۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
تولید فرآورده‌های نفتی چین در سال ۲۰۲۳ افزایش می‌یابد

تولید فرآورده‌های نفتی چین در سال ۲۰۲۳ افزایش می‌یابد

برآوردهای اندیشکده انرژی دولتی چین حکایت از آن دارد که تولید در پالایشگاه‌های نفت چین در سال ۲۰۲۳ میلادی در پی بهبود تقاضا ۸ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش بازار، برآوردهای اندیشکده شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) نشان می‌دهد با توجه به اینکه چین آماده بهبود تقاضای سوخت است، تولید پالایشگاه‌های نفت دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان کاهش سال گذشته میلادی را معکوس می‌کند و در سال جاری میلادی ۷.۸ درصد افزایش می‌یابد.

مؤسسه تحقیقات اقتصاد و فناوری شرکت ملی نفت چین (ETRI) در چشم‌انداز سالانه صنعت خود که روز دوشنبه (هفتم فروردین‌ماه) منتشر شد، اعلام کرد توان عملیاتی پالایشگاه‌ها برای سال ۲۰۲۳ میلادی به سالانه ۷۳۳ میلیون تن یا ۱۴ میلیون و ۶۶۶ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

با توجه به تصمیم پکن برای احیای اقتصاد رو به افول خود پس از لغو محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی، انتظار می‌رود مصرف سوخت چین دوباره افزایش یابد، در همین حال پالایشگاه سینوپک اوایل روز دوشنبه به‌طور جداگانه رشد سالانه ۳.۳ درصدی را در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرد.

مؤسسه تحقیقات اقتصاد و فناوری شرکت ملی نفت چین اعلام کرد که ما انتظار داریم مصرف فرآورده‌های نفتی به‌تدریج در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد، انتظار می‌رود مصرف بنزین بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و مصرف گازوئیل ثابت خواهد ماند، در حالی که مصرف سوخت جت در حال کاهش است.

این مؤسسه تحقیقاتی در برآوردهای خود آورده است که این شرایط به افزایش ۶.۲ درصدی واردات نفت خام و رسیدن به رقم سالانه ۵۴۰ میلیون تن یا ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز منجر خواهد شد.

این افزایش با پیش‌بینی‌های تحلیلگران مستقل که پیش‌بینی می‌کنند واردات نفت چین در سال جاری میلادی در نتیجه تغییر سیاست مقابله با کرونا و راه‌اندازی پالایشگاه‌های تازه‌ساز به بالاترین حد خود خواهد رسید، مطابقت دارد.

اندیشکده CNPC شرکت ملی نفت چین پش‌بینی کرد که پالایشگاه‌های این کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی به‌طور میانگین از ۷۹.۴ درصد ظرفیت پالایش خود بهره خواهند گرفت، در حالی که این مقدار در سال گذشته میلادی ۷۳.۶ درصد بود.

چین پس از توسعه اخیر در صنعت پتروشیمی اکنون به بزرگ‌ترین پالایشگر جهان تبدیل شده است.

طبق چشم‌انداز این اندیشکده چینی، مصرف گاز طبیعی امسال با ۵.۲ درصد افزایش به ۳۸۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

برنامه‌ریز اقتصادی دولتی چین گزارش داد مصرف گاز در سال گذشته میلادی در نخستین کاهش آن در دو دهه گذشته به‌دلیل اقدام‌ها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و قیمت‌های بالای جهانی که فعالیت‌های اقتصادی را کاهش داد با ۱.۷ درصد افت روبه‌رو شد.

اندیشکده شرکت ملی نفت چین پیش‌بینی کرد که تولید بنزین چین امسال با ۷.۶ درصد افزایش به ۱۵۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن، تولید گازوئیل با ۶.۱ درصد افزایش به۲۰۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تن و تولید سوخت جت با ۱۸.۴ درصد افزایش به ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن خواهد رسید.

کد خبر: ۲۱۳٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha