۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
اصلاح ساختار بودجه کامل صورت نگرفته است| به تاخیر انداختن کالابرگ هوشمند خطایی بزرگ بود
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

اصلاح ساختار بودجه کامل صورت نگرفته است| به تاخیر انداختن کالابرگ هوشمند خطایی بزرگ بود

عضوکمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه کامل صورت نگرفته است، گفت: وابستگی به درآمد حاصل از فروش نفت کاهش نیافته ولی درآمدهای مالیاتی بیشتر شده است.

به گزارش بازار، سید مصطفی میرسلیم با اشاره به تاخیر در ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس و رسیدگی و بررسی لایحه در سه نوبه کاری فشرده، درباره بودجه و ویژگی‌های آن، گفت: در نهائی کردن بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ غیر از کار فشرده‌ای که نمایندگان در کمیسیون تلفیق و در صحن مجلس انجام دادند، شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری مفصلی کردند تا تصویب قانونی آن به بعد از پایان سال موکول نشود. مسائل مهم بودجه به ساختار آن و کسری واقعی و شفافیت درآمدها و هزینه‌ها برمی‌گردد.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، افزود: درباره ساختار بودجه اصلاح لازم و کامل صورت نگرفته و مطالبی در این قانون به چشم می خورد که مناسبتی با بودجه دولت ندارد که به یک نمونه از آن در نامه سرگشاده اخیر خود اشاره کرده‌ام. وابستگی به درآمد حاصل از فروش نفت کاهش نیافته ولی درآمدهای مالیاتی بیشتر شده هرچند نسبت درآمد مالیاتی به درآمد ناخالص ملی هنوز مطلوب نیست.

وی ادامه داد: کسری بودجه در عمل وجود خواهد داشت و تراز کنونی واقعی نیست لذا خطر ادامه روند تورم متاسفانه کشور را تهدید می‌کند. شفافیت بودجه در زمینه‌هایی بهبود یافت ولی فرصت لازم برای حذف همه موارد عدم شفافیت پیدا نشد.

میرسلیم یادآور شد: بسیاری از موارد انضباطی که در بودجه ۱۴۰۱ ذکر شده بود، چون فاقد عملکرد لازم بود، ناچار در این بودجه تکرارشد به امید این که امسال در عمل شاهد افزایش انضباط بودجه‌ای باشیم از جمله مهمترین آنها تعیین تکلیف مناسبات مالی شرکت نفت و دولت است. در حال حاضر وزارت نفت از طریق شرکت‌های خود ۱۴.۵٪ عواید حاصل از فروش صادراتی نفت خام و گاز و فرآورده‌های نفتی را برای امور جاری و توسعه‌ای خود استفاده می کند و گویی بودجه مستقل دارد در حالی که قراربود تا خرداد ۱۴۰۱ این مناسبات کاملا روشن شود و به طور شفاف در بودجه دولت آورده شود.

نماینده مردم‌تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر ‌پردیس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا موارد مهمی هست که کلا مغفول مانده باشد، گفت:حتما! و لازم است به یکی از مهمترین آنها اشاره کنم و آن یارانه پنهان است. متاسفانه قانون بسیار مفید هدفمندی یارانه‌ها به صورت ناقص اجرا و در عمل منحصر شد تقریبا به پرداخت یارانه نقدی ماهیانه به خانوارها. اگر قانون اجرا می‌شد امروز فقط از محل فروش بنزین و گازوئیل در حدود معادل ریالی ۸۰ میلیارد دلار نصیب دولت می شد که با آن می توانست بویژه در استقرار عدالت اجتماعی به صورت موثر اقدام کند و از فاصله طبقاتی ایجاد شده بکاهد، و نیز وضع بهداشت و درمان را بهبود بخشد و خصوصا موانع رونق تولید را برطرف کند. عدم اجرای قانون هدفمندی، چند خسارت مهم به کشور زده است.

میرسلیم افزود: نخست جلو اسراف گرفته نشده و ایران در دنیا جزو کشورهایی است که بزرگترین شدت انرژی را دارد و این اصلا افتخار محسوب نمی شود بلکه سرشکستگی و خفت است. دومین‌نکته اینکه حرکت موثر چندانی در بهینه سازی مصرف سوخت انجام نشده زیرا سوخت ارزش واقعی خود را ندارد تا قدر آن دانسته شود و در نتیجه برای بهینه سازی مصرف آن کار تحقیقاتی و فناورانه انجام گیرد؛ اغلب وسایل مورد استفاده مردم و نیز خودروها بازده ضعیفی دارند و فرآیندهای تبدیل نیز در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها اصلاح نشده‌اند و اغراق نیست اگر بگویم چهل درصد از سوخت مصرفی کنونی می توانست با استفاده از وسایل و فرآیندهای رائج در دنیا صرفه جویی شود. همه این‌ها به مفهوم ضایع کردن سرمایه ملی است و ما پاسخی خداپسندانه برای نسل‌های آینده خود نداریم.

وی در ادامه اظهار کرد: سومین نکته اینکه همین اسراف در مصرف و اتلاف در استخراج و توزیع و سوزاندن در مشعل موجب آلودگی شدید محیط زیست شده که کشور ما را در دنیا به بدترین رتبه‌ها نزدیک کرده‌است و البته دود آن به چشم خود ما می رود و مشکلات عدیده بهداشتی و درمانی درست شده ضمن آن که باعث کاهش تولید ناخالص ملی شده‌است.

این‌نماینده مردم در مجلس یازدهم تقریح‌ کرد: چهارم اینکه بی عدالتی در بهره‌مندی از یارانه سوخت موج می زند یعنی بیشترین استفاده و اسراف را دهک‌های نهم و دهم انجام می دهند که کمترین استحقاق را نسبت یارانه دارند و کمترین استفاده را دهک‌های اول تا پنجم می کنند که بیشترین استحقاق یارانه را دارند. پس هم مقدار یارانه‌ تخصیصی و هم بی عدالتی در توزیع آن یارانه بیشتر شده است و پنجمین‌نکته هم اینکه مقادیر معتنابهی از سوخت توزیع شده متاسفانه به دلیل شکاف قیمتی هنگفت بین ما و همسایه ها، قاچاق می شود که رقم آن در حدود ده درصد کل مصرف است و این نشان دهنده سوء مدیریت و تبذیر است. اگر خدای متعال به ما منابع نفت و گاز داده است، آیا از این نوع عملکرد توام با اسراف و تبذیر و بی‌عدالتی ما، راضی است؟

میرسلیم‌در خصوص اینکه آیا برای خروج از این نابسامانی چاره‌ای وجود دارد، گفت: یقینا! جناب آقای رئیسی در دوران کسب رای اعتماد برای دولت خود ، صحبت از جراحی کرده بود و واقعا برای علاج این مشکل از جراحی و پذیرش سختی‌های آن در کوتاه مدت ناگزیریم؛ ولی هیچ‌کدام از آن جراحی‌ها انجام نشده و فرصت‌هایی طلایی از بین رفته است. دولت باید قوانین را اجرا کند یا پیشنهاد اصلاح آنها را بدهد والا مشروعیت خود را از دست می دهد ضمن آن که خسارت عمده‌ای بر گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه تحمیل می شود. دولت نباید در مورد به تاراج رفتن منابع طبیعی و معدنی و نفت و گاز که سرمایه‌های بین نسلی‌اند از حساسیت خود بکاهد و در فکر وجیه المله ماندن باشد. امروز برای اصلاح نابسامانی‌های کشور باید آبرو گذاشت.

وی در توضیح پیشنهاد خود برای این‌وضعیت گفت: فوری ترین کار در کوتاه مدت سهمیه بندی سوخت است تا جلو ریخت و پاش گرفته شود.ادامه روند لجام گسیخته مصرف به واردات بنزین ختم خواهد شد!

میرسلیم گفت: قدم بعدی توزیع یارانه به مستحقان است و نه به طور مساوی به همه. در این مورد به تاخیر انداختن کالابرگ هوشمند خطایی بزرگ بود. پرداخت یارانه به هزینه های خارج از الگوی مصرف باید متوقف شود.قدم سوم تقویت ترابری عمومی به جای شخصی است با اولویت راه‌آهنی بویژه با استفاده کامل از ظرفیت‌های بسیار خوب داخلی و قدم چهارم رسیدگی به اقتصاد انرژی است و تصمیم به حذف ناترازیهای چندگانه موجود.

وی تاکیدکرد: اینها باید توام با آگاهی رسانی کامل به مردم انجام گیرد تا موجب سوء استفاده دشمنان و ادامه خیانت کسانی که از این نابسامانی ها فربه شده اند و توطئه‌های آنان نشود.

میرسلیم در توضیح تاثیر تحریمها در بوجود آمدن وضع موجود، گفت: قطعا تحریمها موثر بوده و خواهد بود ولی اثر تحریمها به دلیل سوء تدبیر خود ما و عدم مراعات شایسته‌سالاری در مدیران ظاهر و تشدید می شود. برای اصلاح مشکلات موجود، معطل هیچ شرطی که ما را وابسته به بیگانگان می کند، نباید ماند. اصلاح و تغییر اصلی از درون خود ما باید بجوشد، آن‌گاه تحریمها و نقشه‌های پی‌درپی بدخواهان و دشمنان نیز نقش بر آب خواهد شد.

کد خبر: ۲۱۳٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha