۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
سرمایه داری به نقطه بحرانی رسیده است
بازار گزارش می‌دهد؛

سرمایه داری به نقطه بحرانی رسیده است

اصلاح نظام بازنشستگی یک موضوع کلیدی مرتبط با پیشرفت ملی است، به ویژه برای کشورهای توسعه‌یافته مانند فرانسه که وارد عصر رفاه شده‌اند.

بازار؛ گروه بین الملل: به عنوان یکی از موتورهای مهم اقتصاد اروپا، اصلاح سیستم بازنشستگی فرانسه ارتباط تنگاتنگی با توسعه آن در دوران فراصنعتی و رقابت پذیری کل اتحادیه اروپا دارد. در عصر جهانی شدن، فرانسه با چالش های اقتصادی نه تنها از داخل اتحادیه اروپا، بلکه با رقابت ایالات متحده، چین و دیگر اقتصادهای نوظهور مواجه است.

قدرت اقتصادی کنونی فرانسه مبتنی بر شالوده تاریخی بیش از ۵۰۰ سال گسترش استعماری غرب و همچنین دستاوردهای سختکوشی یک یا دو نسل پس از پایان جنگ جهانی دوم است.

امروزه فرانسه همچنان واحد پول ۱۴ مستعمره سابق غرب آفریقا را کنترل می کند و فرانک واحد پول قانونی آنهاست و این کشورها باید ۵۰ درصد از ذخایر ارزی خود را در خزانه داری عمومی فرانسه واریز کنند

امروزه فرانسه همچنان واحد پول ۱۴ مستعمره سابق غرب آفریقا را کنترل می کند و فرانک واحد پول قانونی آنهاست و این کشورها باید ۵۰ درصد از ذخایر ارزی خود را در خزانه داری عمومی فرانسه واریز کنند. این یکی از دلایلی است که فرانسوی ها هنوز از سخاوتمندانه ترین سیستم رفاه اجتماعی در جهان از جمله حقوق بازنشستگی برخوردار هستند.

در عرصه رقابت در بحبوحه جهانی شدن، سود انباشته شده پیشینیان در فرانسه در حال اتمام است. این کشور هنوز پول دارد و می تواند حمایت نظامی قابل توجهی از اوکراین ارائه کند اما با افزایش مستمر جمعیت سالمندان در آینده، نظام بازنشستگی با کسری مواجه خواهد شد. به همین دلیل است که «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه بر اصلاحات اصرار دارد.

حقوق بازنشستگی به عنوان بخش مهمی از نظام رفاهی، عامل مهمی برای بازتاب عادلانه توزیع ثانویه است. علاوه بر این، تجربیات بسیاری از کشورها نشان می دهد که حقوق بازنشستگی فقط می تواند افزایش یابد و نمی توان آن را کاهش داد. بنابراین این موضوع که چگونه می توان به طور مستمر مجموعه صندوق های بازنشستگی را بزرگتر کرد، به مشکلی در ارتباط با نحوه توزیع عادلانه آن تبدیل شده است.

برای فرانسه، ترتیبی که باعث می شود همه بیشتر کار کنند منصفانه نیست، به این معنی که اکثریت قریب به اتفاق کارگران یقه آبی، از جمله کسانی که در محیط های آلوده و خطرناک کار می کنند، باید این بار را به دوش بکشند.

اما ماهیت شغلی آنها با کسانی که با رایانه کار می کنند و با سهام و اوراق بهادار بازی می کنند کاملاً متفاوت است. باید گفت اصلاحات در فرانسه به عنوان یکی دیگر از راه حل های جلوگیری از تشدید شکاف ثروت تلقی می شود.

فرانسه قبلا شکاف ثروت اندک داشت نسبت به سایر کشورهای اروپایی، اما در سال های اخیر این شکاف در حال افزایش است. داده های نابرابری دانشکده اقتصاد پاریس نشان می دهد که نابرابری درآمد و ثروت تقریباً در همه جا از دهه ۱۹۸۰ در حال افزایش بوده است و تحلیلگران معتقدند مالیات بر ثروت (IFI)، مالیات بر دارایی های مستغلات برای افراد که جایگزین مالیات بر ثروت همبستگی (ISF) شده است، منجر به شتاب نابرابری شده است.

چالش هایی که فرانسه یک قدرت اقتصادی در کلاس جهانی با آن مواجه است، فقط به پول مربوط نمی شود. آیا نسل جدید که از این سیستم رفاهی لذت می برند، مایل خواهند بود که به کار سخت برای ایجاد رشد اقتصادی پایدار، به ویژه در سطوح پایین و تولید ادامه دهند؟

چند سال پیش جمله معروف «نیکلا سارکوزی» رئیس جمهور سابق فرانسه «بیشتر کار کنید تا درآمد بیشتری کسب کنید» درست تلقی شد، اما اکنون به طور گسترده توسط بسیاری از فرانسوی ها به ویژه جوانان رد شده است.

سرمایه داری به نقطه حساسی رسیده است و اگرچه به سرعت از بین نخواهد رفت، اما مسیر آینده نامشخص است

بنابراین اصلاح حقوق بازنشستگی نه تنها یک موضوع سیستمی بلکه یک موضوع روحی است. این که آیا فرانسه می تواند به حفظ رقابت پذیری قوی خود ادامه دهد، در هر دو سطح سیستمی و معنوی با چالشی دوگانه روبروست.

با نگاهی به تاریخ متوجه می شویم که سرمایه داری اروپایی بین کارایی و انصاف کاوش کرده است تا دائماً نقاطی را بیابد که منجر به اصلاحات می شود. مردم اروپا مسیری متفاوت از ایالات متحده آمریکا را انتخاب کردند - راهی که بر رفاه و توزیع عادلانه تأکید دارد. با این حال حتی در سرمایه داری رفاهی، ماهیت سرمایه داری و معایب ذاتی آن که ناگزیر به افزایش شکاف ثروت منجر شده است، تغییر نمی کند.

به نظر می رسد که مردم فرانسه اکنون نمی توانند راهی برای خروج پیدا کنند آمریکا هم نمی تواند. به نظر می رسد سرمایه داری به نقطه حساسی رسیده است و اگرچه به سرعت از بین نخواهد رفت، اما مسیر آینده نامشخص است.

کد خبر: ۲۱۳٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha