۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۲
خصوصی سازی؛ علاج زیان انباشته خودروسازان

خصوصی سازی؛ علاج زیان انباشته خودروسازان

به گفته کارشناسان صنعت خودرو، خودروسازان دولتی اگر خصوصی شوند شاهد رشد تولید و پیشرفت در صنعت خودرو خواهیم بود.

به گزارش بازار، رئیس جمهور سال گذشته در بازدید از ایران خودرو فرمان ۸ ماده‌ای صادر و در آخرین بند آن اعلام کرد تا شش ماه آینده باید، خصوصی سازی خودروسازان مشخص شود؛ اکنون سال تمام شده، اما خبری از خصوصی سازی خودروسازان نیست؛ کارشناسان می‌گویند با خصوصی سازی خودروسازان و واگذاری سهام آن‌ها به بخش خصوصی شاهد افزایش تولید و پیشرفت خودروسازان خواهیم بود.

سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا می‌گوید: اکنون که خودروسازان دولتی است و توسط دولت اداره می‌شود، مدیران آن‌ها را تعیین و نیرو به آن‌ها تحمیل می‌کند؛ در اصل می‌توان اینگونه بیان کرد که حضور دولت در خودروسازی‌ها بیشتر جنبه سیاسی دارد، زیرا اگر خودروسازی‌ها مستقل باشند می‌توانند در پاسخ به دخالت‌ها در قیمت گذاری، علیه دستگاه‌های مداخله کننده شکایت کنند.

مدنی با بیان اینکه باید برای رشد صنعت خودرو، خودروسازان خصوصی شوند، گفت: باید برای رشد خودروسازی ها، با آن‌ها همچون بخش خصوصی رفتار شود؛ یعنی دولت مالک باشد، اما به جای دخالت، با نظارت کار را پیش ببرد.

سلمان ابراهیمی نژاد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما، افزود: اخیرا موضوع خصوصی سازی خودروسازان مطرح شده است. بدین منظور نکته‌ای که نباید مغفول بماند این است که شرکت‌های دولتی که واگذار می‌شوند با هدف ارتقای بهره وری به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

وی اضافه کرد: باید شرکت هایی، خودروسازان را خریداری کنند که حتما از صلاحیت و اهلیت لازم برخوردار باشند,، زیرا قرار است این شرکت‌ها به عنوان قطب جدید خودروسازی مطرح شوند، این موضوع باید مورد توجه وزارت اقتصاد نیز قرار بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به واگذاری صحیح خودروسازی به بخش خصوصی گفت: خصوصی سازی درست، می‌تواند به افزایش بهره وری خودروسازان کمک کند. در گذشته در برخی صنایع، خصوصی سازی صورت گرفت که کارایی آن صنایع را کم کرد بنابراین اکنون در واگذاری سهام خودروسازان باید دقت لازم به عمل آید.

به گفته ابراهیمی نژاد، خصوصی سازی با روش‌های مرسومی که در سال‌های گذشته انجام شده از جمله واگذاری سهام به سهام داران خرد یا واگذاری شرکت با وضع فعلی به سرمایه گذاران بخش خصوصی، نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: توان مدیریتی در صنعت خودروسازی بسیار مهم است، زیرا ۶۴ صنعت وابسته دارد بنابراین باید مدیریت این صنعت به دستان کسانی باشد که بتوانند کار را به خوبی پیش ببرند و توان مالی و تخصص داشته باشند.

وی گفت: به منظور ارتقای بهره وری و افزایش کیفیت خودرو، باید شرکت‌های خودروسازی، خصوصی سازی واقعی شوند و اینگونه است که زیان انباشته ۱۲۰ هزار میلیاردی آن‌ها جبران می‌شود.

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، خودروسازان تا زمانی که دولتی اداره شوند به تولید بالا و رضایت مشتری نخواهند رسید؛ برای اینکه وضعیت این شرکت‌ها عادی شود باید مثل بنگاه‌های خصوصی اداره شوند تا بتوان به آن‌ها به چشم بنگاه اقتصادی موفق نگاه کرد.

به گفته عزت الله اکبری، تالار پشتی عضو کمیسیون صنایع مجلس، از دلایلی که می‌گوییم دولت‌ها نباید در مدیریت خودروسازی‌ها دخالت کند این است که در این صنعت پیشرفت واقعی اتفاق بیفتد.

فاطمی امین وزیر صمت چندین بار تاکنون از خصوصی سازی خودروسازان گفته و اعلام کرده بود که وی علاقه‌ای به دولتی ماندن خودروسازان ندارد؛ سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو به صورت بلوکی واگذار می‌شود. تاکید داریم نباید دولت به عنوان سرمایه‌گذار در این شرکت‌ها باشد؛ این کار در اسرع وقت انجام می‌شود.

به گفته فاطمی‌امین، سهام شرکت ایران‌خودرو بدین ترتیب است که ۸ درصد سهام برای بانک‌های صادرات، تجارت و ملت، ۵.۷ درصد سازمان گسترش و نوسازی، ۲۷ درصد شرکت کروز، ۳ درصد صندوق بازنشستگی، ۵ درصد آتیه صبا و ۲۵ درصد خود سهامداران است.

بر اساس این گزارش؛ صورت‌های مالی خودروسازانی که خصوصی شده اند نشان می‌دهد نه تنها دیگر زیان انباشته ندارند، بلکه به سوددهی هم رسیده اند؛ ما هم این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.

کد خبر: ۲۱۳٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha