به دلیل اینکه مسکن یک کالای سرمایه ای محسوب می شود بانک ها نه تنها تمام توان خود را برای پرداخت تسهیلات از خود نشان نمی دهند بلکه در مسیر بنگاهداری قرار می گیرند.

افزایش وام تولید مسکن به ۷۰۰ میلیون؟| حداقل ساخت در تهران ۱۵ میلیون شد

یکی از راه‌های خانه‌دار شدن افراد کم درآمد،‌ تشکیل صندوق املاک و مستغلات (REIT) است که افراد با پس اندازهای اندک می‌توانند در یک مدت معلوم، صاحب خانه شوند. پیرو دستور رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی مسکن بر استفاده از ظرفیت ماده (۵) قانون جهش تولید مسکن و راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات، با حمایت و تاکید وزیر امور اقتصادی و دارایی، تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

اما به خوبی مشخص است که تشکیل این صندوق ها در کشور نیازمند زمان است و این بانک ها هستند که می توانند در بهترین حالت به بخش مسکن کمک کنند.

پیشنهاد افزایش وام ساخت مسکن حتی به ۷۰۰ میلیون تومان در سال گذشته مطرح شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که جدیدترین درخواست وزارت راه و شهرسازی از شورای پول و اعتبار، رسیدن سقف وام واحدهای نهضت ملی مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان و حتی بیشتر از آن است

به همین دلیل است که پیشنهاد افزایش وام ساخت مسکن حتی به ۷۰۰ میلیون تومان در سال گذشته مطرح شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که جدیدترین درخواست وزارت راه و شهرسازی از شورای پول و اعتبار، رسیدن سقف وام واحدهای نهضت ملی مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان و حتی بیشتر از آن است.

پیشنهاد افزایش وام ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان، مردادماه سال گذشته از سوی رستم قاسمی وزیر فقید راه و شهرسازی مطرح شد. و مقرر شد تا این موضوع در شورای پول و اعتبار بررسی شود.

اما پس از انتصاب مهرداد بذرپاش در وزارت راه و شهرسازی انتظار می‌رود سقف وام ساخت مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند و زمان بازپرداخت وام نیز اضافه شود تا قدرت مالی بالاتری به اشخاص رای ساخت و ساز بدهد. فرایند ساخت و ساز شخصی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، اما با راهبرد طرح‌های تشویقی گوناگون که از سوی معاونت شهرسازی درحال اقدام است، روند ساخت مسکن سرعت می‌گیرد.

افزایش وام تولید مسکن به ۷۰۰ میلیون؟| حداقل ساخت در تهران ۱۵ میلیون شد

اما «محمد رضا رضایی کوچی» رییس کمیسیون عمران مجلس سال گذشته موضوع افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان را مطرح کرد و گفت: با توجه به این‌که هزینه ساخت هر متر مربع مسکن ۱۰ میلیون تومان برآورد شده، وزارت راه و شهرسازی در شورای عالی مسکن پیشنهادی را برای افزایش مبلغ تسهیلات مسکن مطرح کرده تا برای متقاضیان دریافت تسهیلات کمی ترغیب‌کننده باشد.

رضایی کوچی سال گذشته در شرایطی از احتمال افزایش سقف وام مسکن به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان سخن گفته بود که با توجه به بررسی های صورت گرفته و برخی اظهار نظرها از سوی برخی سازندگان و انبوه سازان در حال حاضر حداقل ساخت مسکن در تهران برای هر متر مربع ۱۵ میلیون تومان است.

افزایش وام تولید مسکن به ۷۰۰ میلیون؟| حداقل ساخت در تهران ۱۵ میلیون شد

«ایرج رهبر» رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر هزینه قیمت هر متر مربع مسکن در تهران چقدر است؟ گفت: با توجه به تورم موجود در کشور و رشد قیمت نهاده های تولید مسکن، هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در تهران کمتر از ۱۵ میلیون تومان نیست. یعنی اگر بخواهیم یک واحد مسکونی قابل سکونت در تهران را احداث کنیم برای هر متر مربع مسکن بالاتر از ۱۵ میلیون تومان باید هزینه کرد.

با توجه به تورم موجود در کشور و رشد قیمت نهاده های تولید مسکن، هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در تهران کمتر از ۱۵ میلیون تومان نیست. یعنی اگر بخواهیم یک واحد مسکونی قابل سکونت در تهران را احداث کنیم برای هر متر مربع مسکن بالاتر از ۱۵ میلیون تومان باید هزینه کرد

او ادامه داد: سال گذشته هزینه ساخت هر متر مربع مسکن برای یک سازنده زیر ۱۰ میلیون تومان و بالای ۷ میلیون تومان در نوسان بود. این اعداد نشان می دهد که در یک سال گذشته هزینه ساخت و ساز بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

رهبر خاطر نشان کرد: به هر حال رشد قیمت نهاده های تولید مسکن یکی از مولفه ها برای تولید مسکن است. مولفه های دیگری هم تاثیر دارد. وقتی در سال گذشته حداقل دستمزد ۵۷ درصد افزایش یافت باید آثار آن را در سایر بخش ها هم دید. مصالح ساختمانی نیز رشد زیادی کرده است. به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم میلگرد در ابتدای سال گذشته ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان بود در حالیکه این عدد در پایان سال به ۲۴ هزار تومان افزایش یافته است.

افزایش وام تولید مسکن به ۷۰۰ میلیون؟| حداقل ساخت در تهران ۱۵ میلیون شد

بنابراین گزارش، طبق برخی برآوردها در بهار سال گذشته صرف‌نظر از قیمت زمین، هزینه ساخت مسکن به متری ۸ میلیون تومان رسید و بر این اساس یک واحد ۸۰ متری حدود ۶۴۰ میلیون تومان هزینه دارد. و حال آنطور که به نظر می رسد در پایان سال گذشته هزینه ساخت مسکن به متری ۱۵ میلیون تومان با حداقل امکانات رسیده است.

بیشترین نقش در هزینه‌های ساخت و ساز را زمین به خصوص در تهران و کلانشهرها بر عهده و در رتبه دوم نیز همین فرصت از دست رفته و زمان طولانی صدور پروانه قرار دارد. به عبارت دیگر مصالح و دستمزد کارگران در رتبه‌های بعدی هزینه‌های تمام شده ساخت و ساز قرار می‌گیرند.

شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر اعلام کرده بود و باید منتظر ماند و دید امسال قیمت تمام شده با چه میزان تغییر همراه خواهد بود.

  • ساختمان های یک و دو طبقه متری ۶ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان
  • ساختمان های ۳ تا ۵ طبقه متری ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان
  • ساختمان های ۶ و ۷ طبقه متری ۸ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان
  • ساختمان های ۸ تا ۱۰ طبقه متری ۹ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان
  • ساختمان های ۱۱ و ۱۲ طبقه متری ۹ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان
  • ساختمان های ۱۳ تا ۱۵ طبقه متری ۱۰ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان
  • ساختمان های ۱۶ طبقه به بالا متری ۱۱ میلیون و ۵۴ هزار تومان

براساس اعلام رئیس سازمان نظام مهندسی درصدهای تعدیل ۳ ماهه توسط سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۱ به ارقام فوق افزوده خواهد شد.

کد خبر: ۲۱۳٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha