۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
سیزده‌بدر روز آشتی با طبیعت| جاذبه‌های طبیعی خراسان رضوی میزبان گردشگران نوروزی
بازار گزارش می‌دهد؛

سیزده‌بدر روز آشتی با طبیعت| جاذبه‌های طبیعی خراسان رضوی میزبان گردشگران نوروزی

مشهد- روز ۱۳ فروردین؛ روز طبیعت‌گردی و بهره‌بردن از مواهب خدادادی است روزی که ایرانیان به پاسداشت سنت‌های گذشته، این روز را خارج از خانه و در دامان طبیعت سپری می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: شادی و نشاط حضور در طبیعت و لذت بردن از دیدن مناظر بکر و دیدنی در کنار خانواده و دوستان لطفی دارد که به بهانه روز طبیعت رقم می‌خورد.

آیین «سیزده‌بدر» یکی از رسوم قدیمی در ایران است که مردم به دامان طبیعت رفته و آخرین روز تعطیلات را در کنار خانواده خود سپری می‌کنند.

شادی و نشاط حضور در طبیعت و لذت بردن از دیدن مناظر بکر و دیدنی در کنار خانواده و دوستان لطفی مضاعف دارد که به بهانه روز طبیعت رقم می‌خورد.

دره‌های سرسبز و خوش آب‌وهوا، غارهای زیبا و دیدنی، آبشارهای خروشان و دشت‌هایی با گل‌های بهاری بخشی از طبیعت زیبای خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند که در روز طبیعت میزبان میهمانان خود هستند.


دریاچه چشمه سبز گلمکان

این دریاچه در دامنه شمالی رشته‌کوه بینالود در شمال خراسان رضوی واقع و مشرف بر حوضه آبریز رودخانه گلمکان می‌باشد.

چشمه سبز که در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع‌شده، یکی از نقاط جذاب و دیدنی خراسان رضوی است. این چشمه به‌وسیله دیواره‌های کوهستانی احاطه‌شده و دریکی از بلندترین نقاط رشته‌کوه بینالود قرار دارد.

اهمیت چشمه سبز به هوای مناسب و مطلوب آن است و دریاچه آن ۱۵ هکتار مساحت دارد که از آب این دریاچه برای آبیاری باغات و اراضی کشاورزی استفاده می‌شود.

در این دریاچه ماهی‌های بزرگ و کوچک نیز وجود دارد که گردشگران را برای ماهیگیری به‌سوی خود جذب می‌کند.

بند گلستان

بند گلستان در هشت کیلومتری غرب مشهد و پنج کیلومتری شمال شرق طرقبه و پایان اراضی روستای گلستان بر روی رودخانه گلستان احداث‌شده و از آثار دوره تیموری است که با تغییراتی امروزه نیز مورداستفاده است.

اغلب در تابستان و پاییز آب به بند گلستان نمی‌رسد و فقط در زمستان یا بهار به خاطر زیاد بودن آب و جریان سیلاب‌های شدید، آب وارد بند می‌شود و در سال‌هایی که بارندگی زیاد است، دریاچه بند تا اواخر تابستان نیز پر آب می‌ماند.

http://media.mehrnews.com/d/2017/04/01/4/2418779.jpg

پناهگاه حیات‌وحش شیراحمد

منطقه شیر احمد در جنوب شرقی شهر سبزوار و در پنج کیلومتری آن واقع‌شده و وضعیت منطقه به‌صورت دشتی، کویری و تپه ماهور است.

این منطقه از اقلیم خشک کویری با نوسان نسبتاً زیاد درجه حرارت روز و شب که از خصوصیات مناطق کویری است.

منطقه شیراحمد از گذشته‌های دور به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های خوب آهو در منطقه سبزوار مطرح بوده است و بر اساس آخرین سرشماری حدود ۲۳۰۰ رأس از این حیوان زیبا و حساس دیده‌شده است.


باغ کشمیر

منطقه باغ کشمیر در ۵۵ کیلومتری شمال تربت جام واقع‌شده و وضعیت آن کوهستانی، تپه ماهور و منطقه با ارزشی از نظر وجود جنگل های پسته وحشی است.

درختان پراکنده پسته وحشی از جمله شاخص‌های منحصر به فرد منطقه بوده که ارزش زیادی به آن می دهد.

با توجه به کوهستانی بودن منطقه کشمیر تعداد ۱۴ چشمه درنقاط مختلف آن شناسایی شده که ازجمله آنها چشمه چاه بالا، بیگ مراد، حلقگی، چهارسبز، پلنگی، زیری، شله، گله گاش و چشمه چاه بوناک است.

پوشش گیاهی منطقه شامل پسته وحشی، بادام، درمنه، آویشن، کاکوتی، زیره وحشی، زالزالک، اسپند، بارهنگ و حیات وحش آن شامل قوچ و میش، گراز، گربه وحشی، گرگ، روباه، شغال و پرندگان آن کبک، تیهو، سارگپه، بلدرچین، کلاغ، سبزقبا، شاهین، قمری، سهره، قرقی و عقاب است.


آبشار اخلمد

این جاذبه طبیعی در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهرستان چناران در نزدیکی روستای اخلمد واقع شده است.در این دره که دارای دیواره های سنگی و پوشش گیاهی متراکم است باغات فراوان وجود دارد که میوه تابستانی منطقه و نیز شهر مشهد را فراهم می کند.

این دره دارای دیواره های فراوانی نظیر دیواره سفید، الله اکبر و عقاب می باشد که مکان مناسبی را برای ورزش سنگ نوردی ایجاد کرده است.

در دره اخلمد آبشارهای فصلی و دایمی نیز وجود دارد که مهمترین آن در انتهای دره واقع شده است و ارتفاع آن به ۲۳ متر می رسد.آبشار باشکوه، کوه های مسطح و باغات فراوان اخلمد مناظری بدیع برای گردشگران ایجاد کرده است.

http://media.mehrnews.com/d/2017/04/01/4/2418778.jpg

آبشار رود معجن

آبشار رود معجن در شهرستان تربت حیدریه قرار دارد و رود معجن، روستایی از توابع بخش بایک شهرستان تربت حیدریه است.

در چهار کیلومتری این روستا آبشاری زیبا با ارتفاع ۲۸ متری پدید آمده که از سلسله جبال چهل تن در ۵۴ کیلومتری غرب شهرستان سر چشمه گرفته و پس از ایجاد آبشار و مشروب کردن آبادی مسیر خود در نزدیکی روستای رود معجن وارد رودخانه حصارچه می شود.

این آبشار یکی از نقاط دیدنی و زیبای تربت حیدریه به شمار می رود.

بخش بایک با داشتن تعداد بسیاری چشمه و قنات و همچنین آبشار رودمعجن و منطقه زیبای حصار، از ییلاقات مهم خراسان رضوی به شمار می رود.

از عمده محصولات این منطقه می توان به بادام، زعفران و گندم اشاره کرد اما مهمترین محصول آن که باعث شهرت بایک شده است ابریشم می باشد که مرغوبیت فراوان دارد.


روستای جاغرق

این نقطه ییلاقی در هفت کیلومتری جنوب باختری طرقبه واقع شده و امتداد آن به مناطق دیگر از جمله عنبران، طغندر، کردینه، تغاره و شاندیز محدود می شود.

آب و هوای آن کوهستانی است که وجود باغات میوه ارتفاعات و دره های پوشیده از گیاه و چشم اندازهای زیبا جذابیت خاصی به این دره ییلاقی بخشیده است.

روستای جاغرق علاوه بر رودخانه فصلی دارای چندین رشته قنات و یک چشمه و آبشارهای متعدد است که در حاشیه آن سالن های غذاخوری و تفرجگاه هایی برای استراحت گردشگران ایجاد شده است.


روستای زشک

روستای زشک در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمه دره شاندیز در حدود ۳۰ کیلومتری مشهد قرار دارد و دارای چشم انداز ترکیبی از خانه های سنتی، باغ ها، دره، کوه و خانه های امروزی است.

روستای زشک از نظر چشم اندازهای زیبا و صفای محیط و اعتدال آب و هوا و باغات میوه سرسبز یکی از بهترین مناطق ییلاقی اطراف مشهد به شمار می رود.چشمه سارهای متعددی این منطقه را سیراب می کند و به دلیل وجود آب کافی دارای انواع محصولات باغی است.


پارک ملی تندوره

پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در شمال استان خراسان، در نزدیکی مرز ترکمنستان و در منطقه ای کوهستانی با صخره ها و تپه ماهورهای متعدد و دره های ژرف و پر شیب که پوشیده از گیاهان مختلف است قرار دارد و یکی از بهترین زیستگاه های جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش است.

پارک ملی تندوره به علت قرارگرفتن بر روی ارتفاعات کپه داغ در جنوب و غرب، تأثیر پذیر بودن از کویر قره قوم و جلگه پست درگز از سمت شمال دارای دو نوع آب و هوای متفاوت است.

قسمت های جنوبی و غربی پارک به علت وجود ارتفاعات بلند و تحت تاثیر توده های هوایی مدیترانه ای دارای آب و هوائی نسبتا سرد و رطوبت بیشتر و قسمت های شمالی تحت تاثیر آب و هوای گرم و خشک کویر قره قوم و جلگه پست درگز دارای آب و هوایی نسبتا گرم و دارای رطوبت کمتر می باشد.

http://media.mehrnews.com/d/2017/04/01/4/2418781.jpg

پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور

این منطقه در مجاورت رشته کوه بینالود و در حدود ۷۰ کیلومتری شهر نیشابور واقع شده و نام منطقه از دره و روستای حیدری گرفته شده است.

پناهگاه حیات وحش حیدری دارای سیمای کوهستانی و صخره ای، تپه ماهورهای فراوان و دره های نسبتا عمیق، دارای تراکم گیاهی و جانوری مناسبی است.

این منطقه یکی از بهترین شکارگاه های شرق کشور محسوب می شود و از گونه های مهم گیاهی آن می توان از کرکو، داغداغان، سنجد، زرشک، باریجه، شیرخشت و بارهنگ و از گونه های مهم جانوری آن می توان قوچ و میش اوریال، گربه وحشی، سمور، پلنگ، کفتار، گرگ، گراز، روباه و انواع پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، کبک و تیهو است.


باغرود

باغرود منطقه و شهرکی سرسبز در ۱۲ کیلومتری حومه شمال شهر نیشابور و در دامنه رشته کو بینالود قرار دارد، دره ای که در آن رودخانه ای در جریان است و اطراف آن پوشیده از درختان میوه است.

باغرود یکی از مهمترین مراکز گردشگری طبیعی شهرستان نیشابور به شمار می رود و دارای امکانات ورزشی از جمله زمین چمن، استخر شنا، دریاچه قایقرانی و امکانات رفاهی از جمله استراحتگاه، اردوگاه و سالن غذاخوری است.

سد بزرگ خاکی، دریاچه پرورش ماهی، باند پروازی هواپیمای گلایدر، مزارع زعفران، زنبورداری، باغات میوه، فضای سبز و پرورش گل و گیاه از جاذبه های گردشگری باغرود می باشد.


دریاچه بزنگان

بزنگان مرکز دهستان گل بی بی و روستایی از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس در ۱۰۰ کیلومتری این شهر قرار دارد.دریاچه بزنگان یا گل بی بی، تنها دریاچه در استان خراسان رضوی است که در جنوب رشته کوه های هزار مسجد قرار دارد.

وسعت این دریاچه حدود ۸۰ هکتار و عمیق‌ترین نقطه آن ۱۲ متر است که بخش اعظمی از آن در خشکسالی چند ساله اخیر خشک شده است.

آب این دریاچه از بارندگی های سالانه و چشمه‌های کوچک تامین می شود و مرکز پرورش ماهی قزل آلا بوده و در فصول مختلف سال، محل تجمع پرندگان مهاجر می باشد.

http://media.mehrnews.com/d/2017/04/01/4/2418776.jpg

دریاچه سد کارده

این رودخانه و سد در ۴۴ کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته و در اطراف خود مناظر شگفت انگیز و بدیعی خلق کرده است.

گنجایش دریاچه پشت سد کارده حدود پنج میلیون متر مکعب است که بخشی از آب منطقه را تأمین می کند.


بند فریمان

این بند یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی و تاریخی سیاحتی فریمان که مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام می باشد در ۱۰ کیلومتری شهر فریمان واقع است.

بنای اولیه بند به عصر مغول و به روایتی به دوران صفوی بر می گردد.

ظرفیت مخزن بند فریمان حدود یک میلیون مترمکعب است و از آب این سد در مجموع سه دهکده تقی آباد، قلعه نو و لوشاب و کارخانه قند فریمان و شهر فریمان استفاده می کنند. ذخیره سازی آب برای کشاورزی و به ویژه کشت چغندر قند از کارکردهای مهم این سد است.

این بند یک برج دیده بانی هم دارد که در فاصله کمی از خود بند و در ضلع شمال شرقی آن روی تپه ای قرار گرفته و به صورت مدور ساخته شده است.

این برج جالب فانوس های دریایی فیلم های سینمایی را در ذهن تداعی می کند.

علاوه بر مناظر طبیعی اطراف بند پس از نوسازی اطراف سد امکانات رفاهی نیز فراهم شده که مجهز به جایگاه های استراحت، سالن غذاخوری سنتی، سرویس های بهداشتی و وسایل بازی کودکان است که امکان یک تفریح دلنشین را برای خانواده ها فراهم می کند.

http://media.mehrnews.com/d/2017/04/01/4/2418777.jpg

آبگرم شاهان گرماب

این آبگرم در بخش قلندر آباد شهرستان فریمان و در دهستان سفید سنگ واقع شده است.

فاصله آن تا شهر فریمان حدود ۵۷ کیلومتر است و در آنجا آبگرم زلال، بی بو و بیرنگ با حدود ۴۸ درجه حرارت که فاقد گوگرد و آمونیاک و شوره می باشد قرار گرفته است.

اثر درمانی این آب بر روی امراض پوستی مربوط به گوگرد نیست بلکه مربوط به سیلیکات های آن است و چون از نظر کمی، املاح زیاد ندارد نوشیدن آن بی ضرر بوده و برای معالجه سنگ های مجاری ادراری و بیماری اگزما فوق العاده مفید است.


چشمه گراب

این چشمه نیز از دیگر پدیده های طبیعی دیدنی محسوب می‌شود که در سمت جنوب و در فاصله ۴۹ کیلومتری مشهد در جاده مشهد - نیشابور واقع شده و دارای چندین چشمه با فاصله حدود ۵۰۰ متر از یکدیگر است که همگی دارای دهانه های مخروطی و ارتفاعی در حدود ۳۰ متر از سطح زمین هستند.

این چشمه ها بر روی تپه های مخروطی شکل جریان دارند دارای آب معدنی با خواص درمانی فراوان هستند.

http://media.mehrnews.com/d/2017/04/01/4/2418787.jpg

آبگرم میامی

این آبگرم در روستایی است از توابع بخش رضویه شهرستان مشهد که در دامنه کوه واقع شده و دارای چشمه‌های آب معدنی گوارا و مفید برای امراض پوستی است.


غار مغان

این غار در ۳۵ کیلومتری مشهد و در جنوب روستای مغان واقع شده است و قدمت آن با توجه به اینکه در سال ۱۳۲۴ کشف شده به ۱۰۰ میلیون سال پیش می رسد.

این غار دارای دو دهانه و چندین حلقه چاه است که عمق یکی از آنها ۲۵ متر است.این غار دارای دهلیزها و راه های پر پیچ و خم گوناگونی است که در صورت عدم آشنایی با محیط احتمال گم شدن در آن زیاد است.

از سقف این غار زیبا ستون های استالاکتیت و استالاگمیت که از جنس آهکی هستند آویزان شده و منظره بسیار جالبی را به وجود آورده است.

در درون غار چشمه آبی وجود دارد که علاوه بر زلالی و گوارایی آن، بسیار سرد است و درون برخی از چاه های آن خفاش هایی نیز زندگی می کنند.

http://media.mehrnews.com/d/2017/04/01/4/2418780.jpg

غاز مزداوند

این غار در ۹۵ کیلومتری مشهد که یکی از قدیمی ترین و طولانی ترین غارهای خراسان لقب گرفته از بی نظیرترین غارهای افقی ایران است.سرتاسر این غار با ستون ها و تشکیلات آهکی جالبی مثل استالاگمیت ها پوشیده شده و از همه مهم تر این غار کاملا امن و بی خطر است.

داخل غار خشک است و برای تهیه آب باید از چشمه بزرگی که در نزدیکی غار وجود دارد استفاده کرد.در غار مزداوند که در سال ۱۳۳۵ کشف شد یک تالار بسیار بزرگ وجود دارد که محل زندگی خفاش های نسبتا کمیاب نعل اسبی است.

این غار که قدمت آن را تا هزاره دوم پیش از میلاد تخمین می زنند در ارتفاعات چاهک و شورلق واقع شده و دهانه آن در میان تخته سنگی رو به مشرق قرار دارد که عرض ورودی آن دو متر و ارتفاع آن ۲، ۵ متر است


غار پرده رستم

این غار که در نزدیکی دهکده جم آباد شهرستان چناران واقع شده است در دل دیواره عظیمی به وجود آمده و دهانه آن در میانه این دیواره قرار دارد.

دستیابی به این غار بسیار سخت است و با دشواری همراه است و درون غار استالاگمیت هایی وجود دارند ولی مقدار آنها زیاد نیست.غار پرده رستم دارای دیواره های زیبا و دیدنی از جنس سنگ آهک می باشد و در زمره غارهای آهکی به شمار می رود.


غار آتشگاه

این غار در ۲۰ کیلومتری شهر کاشمر واقع شده و از جمله غارهایی است که دارای ارزش تاریخی است. درگاه ورودی این غار که توسط انسان ساخته شده با پیکره یک سرباز سواره با نیزه، حجاری شده است.

ورودی غار دارای ابعاد ۷۰ در ۱۲۰ سانتی متر و ساخت آن مربوط به پیش از اسلام است و ۹۰ متر طول دارد و به دو شعبه تقسیم می شود.


آبشارهای قره سو

آبشارهای قره سو در جنوب غربی شهرستان کلات نادری و ۱۰ کیلومتری آن و در یک کیلومتری جاده لاین از سمت کلات واقع شده است.

وجود هشت آبشار و چشمه های خنک و نردبان‌های فلزی تعبیه شده برای رفتن به بالای آبشار از عواملی هستند که مسافران را به سوی خود جلب می کنند.


دوستی با طبیعت

نکته مهم در گشت و گذار روز سیزده فروردین احترام به طبیعت و حفظ محیط زیست است که گردشگران باید این گنجینه های گرانبهای طبیعی را حفظ کرده و از تخریب آن جلوگیری کنند.

اتراق در مکان‌های مشخص شده، عدم شکستن شاخه درختان، جمع آوری آتش پس از استفاده و عدم رهاسازی زباله در طبیعت از مهم ترین اقداماتی است که گردشگران باید مدنظر قرار دهند.

کد خبر: ۲۱۳٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha