۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸
کاهش سلطه دلار بر معاملات نفت با گواهی سپرده نفت خام

کاهش سلطه دلار بر معاملات نفت با گواهی سپرده نفت خام

کارشناس حوزه انرژی گفت: تامین کسری بودجه بدون فشار به بازارهای پول، ارز، بورس و کاهش سلطه دلار بر معاملات نفت و تغییر در نظم کنونی جهان باکمک روسیه و چین، از اهداف طراحی گواهی سپرده نفت خام بوده است.

به گزارش بازاربه نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، حامد صاحب هنر با طرح این سوال که ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار در حوزه بازار نفت که حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز تولید نفت می‌کند، چرا باید تابع قیمت‌های جهانی باشد به بورسان گفت: هدف از طراحی گواهی سپرده نفت خام، توسعه بازار فیزیکی و افزایش مشتریان نفتی کشور، ایجاد بازار کاغذی نفتی شفاف با نقدشوندگی بالا و ورود به حوزه قیمت‌گذاری نفت در میان مدت است.

وی افزود: تامین کسری بودجه بدون فشار به بازارهای پول، ارز، بورس و بخش حقیقی اقتصاد با کمترین هزینه تامین مالی ممکن، کاهش سلطه دلار در معاملات نفت و تغییر در نظم کنونی جهان با کمک روسیه و چین از دیگر اهداف طراحی گواهی سپرده نفت خام بوده است.

به گفته این کارشناس حوزه انرژی؛ هدف کوتاه مدت برای طراحی گواهی سپرده این بوده که بتوان کانال جدیدی در کنار روش‌ها و ابزارهای موجود برای فروش نفت ایجاد کرد تا مشتریان داخلی و خارجی که تاکنون به هر دلیلی نتوانسته اند دسترسی به نفت خام پیدا کنند، بتوانند بدون واسطه در فضای رقابتی کاملا روشن و شفاف بورس، نفت خام خریداری کنند.

صاحب هنر درباره مزیت‌های انتشار اوراق ارزی مبتنی بر نفت در بازار سرمایه ایران، عنوان کرد: شروع فعالیت‌های تخصصی معامله گران حرفه‌ای نفت خام و گزارش‌های تحلیلی در این زمینه، زمینه سازی برای ارائه شاخص قیمت نفت ایران در بازار منطقه، راهکار جدید برای تنوع‌دهی پرتفوی شرکت‌های دارنده منابع ارزی و راهکار برای مدیریت منابع ارزی داخلی و بین الملل از جمله مزیت‌های آن به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد گواهی سپرده نفت خام فعلا در فاز اولیه است، اما پس از اینکه بازار عمق کافی پیدا کرد، کم کم معاملات آپشن آن هم راه اندازی می‌شود.

کد خبر: ۲۱۳٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha