۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
اصلاح بورس مقطعی و زمانی خواهد بود
سیگنال رشد نقدینگی چیست؟

اصلاح بورس مقطعی و زمانی خواهد بود

بورس با وجود اینکه در یک سال گذشته حدود ۴۵ درصد رشد داشته با این حال از تورم عمومی عقب است بعلاوه رشد بالای نقدینگی در ماه های پایانی سال ۱۴۰۱ دو سیگنال ادامه رشد بورس هستند.

بازار؛ گروه بورس: طبق گزارش بانک مرکزی اسفند ۱۴۰۱ ایران بیشترین رشد نقدینگی را نسبت به دو سال گذشته تجربه کرده که نشان دهنده استقراض دولت از سیستم بانکی یا انتشار پول است و این مسأله ادامه تورم بالا در سال ۱۴۰۲ را تایید می کند. از این رو بازارهای مختلف دوباره گارد صعودی گرفته اند به طوری که قیمت ارز بعد از یک اصلاح دوباره به سقف نزدیک شده و شاخص کل بورس هم بعد از حدود ۴۵ درصد رشد به مقاومت تاریخی خود رسیده است. در این موقعیت بازار شرایط خاصی را دنبال می کند از یک سو سهامداران خرد نگران ریزش دوباره بعد از برخورد با سطح دو میلیون و صد هزار واحد هستند از سوی دیگر کارشناسان معتقدند که با توجه به تورم کنونی و عقب ماندگی بورس نسبت به بازارهای دیگر شاخص توان شکست مقاومت را دارد.

بازار سرمایه به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و صرفا اصلاح های مقطعی را شاهد خواهیم بود، زیرا هنوز بسیاری گروه ها و سهم ها از رشد اصلی خود بازمانده اند و فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری دارند

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار درباره موقعیت کنونی شاخص کل، گفت: مهم ترین نکته پایان روند نزولی بازار و بهبود پارامترهای مرتبط با آن است. در شرایط کنونی فعالان و سهامداران بازار سرمایه نسبت به تمامی اخبار و قیمت‌ها اشرافیت لازم را دارند به همین دلیل شاهد معاملات با ارزش بالا هستیم، از این رو کماکان نیز معتقدم بازار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و صرفا اصلاح های مقطعی را شاهد خواهیم بود. در واقع این روزها با رشد بعضا چهل درصدی برخی سهام، احساس کنیم برخی سهام عقب ماندگی محسوسی دارند که کاملا طبیعی است زیرا هنوز بسیاری گروه ها و سهم ها از رشد اصلی خود بازمانده اند و فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری دارند.
او با تاکید بر اینکه سهامی که پتانسیل بنیادی بالایی دارند و ارزش مارکت فعلی آنها با ارزش ذاتی آنها فاصله زیادی دارد ظرفیت سرمایه گذاری دارند، اظهار کرد: سهامداران باید بدانند که مهم ترین نکته در کسب بازدهی روند صعودی فعلی اجتناب از نوسان گیری و خرید و فروش های پی در پی به نیت کسب بازدهی بالاتر است که در نهایت این گونه ترید کردن منجر به کسب بازدهی پایین تری حتی نسبت به شاخص خواهد شد.

اقتصاد کشور هنوز به مرحله ثبات نرسیده است

در حال حاضر اقتصاد کشور هنوز به مرحله ثبات نرسیده و با وجود اینکه در یک سال گذشته قیمت مسکن، خودرو و... در یک سال گذشته رشد بسیار بالایی را تجربه کرده رشد نقدینگی در بازار احتمال رشد دوباره قیمت ها را بیشتر می کند.

وقتی تقاضا برای خرید سهام در بازار افزایش یابد رشد بازدهی هم اتفاق می افتد به همین دلیل می توان ادعا کرد از عوامل مهم رشد اخیر بورس، انتظارات تورمی و افزایش نقدینگی در کشور است

حمید میرمعینی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه رشد ناشی از نقدینگی ارتباطی با ارزندگی ندارد، گفت: در سال ۹۹ بسیاری از نمادهای بورسی رشد بسیار بالایی را در نتیجه ورود افراد حقیقی به بورس تجربه کردند در حالی که برخی از همین نمادها چند برابر ارزش ذاتی خود معامله می شدند و این مسأله تحت تاثیر اثر نقدینگی بر بازار است.

او با تاکید بر اینکه ورود نقدینگی جدید به بازار می تواند ادامه رشد بورس را تضمین کند، تصریح کرد: وقتی تقاضا برای خرید سهام در بازار افزایش یابد رشد بازدهی هم اتفاق می افتد به همین دلیل می توان ادعا کرد از عوامل مهم رشد اخیر بورس، انتظارات تورمی و افزایش نقدینگی در کشور بوده است.

تاثیر ادامه رشد نرخ ارز بر بازار

رشد دوباره قیمت ارز از دیگر عواملی است که می تواند تغییرات جدی را در بازار سرمایه به وجود بیاورد، در واقع شرکت های صادراتی با افزایش درآمد حاصل از این بخش می توانند به سود بالاتری برسند و همین موضوع ورود نقدینگی جدید به نمادهای صادراتی در بازار را بیشتر کند. البته در یک هفته اخیر با وجود قیمت ارز در بازار آزاد قیمت ارز در مرکز مبادلات ارزی تغییر چندانی نداشته و این به معنای تلاش دولت برای کنترل نرخ است.

در حال حاضر قیمت ارز در مرکز مبادلات ارزی به نوعی تثبیت شده و اگر قیمت دلار در بازار آزاد سقف قبلی خود را بشکند اما نرخ خرید ارز دولت از شرکت ها تغییری نکند عملا حاشیه سود شرکت ها هم تغییری نمی کند

مظفری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ارز در بازار آزاد هیج تاثیری در افزایش درآمد شرکت های صادراتی نخواهد داشت، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت ارز در مرکز مبادلات ارزی به نوعی تثبیت شده و اگر قیمت دلار در بازار آزاد سقف قبلی خود را بشکند اما نرخ خرید ارز دولت از شرکت ها تغییری نکند عملا حاشیه سود شرکت ها هم تغییری نمی کند، از این رو باید منتظر سیاست گذاری جدید دولت در این بخش بود.

پویان مظفری افزود: البته نباید فراموش کرد که رشد قیمت دلار بر تمام بازار اثر یکسانی ندارد و شرکت هایی که متکی به واردات مواد اولیه و تجهیزات هستند با افزایش قیمت دلار هزینه بالاتری خواهند داشت و همین موضوع حاشیه سود آنها را هم کاهش می دهد.

به گزارش بازار، در حال حاضر رشد نقدینگی در اقتصاد کشور همچنان ادامه دارد و این مسأله می تواند به تورم بیشتر در سال ۱۴۰۲ بیانجامد به همین دلیل بازارهای مختلف هم همچنان تحت تاثیر این سیگنال خواهند بود و بورس هم که در یک سال اخیر حدود ۴۵ درصد رشد داشته و نسبت به تورم عمومی عقب تر است پتانسیل بالایی برای جبران عقب ماندگی خود دارد و این به معنای ادامه رشد بورس و تجربه اصلاح زمانی به جای اصلاح قیمتی است.

کد خبر: ۲۱۳٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha