۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱
رونق صنایع کوچک موتور محرک توسعه اقتصاد در جامعه
یادداشت؛

رونق صنایع کوچک موتور محرک توسعه اقتصاد در جامعه

همدان - «رونق صنایع کوچک با توجه به جایگاه ویژه آنها تاثیر قابل توجهی در توسعه اقتصاد و صنعت هر منطقه دارد.» این جمله بخشی از یادداشت پروین قادری دانشمند است که می خوانید.

پروین قادری دانشمند*؛ بازار: صنایع کوچک یک رکن از ارکان توسعه صنعتی در هر کشوری به شمار می رود چراکه به واسطه کوچک بودنشان خیلی چابک هستند و انعطاف بالایی دارند و به راحتی می توانند با تغییرات درونی و بیرونی خود را تطبیق دهند و مشکلات خود را به شکل انعطاف پذیری حل کنند.

معمولا صنایع کوچک در همه جای دنیا به گونه ای بوده که با توزیع عادلانه درآمد اگر درست استفاده شوند خیلی کمک کننده خواهند بود چراکه صنایع کوچک در پهنه جغرافیای هر کشور گسترده است و برخلاف صنایع بزرگ که در مکان مشخصی مستقر هستند، می توانند در همه مناطق باشند و حتی در مناطق محروم مستقر شوند و شروع به تولید کنند که قاعدتا اشتغال نیز ایجاد می کند.

صنایع کوچک جایگاه ویژه ای دارند که اگر رونق بگیرند می توانند تاثیرات بسیار زیادی در اقتصاد و صنعت داشته باشند ضمن اینکه همدان نیز یکی از استان‌های مستعد در زمینه صنایع کوچک محسوب می‌شود

همین دو سه جمله کافی است تا مطمن شویم صنایع کوچک جایگاه ویژه ای دارند که اگر رونق بگیرند می توانند تاثیرات بسیار زیادی در اقتصاد و صنعت داشته باشند ضمن اینکه همدان نیز یکی از استان‌های مستعد در زمینه صنایع کوچک محسوب می‌شود.

نگاه به آمار موجود گویای آن است که شرکت شهرک‌های صنعتی همدان با دارا بودن ۱۲ شهرک صنعتی، ۱۵ ناحیه صنعتی و یک شهرک فناوری درحال بهره‌ برداری، دو هزار و ۷۵۴ قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از یک هزار و ۲۷۶ واحد صنعتی و ۴۶ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۲۲ هزار و ۴۶۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده و در این میان سفال، مبل و صنایع چوبی آن قابلیت‌های بسیار زیادی برای صادرات دارد.

همدان ظرفیت‌های بسیار فراوانی در ارتباط با توسعه صنایع کوچک دارد و نباید به این شرایط قانع باشد و باید صنعت استان همدان را در بدنه آموزشی و محصولات صادرات محور توسعه داد و فضای رو به رشدی را برای صنعتگران فراهم کرد

البته کارشناسان اقتصادی معتقدند استان همدان ظرفیت‌های بسیار فراوانی در ارتباط با توسعه صنایع کوچک دارد و نباید به این شرایط قانع باشد و باید صنعت استان همدان را در بدنه آموزشی و محصولات صادرات محور توسعه داد و فضای رو به رشدی را برای صنعتگران فراهم کرد.

ناگفته پیداست که فراهم کردن فضای رشد برای صنعتگران نیازمند مقدماتی است چراکه در حال حاضر بخشی از مشکلات صنایع کوچک مدیریتی است چراکه کسانی که به صنایع کوچک وارد می شوند معمولا تازه کار بوده و افرادی هستند که تازه از دانشگاه فارغ تحصیل شده اند و ممکن است تجارب کافی برای مدیریت، مسائل مالی و حقوقی نداشته باشند و احتمال اینکه از این زاویه ها آسیب ببینند زیاد است.

یکی دیگر از مهمترین چالش های صنایع کوچک مسائل مالی و چگونگی تامین آن است ضمن اینکه در مسائل مالی مهمترین رکن وثایقی است که نظام تامین مالی اعتباری از آنها طلب می کند.

براساس تجاربی که در دنیا بوده صندوق های ضمانتی برای حل این بخش از مشکلات صنایع کوچک ورود کرده اند تا با صدور انواع ضمانت نامه ها تامین وثیقه اتفاق بیفتد و کسری وثیقه مورد نظر نظام بانکی را پوشش دهند.

پا گرفتن صنایع کوچک حمایت های بیشتری می طلبد
هر چند صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک تشکیل شده تا به صنعتگران خرد کمک کند چنانچه در بخش تامین مالی نیاز به وثیقه داشتند آن را جبران کرده و شرایط بهتری برای دریافت وام ایجاد کند اما این اقدام کافی نیست و پا گرفتن صنایع کوچک حمایت های بیشتری می طلبد.

صنایع کوچک جایگاه ویژه ای دارند که اگر رونق بگیرند می توانند تاثیرات بسیار زیادی در اقتصاد و صنعت داشته باشند کمااینکه استان همدان ظرفیت‌های ارزشمندی دارد که باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون، به‌سوی توسعه اقتصای و صنعتی این استان حرکت و مشکلات شهرک‌های صنعتی و تولید کنندگان و صنعتگران را با جدیت دنبال و راه برای توسعه صنعتی استان را هموار کرد.


*فعال رسانه

کد خبر: ۲۱۳٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha