۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۹
«مهار تورم و رشد تولید» بدون حضور بخش خصوصی شدنی نیست
نماینده گرگان و آق قلا در مجلس:

«مهار تورم و رشد تولید» بدون حضور بخش خصوصی شدنی نیست

گرگان- کارشناسان و مسئولان بر این باورند که دولت باید از تصدی گری فاصله بگیرد و به بخش خصوصی توجه بیشتری کند زیرا باید پذیرفت که بدون حضور بخش خصوصی مشکلات حل شدنی نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: در سال های اخیر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و به تشخیص مقام معظم رهبری شعار سال مبتنی بر تولید و اقتصاد بوده است. فلسفه این کار جلب توجه مردم و به ویژه مسئولان به یک ارزش و یا مشکل خاص بوده که معمولا بر اساس اولویت‌های کشور انتخاب می شود. اما واقیعت این است که عملیاتی شدن این شعارها به نوشتن آن در گوشه نامه های اداری و تاکید مداوم آن از سوی مسئولان ختم شده است.

آنچه مقام معظم رهبری هم در سخنان خود به آن اشاره دارند این است که دولت دست از تصدی گری بردارد و به بخش خصوصی اعتماد کند اما خصوصی‌سازی اقتصاد محقق نخواهد شد، مگر اینکه تحولی اساسی در نگرش و اقدامات دولت نسبت به این موضوع شکل بگیرد نکته بعدی اینکه تامین امنیت سرمایه‌گذاری تکلیفی است که در سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه تعیین شده اما با توجه به عدم ثبات در سیاست ها، بسیاری معتقند که بخش خصوصی از امنیت سرمایه گذاری برخوردار نیست.

«غلامرضا منتظری» نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، از گلستان به عنوان استانی سرمایه گریز یاد می کند و معتقد است دولت باید چتر حمایتی خود را برای بخش خصوصی کاملا باز نماید تا این بخش حمایت و همچنین امنیت و پیش بینی پذیری را احساس کند. در این گفتگو نظرات این مقام مسئول را در رابطه با چگونگی تحقق شعار سال و همچنین برخی از اقدامات پیش روی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سال جاری را می خوانید؛

* تحقق شعار سال در قدم اول مستلزم چه اقدامی است؟

در تحقق شعار سال باید به چند نکته مهم توجه کرد و باید پذیرفت که این شعار یک راهبرد تحول آفرین است. برای عملیاتی شدن «مهار تورم و رشد تولید» ضروری است در دو حوزه ملی و استانی چاره جویی کرد. در بخش ملی باید دولت دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت اقتصادی به مردم ارائه دهد که بخش کوتاه مدت مبتنی بر اولویت ها و مسائل ضروری و اورژانسی مردم نظیر معیشت، ثابت ماندن نرخ ارز و تثبیت قیمت ها در بازار باشد تا مردم طعم شیرین ثبات قیمت ها را بچشند و برنامه بلند مدت دولت باید چشم انداز و قابلیت پیش بینی پذیری داشته باشد.

دولت باید چتر حمایتی خود را برای بخش خصوصی کاملا باز نماید

در مقیاس ملی می توان فراخوان و پویش ملی در رابطه با ایده ها و طرح های مردم در مورد کنترل تورم و رشد تولید را مطرح کرد که در این صورت شاهد تقویت احساس مسئولیت اجتماعی در کشور خواهیم بود و به نوعی یک لبیک عمومی به درخواست مقام معظم رهبری شکل خواهد گرفت زیرا در برهه کنونی راهی به جز درمان این اقتصاد نداریم

* بخش خصوصی در «مهار تورم و رشد تولید» چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟

به رئیس مجلس پیشنهاد دادم صاحبنظران و متخصصان بخش خصوصی را به مجلس دعوت کند تا با نمایندگان گفتگو کنند و داشته های موجود را بررسی کنند تا از حاصل این هم اندیشی به یک مدل نجات بخش اقتصادی دست پیدا کنیم. با توجه به تاکید قانون و همچنین تاکید مقام معظم رهبری باید دولت از تصدی گری فاصله بگیرد و به بخش خصوصی توجه بیشتری کند زیرا باید پذیرفت که بدون حضور بخش خصوصی مشکلات حل شدنی نیست.

دولت باید چتر حمایتی خود را برای بخش خصوصی کاملا باز نماید تا این بخش حمایت و همچنین امنیت و پیش بینی پذیری را احساس کند اما استان گلستان از این جهت در وضعیت خوبی قرار ندارد و به استان سرمایه گریز معروف شده که می توان در این راستا از ظرفیت اتاق بازرگانی به عنوان یک نهاد خصوصی بهره بگیریم.

یکی از مشکلات جدی بخش خصوصی صدور مجوزها است

یکی از مشکلات جدی بخش خصوصی صدور مجوزها است اما با اینحال شعار پنجره واحد هنوز در حد شعار باقی مانده است. در انجام پروژه ها باید دستگاه مادر با استاندار تفاهم کند تا برای دریافت تاییدیه های دستگاه های مختلف در صدور مجوز، زمان زیادی صرف نشود. تقویت زیرساخت ها و رفع موانع تولید که در صدر آن صدور مجوز ها است دو فاکتور بسیار مهم در تحقق شعار سال است.

* حرکت عملیاتی دستگاه‌های مختلف برای تحقق واقعی شعار سال چگونه رخ می‌دهد؟

پیشنهاد می کنم کارگروه رصد برنامه سال در استان شکل بگیرد و دستگاه های مرتبط با حوزه اقتصاد، صنعت و تولید برنامه عملی خود را به این کارگروه ارائه دهند و به طور ماهیانه عملکرد دستگاه ها رصد شود که اگر وظایف و برنامه های پیش بینی شده را به درستی انجام نداده بودند مورد علت یابی قرار بگیرند. همچنین رسانه ها باید به طور جدی در حوزه مطالبه گری برای تحقق شعار سال وارد عمل شوند.

کد خبر: ۲۱۳٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha